CItesti acum
Anotimpurile trupului

Anotimpurile trupului

Revista Psychologies

Imbatranirea ne sperie, de cele mai multe ori, atunci cand este deja prea tarziu. Ne straduim sa reparam local stricaciunile produse de inaintarea in varsta si nu ne dam seama de imaginea de ansamblu. O piele neridata nu se rezuma la o crema buna, ci la o atitudine de viata sanatoasa. Un regim alimentar nu se face doar atunci cand nu mai avem de ales, ci incepe din tinerete. Avem sanse sa avem o batranete activa si usoara daca investim in noi atunci cand problemele asociate ei sunt inca departe. Iata patru elemente esentiale, care depind de noi pentru a putea avea un trup armonios si sanatos cat mai mult timp.

Consumul de carne grasa si rosie, mai ales daca este preparata prin prajire, creste incidenta anumitor tipuri de cancer, cum ar fi cel colorectal sau de pancreas. Daca vrei sa te simti mai „usoara“ si sa te pastrezi in forma, nu ceda prea des instinctelor carnivore. Poti manca in unele zile ale saptamanii doar lactovegetarian. Daca te simti infometata de acest regim, e bine sa stii ca anumite alimente, cum sunt ciupercile sau bananele, sunt hranitoare si te pot satura tot asa cum ar putea-o face si o friptura. Poti inlocui carnea grea, cum ar fi cea de porc, cu peste. Acesta este bogat in proteine slabe si minerale, este sarac in colesterol si contine Omega-3.

Rolul acizilor grasi impotriva unor afectiuni legate de imbatranire, precum boala Alzheimer, este recunoscut. De asemenea, este bine sa incluzi cat mai multe legume si fructe in mesele zilnice. De preferat crude sau cat mai putin modificate prin procesul de preparare, ele au un aport vitaminic si de diminuare a riscului de producere a cancerului. Leguminoasele, cum este cazul lintei, sunt bogate in proteine vegetale si glucide complexe. Nucile, fisticul, alunele contin antioxidanti si Omega-3.

In sfarsit, procesul de preparare a alimentelor poate diminua din calitatile nutritive ale acestora si poate fi chiar daunator. Gatitul la aburi este preferabil celui care presupune multe etape de fierbere si coacere. Friptul carnii este, de asemenea, de preferat prajelii in ulei. Nu in ultimul rand, hidrateaza-te. Doi litri de apa pe zi, inceperea diminetii cu un pahar cu apa inainte de micul dejun sau cu cafea, toate acestea vor avea efecte benefice asupra organismului si aspectului tau.

Miscarea este esentiala pentru a-ti mentine organismul in forma. Acest lucru nu presupune neaparat un program aspru si sustinut de efort fizic, cat un efort de evitare a lancezelii. Mersul pe jos, cu bicicleta, jogging-ul, gimnastica usoara de dimineata – toate acestea sunt ritualuri care, practicate timp de macar 15 minute pe zi, iti pastreaza tonusul si zveltetea.

Miscarea are si un efect antidepresiv cunoscut. El ajuta la cresterea producerii de endorfine, numite si hormonii fericirii. Un rol special in acest sens il are dansul, mai ales cel in pereche. Acest hobby are mai multe avantaje: este vorba de combinatia dintre miscare, socializare, apropiere fizica si emotionala prin muzica si creativitate.

Odihneste-te

Somnul, odihna si relaxarea, in general, sunt fundamentale pentru mentinerea sanatatii fizice si mentale. |n timpul noptii, activitatea cerebrala se diminueaza si sistemul nervos se poate reorganiza. Tot atunci se reface si tenul. Incearca sa profiti si in timpul zilei de minutele de ragaz si, daca simti nevoia si ai posibilitatea, intinde-te cu ochii inchisi. Organismul resimte pozitiv orice pauza. Ca regula generala, nu te surmena si incearca sa eviti stresul. Relaxarea prin reverie, meditatie, somn, masaj este binevenita.

Iubeste

Acest indemn poate fi luat sub orice forma. Este vorba de a fi conectat la lucrurile si la oamenii din jur, care pot fi prilejuri de trairi emotionale frumoase. Investeste timp si energie in pasiunile tale, in relatiile sociale valoroase. Nu este vorba de o simpla metafora, afectivitatea primita si oferita isi lasa amprenta asupra organismului tau. Vei avea o imunitate crescuta, o rezistenta mai mare la factori de stres, un grad de anxietate mai scazut si un risc mai mic de depresie.

Tudor are 63 de ani si este foarte activ: „Cresc porumbei, mai am grija de copilul vecinilor mei, ies cu fostii colegi de serviciu in parc sambata, fac poze. Ma simt ocupat, implinit, imi place ceea ce fac. Multa lume
imi spune ca de aceea si sunt sanatos si nu imi arat varsta. Adevarul e ca sunt foarte impacat sufleteste cu viata mea. Sunt multumit.“ Iubirea chiar face bine!

Citeste si

Somnul devenise dusmanul meu – Anca, 33 de ani, jurnalist

M-am definit toata viata de pana acum un an si ceva drept o workoholica. Eram si mandra de acest adjectiv ciudat. Munca imi dadea senzatia ca traiesc si ca nu stau degeaba. Pana cand m-am trezit cu ulcer. Un an de zile am suferit dureri atroce, care apareau si dispareau, insa ceea ce m-a ajutat realmente nu a fost tratamentul cu medicamente ci terapia cognitiv comportamentala pe care am inceput-o. Am inteles ca mandria mea de a ma considera foarte harnica nu era decat o cale batuta catre uzura. Am invatat sa ma relaxez, sa stau degeaba (si acum imi este greu sa fac asta), sa ies cu prietenii in parc si sa dorm cat mai mult. Inainte, somnul era dusmanul meu, credeam ca imi ia din timpul activ. Acum, fac totul pentru a dormi mai mult de
8 ore: beau ceai de tei, ma plimb seara tarziu in parc… Inutil sa spun ca primele semne de stres care s-au estompat nu au fost durerile de stomac, ci ridurile…“

Articol de Irina Buda

Credit foto: Guliver/ Getty Images
 

Vezi comentarii (0)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

La inceputul paginii