Now Reading
Corelarea stilurilor de învățare cu trăsăturile de personalitate pentru alegerea celei mai bune modalități de învățare online

Corelarea stilurilor de învățare cu trăsăturile de personalitate pentru alegerea celei mai bune modalități de învățare online

Revista Psychologies
corelarea-stilurilor-de-învățare-cu-trăsăturile-de-personalitate-pentru-alegerea-celei-mai-bune-modalități-de-învățare-online

Evoluția rapidă a tehnologiei are un impact semnificativ asupra fiecărui domeniu din viețile noastre, iar creșterea numărului de cursuri și programe de învățare digitală a schimbat modul în care studenții și instructorii se raportează la conceptele de predare și învățare. În cadrul profesional, modul în care cursurile sunt livrate este esențial în procesul de acoperire a lipsurilor de învățare, de îndeplinire a obiectivelor companiei și de dezvoltare profesională.

Studiile estimează că până în anul 2025, 75% dintre angajați vor fi mileniali, care sunt descriși ca având atitudini, așteptări și puncte forte diferite de ale altor generații, având în același timp mai multă încredere de sine și fiind mai conectați la tot ce se întâmplă în jurul lor. Sunt studenții și angajații care caută moduri noi de asimilare a informației și de dezvoltare a abilităților, dezvoltându-se cel mai bine prin oportunități de gândire analitică și de rezolvare a problemelor în diferite contexte. Astfel, mediul de învățare digitală ar trebui să se adapteze la nevoile lor și la stilurile lor de învățare, nu e așa?

Trăsături de personalitate

Este esențial ca trăsăturile de personalitate ale studenților și angajaților care participă la diferite programe de învățare să fie avute în vedere în momentul alegerii unei abordări a procesului de învățare digitală. Conform indicatorului Myers-Briggs, există patru dihotomii cu două extreme fiecare pentru a studia trăsăturile de personalitate, acestea fiind: extraversiune/ introversiune, intuiție/ senzație, gând/ sentiment, judecată/ percepție.

Persoanele introvertite sunt studenți cărora le place să învețe singuri, în timp ce extrovertiții învață mai bine prin cooperare cu lumea externă, fiind considerați studenți activi. Persoanele senzoriale preferă cifrele și lucrurile sigure, în timp ce intuitivii se bazează pe instinct și preferă să facă anumite conexiuni. Persoanele reflexive au o logică în spatele acțiunilor pe care le fac și preferă să analizeze relația cauză-efect pentru a avea o imagine de ansamblu, în timp ce persoanele afective se bazează, așa cum ați anticipat, pe emoții. Indivizii caracterizați de o personalitate bazată pe judecată iau decizii pe baza unor planuri gândite anterior, fiind foarte organizați, în timp ce aceia caracterizați de o personalitate definită de percepție sunt mai deschiși în fața situațiilor schimbătoare, fiindu-le mai ușor să se adapteze.

Trăsăturile de personalitate diferă de la om la om, așa că mediul de învățare digital, cum ar fi platformele de eLearning, trebuie să se adapteze în funcție de aceste stiluri de personalitate, astfel încât informația să poată fi nu doar transmisă, ci și internalizată și folosită de către cursant.

Stiluri de învățare

Este important să fim conștienți de stilurile de învățare pentru a identifica strategii potrivite în ceea ce privește abordarea acestui proces, dat fiind faptul că eficiența acestuia este terminată de corelarea cu stilurile de învățare.

Există opt stiluri de învățare, împărțite în patru categorii, fiecare cu propriile caracteristici: activ/ reflexiv, senzorial/ intuitiv, verbal/ vizual, secvențial/ global. Studenților activi le place să aplice informația și să o discute cu alții, având o afinitate pentru comunitățile de practică și grupurile de discuții, unde pot face schimb de idei. Studenții reflexivi, pe de altă parte, preferă să învețe singuri și să analizeze materialul, mai degrabă decât să îl aplice.

Studenții senzoriali sunt persoane practice, care găsesc cu ușurință conexiuni între concepte, în timp ce persoanele intuitive acumulează informații și competențe prin explorație. Studenții care au un stil de învățare centrat pe verbalizare învață din prezentări, în timp ce studenții care se bazează pe elementul vizual preferă graficele, diagramele și videoclipurile. Studenții secvențiali utilizează logica în găsirea soluțiilor, în timp ce studenții cu un stil de învățare global acumulează informația brusc, fără să vadă conexiunile care o formează.

Acum că aveți imaginea de ansamblu atât asupra trăsăturilor de personalitate, cât și asupra stilurilor de învățare, trebuie să știți că o corelare eficientă a acestora duce la un proces de învățare cu efecte pe termen lung, fiind exact ceea ce își doresc departamentele de învățare în momentul în care planifică abordarea de curs pentru angajați.

Corelarea trăsăturilor de personalitate cu stilurile de învățare

Conform acestui studiu, extrovertiții sunt studenți activi, care rețin informația în timp ce o aplică sau în timp ce o explică altor persoane. Într-un mediu de învățare online, comunitățile de practică pot fi folosite pentru acest scop, fiind cadrul ideal de a face schimb de idei. Introvertiții, pe de altă parte, sunt studenți reflexivi, care preferă să se gândească la o anumită informație de unii singuri, ceea ce este posibil într-o platformă de eLearning, unde instructorii pot încărca materialele de învățare, iar studenții le pot accesa oricând, având posibilitatea de a parcurge informațiile oricând, în ritmul propriu.

Persoanele senzoriale abordează, desigur, un stil de învățare senzorial, fiind persoane practice și atente la detalii, în timp ce persoanele intuitive adoptă un stil de învățare intuitiv, folosind abstractizările și explorând relațiile dintre concepte.

Persoanele reflexive sunt studenții care au un stil de învățare centrat pe cuvânt, găsind logica din spatele conceptelor în cadrul unor prezentări scrise sau verbale, în timp ce persoanele afective sunt studenți cu un stil de învățare bazat pe elementul vizual, care își amintesc ceea ce văd. Ambele tipuri de personalitate, împreună cu stilurile de învățare aferente, pot acumula eficient informația într-o platformă de învățare digitală, fie prin materiale de curs scrise sau sesiune de live-streaming, fie prin resurse de învățare bazate pe videoclipuri, diagrame și grafice.

O personalitate bazată pe judecată aparține cursanților cu un stil de învățare secvențial, care au tendința de a urma o cale logică de acumulare a informației, în timp ce o personalitate bazată pe percepție este corelată cu un stil de învățare global. Pentru primii, există posibilitatea căilor de învățare existente în platformele de eLearning, iar pentru ceilalți există posibilitatea de a livra materialele de învățare într-un mod eficient, în timp ce studenții au posibilitatea de a alege cum percep informația.

Gând de final

Programele de învățare digitală au posibilitatea de a schimba procesul de învățare și de a favoriza o adaptare rapidă la schimbare, ceea ce este o necesitate în zilele noastre, așa cum am observat cu toții de când a început pandemia de coronavirus, iar viețile noastre s-au mutat în mediul virtual.

Totuși, deși adoptarea unei învățări digitale a devenit o necesitate, simpla adoptare a acesteia nu garantează eficiența eforturilor de învățare. Trebuie să se țină cont de trăsăturile de personalitate și de stilurile de învățare ale cursanților, pentru a se găsi un echilibru între acestea, care asigură atingerea obiectivului oricărui program de training: acumularea informației și a competențelor într-un mod care asigură aplicabilitatea lor în mediul de lucru.

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top