Now Reading
Cum sa-ti imbunatatesti comunicarea cu ceilalti ascultand activ

Cum sa-ti imbunatatesti comunicarea cu ceilalti ascultand activ

Revista Psychologies

Exista o distinctie clara intre “a auzi” si “ a asculta”, unde sa asculti inseamna de fapt sa auzi si sa intelegi simultan. Cand nu ascultam activ, in mintea noastra are loc un dialog interior, facem comentarii, presupuneri, negam ceea ce ne relateaza interlocutorul, intrerupem sau pur si simplu ne zboara gandurile in alta parte.

Cum e pentru celalalt? In mod sigur, neplacut. Unii specialisti spun ca in timpul dialogului interior avem tendinta sa ne miscam limba, chiar daca o facem imperceptibil.

Ascultarea activa este o activitate atat interna cat si externa, prima necesitand sa ramai atent si prezent, iar cea de a doua insemnand sa transmiti inapoi interlocutorului mesaje verbale si nonverbale.

 

Beneficiul ascultarii active este imbunatatirea relatiilor pe care le avem cu ceilalti

Iata cateva elemente cu ajutorul carora poti deveni un ascultator activ:

  1. Mentine contactul vizual cu interlocutorul evitand sa-ti indrepti privirea catre alti oameni; mareste usor ochii si ridica sprancenele in acord cu ceea ce spune acesta;
  2. Fii atent/a la limbajul corpului, stai drept/dreapta sau inclina-te usor in fata. Incearca sa te sincronizezi cu interlocutorul;
  3. Elimina factorii care-ti pot distrage atentia (telefon, calculator etc);
  4. Incuviinteaza discret din cap atunci cand acesta vorbeste;
  5. Concentreaza-te la ceea ce-ti spune partenerul de discutie si nu la ceea ce urmeaza sa spui tu in continuare;
  6. Nu da sfaturi atunci cand celalalt nu are nevoie de ele si nu ti le cere in mod explicit;
  7. Nu judeca si nu face presupuneri; fiecare are propriul lui adevar, varianta, mod de viata, experiente etc
  8. Adreseaza intrebari de clarificare daca acestea sunt necesare;
  9. Reflecta cuvintele celuilalt  completate de :  „ai spus”, „ai mentionat”, „ai descris” etc
  10. Nu-l intrerupe. Asteapta sa vezi daca vorbitorul a terminat cu adevarat ceea ce avea de spus.
  11. Elimina gandurile care-ti distrag atentia;
  12. Transforma conversatiile obisnuite in dialoguri semnificative!

 

 

Autor: Ramona Georgescu, consilier pentru dezvoltare personala

[email protected]

https://www.facebook.com/dezvoltarepersonala.com.ro

 

Foto: Shutterstock

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top