Now Reading
Comunicare: primeste si ofera corect o parere

Comunicare: primeste si ofera corect o parere

Revista Psychologies

Sa primesti si sa oferi o parere in mod corect nu este doar o abilitate de comunicare, ci aduce si confort psihic, relatii mai bune cu cei din jur, ba chiar cu sine. Iata in ce mod o poti transforma intr-o obisnuinta constructiva.

 

Invata sa comunici asertiv

Atunci cand ne referim la o parere, ea poate fi vazuta fie ca o opinie pe o anumita tema, fie ca un sfat. In cel de-al doilea caz, este bine sa oferi o parere doar atunci cand ea iti este ceruta. De ce? Pentru ca a oferi o parere care nu iti este solicitata l-ar putea deranja pe celalalt.

La fel, daca ai nevoie de un sfat, nu ezita sa il ceri. Nu te astepta ca cei din jurul tau sa iti ghiceasca gandurile sau emotiile, ci cere-le ajutorul in mod direct.

De asemenea, daca o persoana iti cere parerea, fii asertiva si spune ceea ce simti si gandesti. Daca nu esti sincera, acest lucru va fi vizibil mai tarziu si vei pierde increderea celorlalti.

Ai putea sa faci si un exercitiu de imaginatie si pune-te in locul persoanei care iti cere sfatul. Prin urmare, incearca sa ii oferi o parere onesta asa cu ti-ai dori si tu sa o primesti.

Indiferent daca oferi sau primesti o parere, daca nu esti de acord cu interlocutorul tau, spune-i acest lucru, dar intr-o maniera respectuoasa. Invers, daca el nu este de acord cu tine, nu inseamna ca nu doreste sa te ajute.

Suntem diferiti si asta face ca, de multe ori, sa avem puncte de vedere diferite. Pastreaza o atitudine deschisa si este posibil sa descoperi alternative in opiniile celorlalti.

 

Asculta pentru a putea intelege

Unul dintre cele mai importante aspecte ale comunicarii eficiente este a sti sa asculti. Fie ca esti rugata sa oferi o parere sau ca cineva isi expune punctul de vedere, este esential sa intelegi cat mai corect ceea ce ti-a comunicat acea persoana.

Desi folosim acelasi cuvant, de multe ori el nu are acelasi sens pentru toata lumea, pentru ca avem perceptii si perspective diferite. De aceea, ascultarea celuilalt ne ofera detalii despre modul in care vede el lucrurile si putem, astfel, intelege mai bine mesajul sau.

Asadar, asculta cu atentie, fara sa fii distrasa de altceva, ceea ce-ti spune interlocutorul tau. De asemenea, nu te gandi la raspunsul pe care urmeaza sa i-l dai, ci concentreaza-te pe receptarea mesajului pe care ti-l transmite.

Daca nu ai inteles ce ti-a spus, nu fa presupuneri, ci pune intrebari pentru a clarifica aspectele asupra carora ai nelamuriri. Mai mult, nu te sfii sa pui intrebari pentru a afla detalii despre situatia sau perspectiva persoanei din fata ta. Poti, astfel, sa ii oferi o parere adecvata sau sa ai o idee clara despre opinia sa.

O alta regula de baza in comunicare este sa asculti pana la capat persoana care vorbeste. Asadar, nu o intrerupe, incearca sa nu o grabesti si nu indrepta discutia spre preocuparile tale, fara a asculta ceea ce are de spus.

 

Limbajul nonverbal si paraverbal

Comunicam informatiile prin cuvinte, insa, in acelasi timp, sunt dezvaluite si emotiile, prin limbajul nonverbal (postura corpului, gesturile, mimica etc.) si paraverbal (tonul si ritmul vocii, pauzele etc.).

Cele doua forme de comunicare vin in completarea limbajului verbal si este bine sa nu fie in contradictie cu acesta. Pentru ca ceilalti sa te inteleaga cat mai bine si sa recepteze cat mai corect mesajul tau, incearca sa te exprimi coerent prin toate cele trei moduri.

De asemenea, daca esti atenta la limbajul corpului si la modul in care vorbeste interlocutorul tau, poti descifra emotiile sale si aspecte ce nu sunt pronuntate.

Incearca sa mentii contactul vizual cu persoana cu care porti discutia. Corpul usor inclinat inainte si zambetul arata o atitudine deschisa, ceea ce va incuraja comunicarea cu acea persoana si te va ajuta sa stabilesti cu ea o legatura dincolo de cuvinte.

 

„Rabdarea este o virtute”

O parte din ascultare, asa cum am spus, este sa ai rabdare ca celalalt sa termine ceea ce vrea sa iti spuna. Este un semn de respect si, in acelasi timp, obtii informatii necesare pentru a intelege problema sau viziunea lui. De asemenea, a te gandi cateva secunde la ceea ce urmeaza sa spui te poate ajuta sa oferi o opinie adecvata.

Daca subiectul este mai delicat si ai mai mult timp la dispozitie pentru a-ti exprima parerea, incearca sa te documentezi si cu siguranta ii vei oferi raspunsul de care are nevoie.

Printr-o comunicare eficienta, vei reusi sa mentii relatii armonioase, prin impartasirea informatiilor si emotiilor intr-o maniera corecta.

 

De Elena-Irina Macovei, psiholog, psihoterapeut

Cabinet individual de psihologie: consiliere psihologica, psihoterapie, relaxare si hipnoza

Tel.: 0741.106.169

[email protected]

Foto: shutterstock.com

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top