Citești
Fiecare varsta cu programul ei

Fiecare varsta cu programul ei

Cătălina Cristescu

Timpul nu cruta pe nimeni, dar asta nu inseamna ca nu trebuie sa avem grija de noi. Asadar, ce este de facut si cand? Iata un planning pentru sanatate.

Abia ne nastem si pielea deja incepe sa ne imbatraneasca! Si nu este decat inceputul… Dupa o perioada de reglare, functiile noastre ating apogeul spre varsta de 20 de ani. Apoi incepe descresterea, insidioasa si silentioasa. Aparent indestructibil, pana la 35 de ani mecanismele de „reparare“ a celulelor mentin corpul in perfecta stare de functionare, dar inmultim toate comportamentele de risc: alcool, tutun, lipsa somnului.

Varsta de 40 de ani anunta primele disfunctii: acuitatea auzului si a vazului scade, forta musculara descreste. Parca nici viata sexuala nu mai este ce era odata, iar primele atacuri de panica isi fac simtita prezenta. La 50 de ani, apare marea rascruce: menopauza, probleme cardiace, reumatism. 20 sau 30 de ani mai tarziu, lucrurile se complica: pierderi de memorie, accidente vasculare, astenie…

Dar nu trebuie sa ne alarmam! Pentru ca, astazi, imbatranirea fara stres este la indemana tuturor. Desigur, cu cat incepem mai devreme, cu atat rezultatul va fi mai evident. Si niciodata nu este prea tarziu pentru o regrupare ce tinteste sanatatea si starea de bine.

 

DE LA 0 LA 6 ANI

Vitamina D este buna pentru crestere. Prescrisa impotriva rahitismului, ea ajuta la dezvoltarea armonioasa a aparatului locomotor (oase, muschi, tendoane si cartilagii). Acum este perioada in care se formeaza dentitia – asadar, o buna igiena dentara, preventia cu fluor, controlul regulat al sanatatii dintilor si urmarirea riguroasa ortodontica vor permite o buna crestere a fetei si o dentitie solida.

 

DE LA 6 LA 20 DE ANI

Capitalul osos se dobandeste la pubertate, iar un consum important de lactate in copilarie va intarzia demineralizarea de dupa menopauza. Adolescenta este varsta cluburilor, a experimentelor, a primelor tigari. Acestea din urma favorizezaza cancerul (la plamani, la gat, la esofag etc.) si participa la imbatranirea prematura a pielii si gingiilor. Zgomotul excesiv distruge celulele urechii si poate duce la pierderea definitiva a acuitatii auditive.

 

DE LA 20 LA 35 DE ANI

Acum este granita dintre varsta preventiei si cea a „repararii“ trecerii timpului. Toxinele se acumuleaza in celule, deci sunt recomandate vitamine antioxidante precum C si E. Consuma fructe pline de flavonoide (antiradicali liberi) si cocheteaza cu regimul cretan: ulei de masline, legume, vin rosu. Nu manca in exces: studiile facute in laborator au aratat ca restrictia calorica de la debutul varstei adulte creste speranta de viata si diminueaza riscul bolilor cardiovasculare. Atentie la comportamentele de risc: tutun, soare, alcool si junk food. Hidrateaza-te suficient, cu minim doi litri de apa pe zi, si fa sport.

 

DE LA 35 LA 50 DE ANI

Acum se anunta o usoara luare in greutate, colesterolul cel rau urca, parul este din ce in ce mai rar, pielea mai ridata. Poti incerca peeling-uri usoare, creme cu acizi de fructe, tratamente impotriva caderii parului. Fa sport in continuare si mananca sanatos. Curele de vitamine si oligoelemente sunt indicate, iar analizele regulate si medicul de familie iti pot spune exact de ce ai tu nevoie.

 

50 DE ANI

Este timpul pentru un tratament hormonal substitutiv al menopauzei, care pastreaza masa musculara, hidrateaza pielea, lupta contra excesului de greutate, ajuta la lubrifierea genitala, protejeaza de osteoporoza si previne bolile cardiovasculare. Mergi la sala, fa jogging, inscrie-te la cursuri de dans. Odata cu varsta, raportul muschi-grasime se modifica spontan, deci nu neglija sportul, care este excelent, inclusiv contra osteoporozei.

Barbatii trebuie sa aiba grija de inima si de artere, prin urmare sa reduca consumul de tutun si bauturi spirtoase. Tratamentele de fond pe baza de hormoni nu se fac dupa ureche, si ce este potrivit unei prietene nu are aceleasi rezultate si in cazul tau. Consulta un specialist, el te va sfatui cu privire la dozajele adecvate, potrivite organismului tau.

 

DE LA 50 LA 70 DE ANI

Reumatismul se insinueaza incet dar sigur, astfel incat sporturile usoare, curele termale, antiinflamatorii, vor face articulatiile mai suple. Pierderea vederii mareste dependenta si favorizeza imbatranirea gandirii. Discuta cu medicul tau despre laser si microchirurgia partii anterioare a ochiului, care au revolutionat oftalmologia. Antioxidantii protejeaza ochii, inima si arterele, asimilati nu numai din capsule, ci si din fructe si legume. Cum pielea este uscata, crapata si devine subiect al infectiilor, incaltarile confortabile devin prioritare. Cat despre creier, pastreaza-l tanar cu multa lectura si exercitii de memorare.

 

PESTE 70 DE ANI

Varsta este doar un numar, iar o buna igiena a vietii materializeaza aceasta zicala. Atentie la alimentatie: cu cat are mai multe carente, cu atat se accelereaza imbatranirea si corpul are mai multe dificultati in lupta contra bolilor, iar gandirea se deterioreaza… Prescrierea de hormoni si de vitamine poate fi o solutie pentru pastrarea unui tonus bun – doar joaca cu nepotii este solicitanta.

 

 

Abonează-te la newsletter!

Abonează-te la newsletter!

Primește săptămânal resurse prin intermediul e-mail-ului!

Mulțumim pentru că vrei să fim prieteni!

Vezi comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sus