CITESTI ACUM
Inteligențele emoționale în pandemie

Inteligențele emoționale în pandemie

inteligențele-emoționale-în-pandemie

În perioada pandemiei, părinții s-au confruntat cu două provocări majore. O provocare a fost timpul mult mai lung petrecut cu copiii acasă, în lipsa școlii sau în timpul școlii on-line. A doua provocare a fost lucratul de acasă în timp ce copiii stăteau tot acasă. Pentru a doua provocare părinții au fost nevoiți să stabilească limite noi, să instaureze alte reguli, să organizeze altfel spațiul și resursele, să își învețe copii să se descurce singuri, să fie mai autonomi și independenți în propria casă.

Pentru prima provocare, părinții au trebuit să suplinească sarcini care înainte erau făcute de educatoare la grădiniță, învățătoare la școală, profesoare la opționale, bone sau bunici în timpul de după școală. Iar aici un concept care i-ar putea ajuta pe părinți, așa cum ne-a ajutat și pe noi este acela al inteligențelor multiple propus de psihologul și profesorul de educație dr. Howard Gardner de la Universitatea Harvard. Subiectul inteligențele multiple este tratat și în cartea lui Thomas Armstrong, „Ești mai inteligent decât crezi”, care mi-a fost sursă de inspirație pentru a dezvolta activități pe care le-am făcut cu copiii, acasă.

Inteligențele multiple sunt 8: inteligența lingvistică/ verbală, logico-matematică/ logică, vizuală/ spațială, muzicală, kinestezică/a mișcării, socială/ interpersonală, personală/ intrapersonală, naturalisă/ a naturii. Să le luăm pe rând:

  1. Inteligența lingvistică/ verbală

Putem să îi învățăm pe copii un cuvânt nou pe zi. Cu cât copiii sunt mai mari, cu atât și ei îi ne pot învăța pe noi (și mai ales pe bunici) cuvinte noi din jargonul lor specific vârstei.

Putem face concursuri de ghicitori, să jucăm Scrabble, să învățăm cum se spune „Te iubesc” în toate limbile pământului, să ne luăm o tablă și să scriem pe ea cu creta mesaje sau citate zilnice pentru ceilalți membri ai familiei. Putem să creăm împreună cu copiii piese de teatru sau măcar să imităm alte persoane sau accente din alte zone sau țări.

  1. Inteligența logico-matematică/ logică

Putem să implicăm și copiii în citirea facturilor care trebuiesc plătite. Putem să învățațăm împreună unități de măsură din alte țări – gătirea după rețete străine fiind o ocazie foarte potrivită. Putem să convertim bani în moneda altor țări pe internet, să estimăm cantitățile care încap într-un recipient mai mare sau mai mic (într-o linguriță, într-un lighean sau în cadă), să jucăm sudoku, şah sau alte jocuri de strategie în familie.

  1. Inteligența vizuală/ spațială

Putem să facem puzzle-uri, eventual unul mare pe masa din sufragerie. Putem să le printăm copiilor labirinte de pe net, să desenăm împreună cu ei hărți (ale grădinii de la bloc sau din curte, de exemplu). Putem să ne uităm la albume de artă, filme și vide-uri pe Youtube, muzee virtuale. Distractiv este să ne desenăm unul pe altul, chiar dacă nu avem talent la desen sau să ne pictăm pe față sau să desenăm toți membrii familiei împreună pe o coală mare de flipchart așezată pe podea. De asemenea, putem picta borcanele din casă sau cănile sau chiar geamurile sau „dreams catchers”. Putem să privim iluzii optice pe internet sau în cărți. Putem să facem fotografii cât mai creative sau să învățăm de pe Youtube cum să facem fotografii și mai bune. Putem să îi învățăm pe copii să transcrie informația predată la școală sau citită în manuale sub formă de hărți mentale (mind maps). Copiii mai mari pot să învețe chiar cum să facă grafică pe calculator sau design vestimentar sau de interior.

  1. Inteligența muzicală

Împreună cu copii noștri putem asculta diverse stiluri de muzică (clasică, barocă, jazz, etc.) în timp ce facem alte activități (lecții, curățenie, gătit, etc). Putem să ascultăm muzică tradițională din diverse zone sau țări diferite sau să le punem melodii de când eram noi mici. Putem să ascultăm sunete din natură (ploaie, vânt, cascade, tors de pisică) sau să ne jucăm cerându-le să identifice sunetul înainte de a vedea despre ce e vorba. La fel putem și să ghicim melodii. Toate ustensilele din casă pot fi folosite pentru a improviza instrumente muzicale cu care să cântăm într-o „formație”. Putem să organizăm câte o seară de karoke – merge și cu bunicii la distanță. Dacă avem curaj, ne putem și înregistra. Dacă avem ceva cunoștințe muzicale ne putem învăța copiii să citească o partitură sau să cânte la un instrument nou (mai ales dacă stați la casă). Copiii mai mari pot crea muzică în programe de pe internet.

  1. Inteligența mișcării/ kinestezică

O activitate foarte relaxantă e să ne facem seara masaj unul altuia. Dar ne putem învăța copiii să facă și exerciții de „brain gym” care va îmbunătăți și abilitatea de învățare – resurse se găsesc pe net. Putem să facem yoga, să ne exersăm echilibrul în diverse posturi mai mult sau mai puțin comice, să facem tai-chi sau să ne îmbunătățim forța, rezistența, elasticitatea prin orice fel de exerciții fizice acasă. Despre dans nu mai e nevoie să menționez, e sănătos oricând și putem exersa oricâte stiluri dorim. Putem și să jonglăm, să scriem cu mâna stângă, să ne spălăm pe dinți cu mâna stângă, să pictăm cu degetele de la picioare, să jucăm biliard/ popice/ tras la țină, să mergem cu ochii închiși prin casă sau să  facem activitățile casnice în moduri mult mai distractive. Putem chiar să tundem singuri câinele, dacă nu o să ne fie rușine de vecini, tutoriale sunt pe Youtube 😊 Cu fiicele noastre putem face împreună bijuterii, iar băieții pot face traforaj.

  1. Inteligența socială/ interpersonală

Inteligența socială e și ea mult afectată în pandemie pentru că majoritatea relațiilor sociale au loc doar on-line. Putem însă să facilităm contactul copiilor noști cu copii din alte țări (poate ai prietenilor sau rudelor noastre plecate), putem să îi încurajăm să țină cont de zilele de naștere ale prietenilor și să le facă surprize de ziua lor. Putem să le facilităm învățarea împreună cu alții, mai ușor de spus decât de făcut pentru că ei vor ajunge foarte rapid să se joace sau să discute alte subiecte decât cele de școală. Copiii mai mari pot medita copii mai mici, chiar și on-line. De asemenea ei pot lucra în proiecte sau pot face voluntariat.

  1. Inteligența personală / intrapersonală

Susțin întotdeauna ideea de a ține un jurnal și în cazul părinților și în cazul copiilor. Este foarte interesant peste ani să citim ce a scris fiecare despre aceeași zi pe care am trăit-o împreună.

Putem de asemenea să facem împreună cu copii noștri, dar și cu ajutorul părinților și bunicilor, arborele genealogic al familiei. Dacă adăugăm și poze va fi și mai interesant.

De asemenea, putem să facem o listă cu calități și defecte pe care am vrea să lucrăm în viitor. Ne putem stabili obiective pe termen lung, mediu și scurt și îi putem învăța și pe copii mici cum să facă acest lucru, mai ușor fiind când e vorba de acțiuni plăcute (vacanțe, zile de naștere, etc.).

Punem să ne provocăm unii pe alții adresându-ne întrebări cât mai deosebite. Muți ani am jucat cu copiii mei un joc în care în fiecare seară ei trebuiau să îmi pună o întrebare interesantă. Țin minte și acum unele dintre ele (dacă Buddha a fost om sau zeu sau dacă au câinii buric 😊).

Un alt joc inepuizabil al nostru a fost „Cum ar fi dacă …?”: dacă avem o meserie sau alta (dacă am fi medic, dacă am fi pilot, etc.) sau dacă am fi puși într-o anumită situație (dacă ne mutăm în China, dacă ne luăm un papagal, etc.)

Foarte bine-venit este să ne învățăm copiii să își denumească emoțiile și sentimentele folosindu-ne de jocuri sau de cărți. Putem să medităm sau să ne relaxăm și îi putem învăța și pe copii. Putem să citim cărți de dezvoltare personală pentru copii şi adolescenți și să căutăm personalități care să ne fie surse de inspirație de la care să preluăm ce ne place.

  1. Inteligența naturalistă/ a naturii

Singurul lucru pe care l-a vrut fiica mea în carantină la ea în cameră a fost „un copac” fiindcă îi era foarte dor de parc. I-am luat o dracaena, planta care arată ca un palmier și a fost foarte fericită. Dar noi câine și pisică deja aveam 😊

O altă distracție a fost să îmi descarc o aplicație care recunoaște plantele, insectele și animalele. Ne-a ajutat să identificăm toți copacii din drumul nostru.

Dar putem și să creștem flori în ghivece, plante comestibile în jardiniere sau germeni de plante în germinator. Util e să ne familiarizăm copiii cu toate legumele și fructele care se găsesc de vânzare într-o piață. Recent am achiziționat un fenicul de care copiii mei au crezut inițial că e o ceapă mai mare. Ce mai puteți face e să gătiți cu legume, fructe, verdeață, mirodenii și condimente cât mai diferite.

De asemenea, inteligența naturii poate fi dezvoltată foarte mult în relație cu animalele. Am observat că în pandemie s-a mărit numărul familiilor care au pisică, dar copiii pot să își dorească și câine, iepure, pești, broască țestoasă, șinșila, porci de Guineea, hamsteri, papagali, etc.

Ce mai putem face e să învățăm constelațiile și nu trebuie să le privim prin telescop, ci putem să achiziționăm planșe, albume sau proiectoare. E distractiv și să le vedem în propriul dormitor.

O poziție aparte o are inteligența spirituală, care în literatura de specialitate este doar menționată, fără să se intre prea mult în detalii. Firește, aici contează mult religia fiecărei familii sau abordarea ei asupra vieții. Însă doar dacă tragem cu urechea la lecțiile on-line de religie ale copilului, ulterior vom avea subiecte foarte interesante de discutat, mai ales cu adolescenții.

Așadar, puteți extinde foarte eficient activitățile cu copiii voștri, chiar dacă fac școala on-line, chiar dacă o fac fizic sau sunt în vacanță. Succes!

Mulțumim pentru că vrei să fim prieteni!

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sus

Mulțumim pentru că vrei să fim prieteni!