Now Reading
Violența este arma celor slabi, noi alegem să fim puternici

Violența este arma celor slabi, noi alegem să fim puternici

Revista Psychologies
violența-este-arma-celor-slabi-noi-alegem-să-fim-puternici

„Având în vedere că și eu, în clasele mai mici, am fost intimidată de colegi, visul meu de a aduce o schimbare în rândul elevilor din școală se realizează și sunt foarte fericită că acesta se duce mai departe și la ceilalți colegi ai mei, care mă ajută în schimbarea pe care dorim să o facem”, a mărturisit Valentina, elevă la Liceul Teoretic din Bechet și participantă la activitățile proiectului REVIS – „Răspuns la violența în rândul copiilor în școli și contexte similare”.

Proiectul a fost derulat de Fundația Terre des hommes în perioada 2021-2023 și a urmărit să îi încurajeze pe copii să ia atitudine față de violența între colegi, să dezvolte soluții la problemele conflictuale prin identificarea normelor sociale negative și înlocuirea lor cu unele pozitive.

Elevi din 10 licee din țară (din județele Dolj, Gorj, Olt, Bacău) s-au implicat în acest proiect cu mult entuziasm și devotament, uneori mai timizi în a-și exprima propriile păreri și idei dar, în final, au realizat că toate sunt importante, și orice părere contează.

Ca organizație de protecție a copilului, echipa Terre des hommes i-a îndrumat pe copii, dar și pe profesorii coordonatori în realizarea unor proiecte creative prin care aceștia au propus soluții originale la problema violenței în școli: „Comunicarea este cheia”, „Alege să comunici fără să rănești!”, „Spune stop bullying-ului!”, „Eu mă implic”, „Împreună aducem schimbarea.”

Afișele și picturile murale de pe holurile liceelor, care sunt văzute zilnic de mii de elevi, îi îndeamnă pe copii să se cunoască, să se asculte, să fie toleranți, să fie o echipă.

Pe copacul prieteniei care prinde rădăcini în școala lor, copiii din Filiași au scris mesaje motivaționale:

  • Alege să comunici fără să rănești!
  • Violența este arma celor slabi, alege să fii puternic!
  • Câștigi mai mult prin iertare decât prin violență.
  • Raportează violența și vei fi sprijinit!

Răspuns la violența în rândul copiilor în școli și contexte similare

Desenele de pe holurile liceelor au adus valuri de culoare care au schimbat atmosfera în școală. „Toți sunt mai atenți, toți sunt mai prieteni, toți comunică mai bine. Acest proiect a scos la iveală niște talente pe care chiar nu știam că acești copii le au”, ne-a povestit dna. Isabela Cîrstea, profesor în Bechet:

Elevii consideră că violența verbală este determinată de anturaj, de dorința de a fi cool, de a te integra într-un grup anume. Alegând să comunici fără să rănești persoana din fața ta, iei atitudine și schimbi comportamente.

Prin scenetele pe care le-au scris, regizat și interpretat, tinerii au vrut să le arate colegilor lor că implicarea este esențială, că nu trebuie să trecem nepăsători și că fiecare dintre noi  poate să ia atitudine:

Toți sunt de acord că bullying-ul este un fenomen grav care s-a răspândit foarte mult în școală și că el trebuie diminuat. Toleranța zero față de violență și raportarea faptelor de violență de care unii elevi au parte sau la care asistă poate duce la o stare de bine în școală și în afara ei, la o școală sigură.

Din pliantele și posterele create de colegii lor participanți la proiectul REVIS, copiii din școli au aflat mai multe despre fenomenul de bullying. Mulți dintre ei nici nu știau faptul că anumite comportamente ale lor reprezentau, de fapt, forme de bullying. Elevii au fost deschiși discuțiilor și dispuși să afle mult mai multe. Acum sunt mai atenți unii cu ceilalți, au învățat cum să se comporte când sunt victime ale bullying-ului, cum să reacționeze, cui trebuie să se adreseze și mai ales cum să nu devină la rândul lor violenți. Au învățat că trebuie să accepte diferențele, să nu-și facă dreptate singuri și să apeleze la ajutor.

Mesajele pozitive inscripționate pe trepte conțin norme de comportament adecvat, încurajări, citate. Pe lângă faptul că au înfrumusețat intrarea in școală, acestea au creat elevilor o stare de bine, un mediu în care ei se simt în siguranță și apreciați.

Răspuns la violența în rândul copiilor în școli și contexte similare2

Un instrument foarte util creat de copii este cutia cu mărturii anonime, care le permite elevilor să raporteze cazurile de violență. Doar în felul acesta, elevii care sunt victime ale violenței pot vorbi (scrie) despre ceea ce li se întâmplă, fără a fi ulterior agresați de colegii lor.

Proiectele creative au avut impact asupra tuturor colegilor din școală. S-a îmbunătățit comunicarea dintre elevi, tinerii implicați în proiect au devenit mentori pentru colegii lor mai mici, ne-au mărturisit copiii din echipele REVIS.

„A fost un proiect reușit. Cred că marele câștig al acestui proiect este legătura dintre tineri. Așa cum au scris pe trepte, au învățat să fie prieteni, să fie colegi, să se sprijine, să se implice. Unii au învățat să ceară ajutor, alții au învățat să ofere ajutor; unii au învățat să comunice, alții au învățat să asculte. S-au descoperit unii pe alții, au aflat lucruri noi, dar ce este mai important, au conștientizat că schimbarea stă în fiecare dintre noi, că dacă vrem, orice este posibil”, ne-au scris profesorii coordonatori din Bechet.

Copiii din echipa REVIS speră ca aceste creații ale lor să aibă impact asupra unui număr cât mai mare de elevi. Ei îi îndeamnă pe copiii de pretutindeni să acționeze asemeni lor și să ia atitudine când sunt de față la comportamente violente în școală.

„A fost minunat că am putut da un exemplu pozitiv colegilor noștri și sperăm că ceea ce am făcut noi va avea suficient impact pentru ca elevii să înceapă să se gândească la efectele violenței asupra celor din jur”, au scris elevii din Onești, într-un mesaj către echipa Terre des hommes.

Poster Răspuns la violența în rândul copiilor în școli și contexte similareProiectului REVIS – „Răspuns la violența în rândul copiilor în școli și contexte similare”, a fost implementat în România de Fundația Terre des hommes în perioada 2021-2023. Prin acest proiect am urmărit să prevenim și să combatem violența în școli prin transformarea normelor și comportamentelor sociale și de gen, să încurajăm copiii să ia atitudine față de violența între colegi și să dezvolte soluții la problemele conflictuale.

Beneficiarii direcți sunt elevii din cele 10  licee implicate în proiect: Baia de Fier, Bechet, Caracal, Drăgănești, Filiași, Iancu Jianu, Izvoarele, Melinești, Onești, Răchitoasa.

Proiectul REVIS este cofinanțat din Programul „Drepturi, Egalitate și Cetățenie” al Uniunii Europene (2014-2020). Conținutul acestui material este responsabilitatea exclusivă a autorilor și nu reflectă opiniile Uniunii Europene. Uniunea Europeană nu poate fi trasă la răspundere pentru orice utilizare a informațiilor conținute în acesta.

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Scroll To Top