Now Reading
7 mituri despre depresie

7 mituri despre depresie

Revista Psychologies
7-mituri-despre-depresie

Depresia este o tulburare din ce în ce mai frecventă la nivel mondial și este un factor de risc pentru numeroase boli. 

Din păcate, persoanele care se confruntă cu depresie sunt stigmatizate în societate, ceea ce le poate agrava vulnerabilitatea psiho-emoțională. În plus, miturile și concepțiile greșite legate de această afecțiune pot descuraja persoanele cu depresie să ceară ajutor. 

Iată care sunt cele mai comune mituri despre depresie:

1. Mit: „Depresia nu e cu adevărat o boală.”

Multe persoane nu înțeleg sau nu sunt informate cu privire la ce înseamnă, de fapt, depresia. Astfel, este adesea confundată cu o stare obișnuită de tristețe. Ba mai mult, unele persoane consideră că manifestările denotă un caracter slab, pesimism exagerat sau chiar victimizare (1). 

Depresia reprezintă, însă, o tulburare mintală complexă, cu implicații sociale, psihologice și biologice, în care activitatea chimică a creierului nu mai funcționează corespunzător. Aceasta trebuie diagnosticată de către medicul psihiatru care va propune o schemă de tratament. Citește despre depresie pe medlife.ro.

2. Mit: „Persoanele cu depresie plâng în permanență.”

Deși depresia este caracterizată de o instabilitate psiho-emoțională persistentă, nu este neapărat ca pacienții să plângă des. De multe ori, aceștia pot părea lipsiți de emoție și se pot izola social. Uneori, simptomele nu sunt vizibile pentru cei din jur, însă pacienții se simt nefolositori, fără speranță, lipsiți de sens sau de motivație pentru activități în mod normal plăcute (2). 

Insomniile sau chiar somnul excesiv, oboseala persistentă, stima de sine scăzută, lipsa apetitului, problemele de concentrare, iritabilitatea și tendințele suicidale sunt alte semne ale depresiei. 

3. Mit: „Doar femeile intră în depresie.”

Depresia poate afecta în aceeași măsură atât femeile, cât și bărbații. Totuși, pentru că femeile raportează mai frecvent simptomele, unii oameni cred că este o problemă specifică femeilor (1).  

De fapt, din cauza presiunii sociale, bărbații își exprimă mai rar sentimentele și evită să admită simptomele depresiei sau să ceară ajutor. Acest lucru nu înseamnă, însă, că nu pot dezvolta această afecțiune (1). 

Totuși, simptomele pot fi ușor diferite – aceștia sunt mai furioși și pot dezvolta dependențe (cum ar fi de alcool sau droguri). Mai mult decât atât, riscul de comitere a suicidului este mai ridicat în rândul bărbaților cu depresie (3). 

4. Mit: „Depresia este cauzată de un eveniment traumatizant.”

Este normal să ai sentimente profunde de tristețe după o despărțire, decesul unei persoane dragi sau după ce ai primit un anumit diagnostic medical. Deși un eveniment traumatizant crește riscul de depresie, nu este obligatoriu să o cauzeze (2).

Depresia apare adesea progresiv, ceea ce o poate face dificil de depistat. Dacă la început pare să ai doar câte o zi proastă, cu timpul poți experimenta episoade prelungite și inexplicabile de tristețe sau letargie. Acestea pot interfera cu activitățile zilnice și pot afecta relațiile cu cei din jur (1, 2). 

5. Mit: „Antidepresivele sunt cel mai bun tratament.”

Mulți cred că doar antidepresivele tratează depresia sau că acestea trebuie administrate pentru tot restul vieții. Deși aceste medicamente sunt o parte esențială a tratamentului, acestea nu funcționează la toți pacienții. De aceea, medicul poate recomanda ședințe de psihoterapie și modificarea stilului de viață, pe lângă terapia medicamentoasă (3).  

De asemenea, deși antidepresivele se administrează pe termen lung, acestea nu vor fi luate pentru tot restul vieții. Durata tratamentului diferă în funcție de severitate afecțiunii. În plus, psihoterapia poate reduce nevoia de medicamente (1). 

6. Mit: „Discutând despre depresie, nu faci decât să o agravezi.”

O altă concepție greșită este faptul că, vorbind cu ceilalți despre simptomele de depresie, te vei menține focusat asupra stărilor negative. De fapt, te poate ajuta foarte mult să îți exprimi sentimentele în fața cuiva, în loc să te izolezi social (1). 

Ai nevoie de o persoană de încredere care să te susțină și să te asculte fără să judece, cum ar fi un membru al familiei. De asemenea, un psihoterapeut este pregătit profesional pentru a-ți oferi suport (1).

7. Mit: „Depresia apare doar la o anumită vârstă.”

Unii oameni cred că depresia apare odată cu înaintarea în vârstă sau că este o parte normală a adolescenței (2). De fapt, tulburarea poate apărea la orice vârstă, chiar și în rândul copiilor. În orice caz, este adevărat că apare mai frecvent la adulți, mai ales între 20 și 40 de ani (3). 

Așadar, depresia este o tulburare care necesită tratament. Dacă prezinți simptomele depresiei, nu ezita să te adresezi specialiștilor. Dacă recunoști semnele acesteia în cazul unei persoane apropiate, oferă-i susținere emoțională și încurajeaz-o să ceară ajutor de specialitate. 

Referințe: 

  1. Porter, Eloise. „9 Depression Myths.” Healthline, Healthline Media, 9 Dec. 2013, www.healthline.com/health/9-myths-depression. Accessed 15 Oct. 2022.
  2. ‌„Myths and Facts about Depression.” WebMD, 2022, www.webmd.com/depression/ss/slideshow-depression-myths. Accessed 15 Oct. 2022.
  3. ‌Huizen, Jennifer. „10 Myths about Depression.” Medicalnewstoday.com, Medical News Today, 15 July 2022, www.medicalnewstoday.com/articles/327222. Accessed 15 Oct. 2022.

Mulțumim pentru că vrei să fim prieteni!

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top

Mulțumim pentru că vrei să fim prieteni!