Now Reading
Pedagogia Waldorf

Pedagogia Waldorf

Revista Psychologies

Pedagogia Waldorf


Articol pus la dispozitie de Revista EXCELENTA, editata de IRSCA Gifted Education
www.supradotati.ro/; www.supradotati.ro/revista

Un sistem de invatamant liber, cum este cel bazat pe pedagogia Waldorf, manifesta tendinta de a-si gasi o baza adecvata in contextul cultural european. Promovarea invatamantului alternativ bazat pe pedagogia Waldorf in Romania este de natura a facilita integrarea invatamantului romanesc celui european prin schimbul reciproc de informatii si metode pedagogice in folosul subiectilor procesului de invatamant.

Dezvoltarea acestui tip de invatamant in Romania se efectueaza intr-o modalitate echivalenta, corelata si compatibila cu invatamantul public, cu respectarea Legii Invatamantului.

Pedagogia Waldorf nu este o „pedagogie a succesului scolar”, nu rezolva toate problemele care apar in evolutia copilului dar este preocupata de aceste probleme si se straduieste sa gaseasca solutii. De aceea, formarea dascalilor pentru alternativa nu presupune „inarmarea acestora cu un set de metode si materiale didactice standard, specifice” ci, in primul rand, crearea, la fiecare din cursanti, a unei noi deschideri fata de fiinta copilului, fata de misiunea dascalului.

Ce este o scoala Waldorf?
Este un loc in care se incearca educarea omului in ansamblul sau, atat cognitiv, cat si artistic sau in domeniul manualitatii, armonizand procesul educational. Disciplinele scolare nu sunt privite ca scop in sine, ci ca mijloace educationale, drept pentru care nu se dau note sau calificative, elevii primind la sfarsitul clasei o caracterizare scrisa de invatator sau de profesori.

Nivelul cunostintelor este echivalent cu cel din scoala traditionala, la nivelul claselor a IV-a, a VIII-a si la bacalaureat.

(http://www.waldorf.ro/)

 Din acest motiv, nu exista nici in sistemul Waldorf din Romania si nici in strainatate acele materiale auxiliare atat de apreciate in invatamatul traditional: manuale, indrumatoare, culegeri de texte literare, etc. Invatatorul, profesorul din Scoala Waldorf este pus in situatia de a-si gasi prin efort propriu cele mai potivite mijloace de predare. Pana si in privinta recomandarii unor metode specifice de lucru la clasa, a unor strategii didactice prestabilite, exista mari rezerve.

Cum poate pasi un dascal Wadorf in fata unui colectiv de elevi in aceste conditii? Nu se simte oare dezorientat in fata atator necunoscute care ii stau in fata? Nu exista pericolul unui diletantism ridicat la rangul de principiu didactic?

Marturisesc ca in primul an de activitate in Scoala Waldorf din Iasi si chiar si dupa aceea am resimtit acut lipsa „indicatiilor metodice” dar tocmai panica in care intrasem m-a ajutat sa caut, sa descopar, sa ma implic activ si constient in elaborarea materialelor de care aveam nevoie, de la planurile de invatamant si programele scolare, la mijloacele de invatamant de care simteam ca am nevoie. Evolutia elevilor mei mi-a confirmat ca in general am luat decizii bune. Infiintarea unei scoli reprezinta intotdeauna semnul evident al unei initiative individuale.

Cine poate preda intr-o unitate Waldorf?
Cadrele didactice studiaza pedagogia Waldorf inainte de a incepe activitatea intr-o scoala Waldorf si au cel putin un curs de introducere in aceasta pedagogie. Pe parcursul fiecarui an scolar, ele sunt obligate sa parcurga module periodice de perfectionare in aceasta pedagogie, pentru a aprofunda elementele de metodica, antropologie si didactica disciplinei.

(http://www.waldorf.ro/)

 Fiecare scoala ia nastere din vointa si prin efortul cadrelor didactice si al parintilor, care au convingerea ca pedagogia Waldorf le ofera copiilor o educatie adecvata vietii contemporane si care sunt dispusi sa sacrifice in acest scop energie, timp, idei si, nu in ultimul rand, mijloace materiale.

De cele mai multe ori sunt necesari ani multi de rabdare si tenacitate (in Germania, de obicei, intre 3 si 7 ani) de la ideea infiintarii unei scoli si pana la aparitia acesteia cu primele ei clase si cu invatatorii respectivi. Obiectivul pedagogiei Waldorf este in egala masura incurajarea dezvoltarii sanatoase a capacitatilor fizice, sufletesti si spirituale ale tanarului – pe baza studiilor elaborate de Rudolf Steiner si a programei scolare concepute tinand cont de impulsurile date de acesta – si a gasirii unui raspuns adecvat si corect la tendintele proprii de dezvoltare ale copilului.

O bogata activitate de cercetare a fost depusa in ultimele decenii in domeniul metodicii Waldorf si in cel al elaborarii unei programe scolare. Din punct de vedere international este extrem de interesanta problema in fata careia se afla de la inceput orice scoala Waldorf, si anume: cum poate gasi programa scolara un raspuns pedagogic la situatia culturala si spirituala din tara respectiva.

Pages: 1 2
View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top