Now Reading
Cum ne ajută melodiile fără să ne dăm seama: beneficiile surprinzătoare ale muzicii pe plan psihologic

Cum ne ajută melodiile fără să ne dăm seama: beneficiile surprinzătoare ale muzicii pe plan psihologic

Cu toți ne-am bucurat de multe ori de plăcerea de a asculta muzică, însă puțini știu că aceasta poate avea chiar efecte terapeutice asupra minții. Obiceiul de a asculta muzică e unul dintre cele mai enigmatice lucruri pe care le fac oamenii. Aproape toate lucrurile pe care le facem au la bază instincte practice, cum e cel de supraviețuire sau procreare, însă apetitul nostru pentru muzică este ceva complet separat, care nu ține de nevoi pragmatice, ci mai degrabă de emoțiile noastre.

Felul în care oamenii reacționează la muzică diferă foarte mult de la o persoană la alta, același lucru fiind valabil și pentru gusturi, însă un lucru este comun tuturor: muzica nu ne lasă niciodată pasivi. Se poate să ne placă sau să ne displacă o piesă, dar nu să ne lase indiferenți. Chiar și atunci când asculți radioul în surdină, ești gata oricând să schimbi postul dacă apare o melodie pe care nu o suporți. Mai mult, chiar și atunci când nu ești atent la muzica dintr-un loc, vei sesiza imediat dacă apare o piesă care îți place sau displace foarte mult.

Asta demonstrează că percepem muzica în mod diferit față de alte lucruri sau experiențe din viața noastră, pe care le analizăm sau le cuantificăm printr-o prismă logică. Muzica ocolește filtrul rațiunii și se conectează direct la emoțiile noastre primare. Nu știm de ce ne place o melodie sau alta; știm doar că ne place, fără alte explicații. Din fericire însă, melodiile noastre preferate pot avea și beneficii psihologice. Iată ce poate face muzica pentru noi:

Poate reduce stresul

Unul din cele mai cunoscute beneficii ale muzicii este reducerea stresului. Nimic nu e mai plăcut decât să asculți albumul tău preferat când te așezi pe canapea după o zi grea de muncă sau în autobuz, în drumul spre casă. Desigur, în acest context, volumul muzicii joacă un rol important. Ca aceasta să aibă efectul scontat, volumul la care o ascultăm trebuie să fie unul rezonabil și confortabil, atât pentru noi, cât și pentru cei din jur.

Spre exemplu, nu te vei relaxa prea bine dacă enervezi oamenii din mijloacele de transport cu o boxă dată la maximum. Din punctul de vedere al confortului propriu și al celor din jur, cea mai eficientă soluție este cea a unor căști fără cablu, așa cum sunt aceste căști bluetooth de pe Arsis. În plus, atunci când asculți muzică la căști, filtrezi tot zgomotul ambiental din exterior, astfel că te poți concentra pe melodiile tale preferate și nu pe sunetele de afară.

Poate îmbunătăți somnul

Muzica este deseori folosită în tratamentul persoanelor bolnave care suferă de insomnie, fiind o metodă accesibilă și eficientă pentru ameliorarea acestei afecțiuni. Mai mult, muzica poate fi folosită cu succes și de cei care vor să îmbunătățească calitatea somnului lor. Într-un studiu realizat de Universitatea Semmelweis din Budapesta în 2006, s-a observat activitatea circadiană a trei grupuri de subiecți: grupul 1, care a ascultat 45 de minute de muzică clasică relaxantă înainte de culcare, grupul 2, care a ascultat o carte audio, și grupul 3, care a fost grupul de control.

See Also

La final s-a observat că cei din grupul 1, care au ascultat muzică clasică înainte de culcare, au avut parte de o îmbunătățire semnificativă a calității somnului, spre deosebire de restul subiecților din grupul 2 și 3. În plus, în grupul celor care au ascultat muzică înainte de culcare a fost observată și o reducere notabilă a simptomelor de depresie din rândul subiecților.

Ne poate ajuta să ne motivăm

Există un cauză pentru care îți este mai ușor să faci exerciții fizice atunci când asculți muzică. Ritmurile energice, antrenante, ne pot ajuta să ne motivăm mai ușor atunci când facem efort fizic și să lucrăm din greu. De asemenea, tempo-ul muzicii poate avea, și el, un efect asupra performanței. Astfel, pe un ritm muzical mai alert ne va crește performanța, în timp ce un ritm mai lent va determina o scădere a acesteia.

Sursă foto: Shutterstock

Abonează-te la newsletter!

Abonează-te la newsletter!

Primește săptămânal resurse prin intermediul e-mail-ului!

Mulțumim pentru că vrei să fim prieteni!

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top