Citești
Curăţenia casei: 5 efecte terapeutice nebănuite care te scapă de stres

Curăţenia casei: 5 efecte terapeutice nebănuite care te scapă de stres

Ai avut o zi lungă la serviciu? Ai trecut la mustaţă pe lângă ratarea unui deadline? Vreun şofer de ocazie ţi-a zgâriat maşina în parcare şi a dispărut fără să lase un număr de telefon pe parbriz? Părinţii te sâcâie să mai faci o vizită şi pe acasă şi tu nu ai timp nici pentru 5 minute de respiro?

Probabil că ultimul lucru pe care vrei să-l faci, în aceste condiţii, este să mergi acasă şi să te-apuci să faci ceva ce nu ai mai făcut de zile, dacă nu săptămâni întregi: curăţenie.

Lucrurile nu stau chiar atât de rău pe cât îţi imaginezi. Curăţenia – şi tot ceea este asociat cu transformarea dezordinii în ordine – e o ocazie ideală pentru a scoate casa la lumină, dar şi de a scăpa de stres. Uite câteva efecte ale curăţeniei şi cum te pot ajuta să-ţi găseşti liniştea interioară.

1. Curăţenia te ajută să faci ordine şi în mintea ta

Oricât ne-ar plăcea să închidem ochii și să spunem cui ne ascultă că dezordinea este, de fapt, doar un mod de-a ne exprima, lipsa curățeniei este un motiv de stres. Teancuri de acte și facturi uitate prin living, haine aruncate pe scaune, rufe împrăștiate pe și sub pat, gunoi nedus, vase nespălate, podea plină de scame și de urme de tălpi: e imposibil să spui că e o imagine plăcută.

Cei mai mulți oameni și-ar dori o locuință curată și ordonată, însă – din varii motive – prea puțini chiar locuiesc într-o casă care să nu le dea dureri de cap și să nu fie un motiv de stres în plus. Este unul dintre motivele pentru care curățenia are un rol important: odată ce ai pus ordine în casă, ai scăpat de una dintre principalele cauze care te stresau… la domiciliu.

2. Curățenia e o ocazie bună să faci mișcare

Exercițiile fizice au un efect extrem de benefic asupra psihicului, spun specialiștii de la Harvard Medical School. Asta se întâmplă pentru că hormonii de vină pentru stres – adrenalina și cortizolul – sunt înlocuiți de endorfine, care sunt responsabile pentru starea de bine a spiritului nostru.

Curățenia, dacă este făcută așa cum trebuie, nu este o activitate statică. Să alergi dintr-o cameră într-alta cu mătura în mână, să muți mobila dintr-un colț al încăperii într-altul sau să ștergi geamurile și podelele sunt tot atâtea exerciții care te ajută să arzi calorii și să scapi de încordare.

Dacă preferi aspiratorul în locul măturii, poți să optezi pentru un aspirator vertical ingenios, care poate fi transformat într-unul de mână, pentru a curăța orice suprafață. Cu ocazia asta nu vei simți această activitate ca pe o corvoadă, chinuindu-te cu mătura prin locuri greu accesibile: e o îmbinare potrivită de tehnologie modernă și exercițiu fizic.

3. O locuință pusă la punct te ajută să faci economii

E greu de crezut, însă o casă curată este una dintre metodele mai puțin cunoscute de a face economii la bugetul familiei. Și nu vorbim aici de faptul că nu puteți plăti facturi pe care nu le găsiți prin toată dezordinea din sertare – în ziua de astăzi, sistemele de plăți online sunt tot mai populare.

Dacă, însă, preferi să comanzi mâncare la un restaurant cu livrare la domiciliu doar pentru că bucătăria este încărcată de farfurii, tigăi și alte recipiente murdare, ai deja cheltuieli suplimentare din cauza dezordinii. O casă bine întreținută nu are nevoie de reparații, aerul închis și lenjeria de pat îmbâcsită pot provoca neplăceri costisitoare pe termen lung, așa că e evident de ce curățenia e benefică și pentru portofelul tău.

4. Curățenia e o ocazie bună de a medita

Rezultatul final al unei curățenii ca la carte – „de primăvară”, să zicem – este să transforme o locuință devastată ca de uragan într-o casă curată, primitoare și deschisă. Asta este deja un motiv serios care te va ajuta să scapi de stres, dar curățenia propriu-zisă poate fi o tehnică în sine de control al stresului.

Dacă adaugi un strop de atenție la clipa prezentă – mindfulness, cum se numește această tehnică – în timp ce ștergi praful sau când faci ordine în actele din sertar, aceste activități se pot transforma chiar într-o formă de meditație. La final vei fi cu siguranță mai relaxată.

See Also

Urmărește și: Mic ghid video de meditație pentru începători

5. Nu uita să te distrezi!

Poate că meditația nu este pe gustul tău. Poate că nu-ți face plăcere să te pierzi cu gândurile în fiecare gest pe care îl faci și în fiecare detaliu pe care-l găsești în jurul tău. Asta nu înseamnă că nu poți să tragi maximum de beneficii în timpul unei sesiuni extinse de curățenie a casei.

Poți să transformi aspiratul și ștersul prafului într-o mică petrecere: ai nevoie doar de muzica ta preferată și de starea de spirit potrivită. Muzica are nenumărate beneficii care te ajută să te eliberezi de stres, iar dacă o asculți în timp ce faci curățenie sunt mari șanse să te bucuri mai mult de această activitate și să termini treaba chiar mai repede.

Într-un final, tot ceea ce contează este cum abordezi o activitate aparent plictisitoare cum e curăţenia şi ce vrei să obţii de pe urma ei, în afara beneficiilor evidente.  

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te la newsletter!

Abonează-te la newsletter!

Primește săptămânal resurse prin intermediul e-mail-ului!

Mulțumim pentru că vrei să fim prieteni!

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top