Now Reading
A străluci sau a nu fi

A străluci sau a nu fi

a-străluci-sau-a-nu-fi

Cât de importante ar fi succesele tale dacă nu ai putea spune nimănui despre ele? Nu răspunde înainte de a face acest mic exercițiu de imaginație:

Imaginează-ţi că ești un bărbat în anii ’90, atunci când Claudia Schiffer era simbolul frumuseţii feminine pe plan mondial. O întâlnești la bar și stai de vorbă cu ea. Apoi ai două opţiuni:

  1. ori petreceți o noapte fierbinte, dar nu ai voie să spui nimănui despre asta
  2. ori nu se întâmplă nimic și fiecare merge în propria camera, dar ai voie să spui tuturor că ai petrecut o noapte fierbinte cu Claudia Schiffer, iar ea – dacă cineva o întreabă – va confirma.

1 sau 2?

În anii ’90 o revistă pentru bărbați din Italia a pus cu adevărat această problemă cititorilor ei. Iar un incredibil 80% din participanții la sondaj au ales varianta 2!

Unii ar zice că e o meteahnă de bărbați italieni, dar în realitate problema este mult mai complexă și lovește la rădăcina sursei dorințelor noastre, a modului în care ne alegem obiectivele și, în general, a motivului pentru care facem sau nu facem un anumit lucru.

A vorbi despre „de ce” facem ceva este, evident, o analiză care ne-ar duce prea departe; după cum știe orice psiholog, majoritatea comportamentelor noastre sunt adaptative, adică s-au dezvoltat pentru a face față unei anumite situații; comportamente care continuă apoi să se reproducă chiar și atunci când condițiile sunt complet diferite de cele care au stat la originea comportamentului, cu toate problemele și frustrările care decurg din această atitudine.

Majoritatea obiectivelor noastre servesc la compensarea complexelor de inferioritate și la satisfacerea nevoii de acceptare, a nevoii de validare, a nevoii de admirație. Aceștia sunt motivatori extrem de puternici, la fel ca și anxietatea, nesiguranța, frica, lipsa de încredere în sine. Problema este că acestea nu se „sting” indiferent de realizările cât se poate de mărețe pe care le dedicăm compensării lor. Anxietatea, frica, nesiguranța etc. vor rămâne neschimbate, în ciuda rezultatelor.

Citește continuarea articolului în ediția de decembrie 2022 – ianuarie 2023 a revistei Psychologies sau abonează-te și primește revista lunar, prin curier.

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Scroll To Top