Terapia durerii

terapia-durerii

Efectul durerii cronice asupra psihicului nu trebuie neglijat. Stilul de viață modern, care adesea include un program prelungit de muncă, sedentarism, stres și prea puține ore de somn, lasă amprente asupra stării noastre de sănătate. Primul semnal pe care organismul îl transmite, atunci când are o problemă, este durerea. La început, apare rar, iar intensitatea este scăzută, astfel că tindem să o ignorăm. Luăm un analgezic, trece și tot așa, până când ne trezim în situația în care episoadele dureroase cresc în frecvență, intensitate și nu mai cedează la medicamente. Abia atunci, când devine greu să ne îndeplinim sarcinile de zi cu zi, începem să căutăm soluții, să batem la ușa cabinetelor medicale și să ne gândim la o eventuală schimbare a rutinei.

Au consemnat Psih. Alexandra Siru & Dr. Ovidiu Palea

„Prima dată apare durerea obiectivă, cu cauzele ei fizice, certificate de medici, apoi începe scăderea funcționalității și stresul generat atât de durere, cât și de incapacitatea pacientului de a-și desfășura viața la fel ca înainte. Acestea creează un stres psihic, generat de modul în care oamenii se raportează la această durere și la efectele ei negative asupra programului zilnic.

Locul din creier în care se procesează durerea fizică este același cu locul în care se procesează și durerea emoțională. În plus, studiile au demonstrat legătura directă dintre stresul psihic și pragul de percepere a durerii, mai exact, stresul psihic scade pragul de percepere a durerii. Iar când vorbim despre dureri persistente, care pot dura de la luni la ani de zile, este clar că vorbim și despre stres psihic prelungit. Acesta duce la creșterea atenției și vigilenței și la modificări de tonus muscular, respectiv încordare musculară. Faptul că pacientul este mai atent la durere și/ sau la mișcările/ comportamentele care o pot provoca, determină impulsul nervos să fie din ce în ce mai rapid la dureri de intensitate din ce în ce mai mică. Acest aspect, alături de tensiunea musculară, amplifică senzația de durere”, explică Psih. Alexandra Siru.

Cum putem reveni la o viață fără durere, prin terapia durerii

La nivel mondial, durerea de spate este lider în clasamentul durerilor, afectând 70-80% dintre adulți, arată statisticile medicale. Este urmată de durerea de cap, de care se lovesc șapte din 10 adulți, cel puțin o dată în decursul unui an. Topul este întregit de durerile articulare și cele ale sistemului nervos.

Citește continuarea articolului în ediția de octombrie 2022 a revistei Psychologies sau abonează-te și primește în dar cartea „Mă doare portofelul”, de Marie-Noëlle Maston.