Now Reading
Cheia alimentatiei sanatoase

Cheia alimentatiei sanatoase

Revista Psychologies

 

Cine a spus ca frumusetea vine din interior a avut dreptate… O alimentatie sanatoasa se reflecta intr-un trup sanatos. Si de la cine sa invatam daca nu de la experti, care, pe langa lectia de alimentatie, ne mai ofera si una de stil de viata…

 

 

Cum ar trebui sa mancam ca sa ne hranim cu adevarat?

Gheorghe Mencinicopschi: Raspunsul la aceasta intrebare nu e usor, iar schimbarile din mediul social, profesional, cultural il fac inca si mai greu. Complexitatea vine si din faptul ca fiecare individ uman este unic, deci are propriile sale nevoi nutritionale si propria „eficienta“ in extragerea din alimente a principiilor nutritive necesare.

Ba chiar mai mult, pentru un anume individ, nevoile si eficienta se schimba cu timpul, odata cu modificarile in statutul social-profesional sau corelat cu alte aspecte
fiziologice.

Ce pot eu sa raspund la aceasta intrebare se limiteaza la aspectele principiale ale chestiunii: anume, nu exista viata fara apa si fara miscare – exercitiul fizic si hidratarea suficienta sunt doua cerinte de baza pentru mentinerea sanatatii. Alimentatia trebuie structurata conform recomandarilor din piramida alimentara.

Alimentele de baza deriva din cereale: paine, paste fainoase, fulgi de cereale – de preferinta, din faina sau cereale integrale si cat mai simplu preparate. Majoritatea energiei de care avem nevoie peste zi ar trebui sa ne-o procuram din carbohidratii asigurati de paine si produse cerealiere, nu din grasimi si dulciuri concentrate.

Urmeaza legumele si fructele, sursa majora de vitamine si fibre alimentare, dar si de carbohidrati (amidon, fructoza). Bine este sa le consumam crude sau preparate doar putin, in abur.

Tot alimente de baza, ce ofera proteine de buna calitate, sunt lactatele. Ele repre­zinta si principala sursa alimentara naturala de calciu care nu trebuie sa lipseasca din alimentatia zilnica. La fel si ouale, carnea de pui sau pestele, intre care putem alege pentru a varia meniul zilnic.

Carnea rosie este sursa principala de fier, absolut necesar pentru sanatate. Consumul sau este recomandat de doua ori pe saptamana.

Ocazional, in cantitati mici, vom consuma grasimi (uleiuri sau grasimi de origine animala – unt) cu salate sau legume. Carnea, lactatele si preparatele din carne au continutul lor intrinsec de grasimi. Asa ca nu mai e cazul sa ungem felia de paine ca sa punem pe ea branza, cascaval sau mezeluri.

Tot ocazional si in portii mici, putem consuma prajituri, bomboane, ciocolata. Si doar la ocazii – bauturi alcoolice.

Grasimile, alcoolul si zaharurile aduc foarte multe calorii dietei, de aceea este bine sa le ocolim, mai ales cand sunt adaosuri la alimente – de exemplu, grasimi tartinabile, grasimi pentru prajit, maioneze, dulciuri concentrate sau bauturi racoritoare.

Va dau un exemplu: multi nutritionisti considera oul un etalon alimentar. Cu doar vreo 90 de kilocalorii, un ou de 60 de grame aduce organismului peste 7 grame de proteine de cea mai buna calitate, 6 grame de grasimi si multi micronutrienti: vitamina D, luteina. Tot atatea calorii aduce un mar mare (de 175 g), care contine si o cantitate semnificativa de fibre si de vitamine.

Daca vrem sa ne hranim corpul, este evident ca vom alege sa consumam ou sau branza, iaurt, carne de pui, peste, iar la desert – un mar.

Daca vrem doar sa ne biciuim simtul gustativ, eventual si ficatul ori pancreasul, vom consuma bauturi dulci frumos colorate, prajeli televizate si dulciuri in exces.

Maniera in care preparam alimentele este foarte importanta. Multi oameni spun ca noi, romanii, mancam dintotdeauna cartofi prajiti, carne din untura, carnati si stramosii nostri traiau mult si erau sanatosi si activi.

Aici se strecoara o eroare grava, poate chiar intentionata: bunicii traiau mult pentru ca erau activi, nu invers! Mancau carne prajita, dar un porc de 200 kg era hrana unei familii de minim 4 persoane, pentru jumatate de an. Asta inseamna sub 280 g/zi de persoana, in care intra carne, oase, slanina, sorici.

Adica mult mai putin decat consumam noi in prezent. Astazi, lucrurile stau exact pe dos: activitatea fizica, munca fizica s-au redus drastic. Pentru multi dintre contemporani, munca fizica se limiteaza la deplasarea pana la masina si pana la lift.

Iar aportul alimentar este exagerat cantitativ si dezechilibrat calitativ, atat prin excese de grasime, sare, zahar, cat si prin carente de vitamine, minerale, oligoelemente, fibre alimentare si alte principii biologic active.

De aceea, insist asupra ideii ca alimentatia, exercitiul fizic si stilul de viata alcatuiesc un ansamblu care mentine sau agreseaza pana la distrugere sanatatea.

 

Ce alimente nu trebuie asociate?

Stomacul omului nu poate prelucra mai mult de o mancare concentrata odata. Orice aliment care nu este fruct sau leguma cruda este mancare concentrata. Fiecare aliment este digerat diferit si cu viteze diferite, datorita inaltei specificitati a enzimelor digestive.

Una din combinatiile cele mai indigeste este asocierea produselor de carne cu laptele si unele produse lactate. In contact cu aciditatea sucului gastric, proteina cazeinica din lapte precipita, formand un invelis izolator pe bucatile de carne, acestea nemaiputand fi digerate.

Mlta lume bea cafeaua cu lapte. Gresit! Nu se adauga lapte in cafea, pentru ca scade efectul stimulant al cafelei si creste durata de digestie. Acelasi fenomen are loc si la adaosul laptelui in ceai.

Bauturile acide (tip cola, carbogazoase, vinuri, cidruri, otet) si fructele acide (lamaia, ciresele, capsunele, sucurile de fructe) se vor consuma la distanta mare in timp, cca 2-4 ore fata de alimentele amidonoase (paine, paste fainoase, orez, mamaliga, cartofi, prajituri, patiserie, snacks, chips etc.).

Daca fructele si legumele crude se consuma impreuna cu grasimi sau amidonoase (aluaturi, pudding-uri, creme), aceasta combinatie determina intrarea in fermentatie si putrefactie a primelor doua, implicand totodata si celelalte alimente in aceste procese.

Alte exemple de asocieri nesanatoase ar fi carnea, friptura din carne cu garnitura de cartofi prajiti, paste fainoase (spaghete) cu sos de carne si carne, produse de patiserie cu umpluturi de carne.

Celebra combinatie de fructe cu branza este indigesta, cu o mica exceptie : dupa o masa cu fructe, este indicat consumul unui cubulet – nu mai mult! – de cascaval pentru a preveni aciditatea orala si a preveni aparitia cariilor dentare.

Multa lume alege dieta vegetariana, pe cand altii considera esentiala carnea. Cum este corect pentru organism?
Omul este un mamifer omnivor.

Recomand o dieta echilibrata, in sensul aratat mai sus. Niciuna dintre extreme – vegetarianism sau carnivorism – nu asigura toti factorii nutritivi necesari. Una este deficitara in fier, calciu, aminoacizi esentiali, cealalta – in vitamine, unele minerale, fibre, antioxidanti.
.
Mancarea traditionala romaneasca este destul de grea – ar trebui sa taiem ceva de pe lista?
Conceptul de mancare traditionala este unul general. Ne putem referi la mamaliga, la urzici cu usturoi, fasole sau la carnati, piftie si sarmale.

Mancarea traditionala consumata cu moderatie si conform traditiei (adica hrana curenta si mancaruri specifice de sarbatori), aduce placere si varietate, nu ar trebui izgonita din dieta.

Noi ne-am invatat a socoti mancare traditionala doar sarmalele, raciturile, carnatii si le consumam numai pe acestea, cat de des. Aici este greseala. In gradina, bunicii cresteau si laptuci, loboda, ceapa, varza, cartofi, fasole, dovlecei, porumb, prune, mere, nuci.

 

Cum poate fi prevenita obezitatea infantila?

Un copil bine hranit nu este un copil indopat cu bunatati si premiat cu dulciuri, pe care le rontaie in timp ce se joaca pe computer. Copilul trebuie sa se joace afara, cat mai multe ore in fiecare zi.

Sa faca sport – acesta dezvolta si personalitatea, nu doar muschii si oasele. Trebuie sa manance mese regulate, in cantitati adaptate, din cea mai larga varietate de alimente, cu multe legume si fructe proaspete, lactate, paine.

Nu va lasati dominati si convinsi sa ii pregatiti in fiecare zi aceleasi doua alimente pe care le adora. Copilul trebuie invatat sa aprecieze si sa consume toate alimentele pe care sanatatea lui le tolereaza. Fiti siguri ca, daca ii explicati si exemplificati nevoile sale de crestere, va fi mult mai receptiv si va colabora. Pe langa asta, nu uitati puterea exemplului personal.

 

De ce este atat de importanta detoxifierea organismului? Cand sa o facem si cum?

Organismul poate acumula o multime de reziduuri de substante provenind din fumat, cosmetice, alimente, medicamente, poluarea mediului sau rezultate din propriile procese metabolice. Oboseala acuta si stresul intensifica generarea de toxine in organism.

Eliminarea acestor substante este importanta pentru sanatate. Astfel, buna functionare a ficatului si rinichilor este o conditie importanta. Sunt doua aspecte care trebuie discutate: acumularea de toxine si eliminarea acestora.

Pentru a evita acumularea de toxine, este important sa avem un stil de viata sanatos: alimentatie corecta, miscare, odihna suficienta, limitarea factorilor de stres, consum suficient de apa.

Vom evita alimentele poluate, lapte de la vaci care pasc pe marginea autostrazii, recolte intens chimizate, vom spala bine fructele, mai ales strugurii, vom ocoli alimentele care vor sa para ceea ce nu sunt. Reducerea sau incetarea consumului de tutun este foarte importanta.

Medicamentele, care sunt mult mai bogate in aditivi decat alimentele, trebuie consumate cu masura si la recomandarea medicului. Pentru a elimina toxinele, este important sa ne mentinem un tranzit intestinal regulat. Lucru ce se poate realiza prin consum suficient de apa, iaurturi probiotice, legume, fructe bogate in fibre si antioxidanti.

Tabelul asocierii alimentelor

 Peste  Oua  Carne  Branzeturi
 Oua  NU  DA  NU  NEUTRU
 Carne  NU  NU  DA  NU
 Peste  DA  NU  NU  NU
 Branzeturi  NU   NEUTRU  NU  DA
 Paste fainoase  NEUTRU  NEUTRU  NU  DA

 

Interviu de Catalina Cristescu cu Prof. univ. dr. Gheorghe Mencinicopschi, directorul Institutului de Cercetari Alimentare

 
Foto: dreamstiem.com, shutterstock.com

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Scroll To Top