Now Reading
Celebritatea da sarm?

Celebritatea da sarm?

Revista Psychologies

Ce spune despre ea insasi

Angela Gheorghiu,

cantareata de opera

„Un artist trebuie sa aiba charisma, starea pe care o da publicului trebuie sa fie de neuitat. Publicul trebuie sa uite de tot, sa se lase purtat timp de doua, trei sau patru ore, cat poate dura un spectacol de opera.”
Viva!, ianuarie 2006

 

An de an, se organizeaza noi sondaje despre „ce vedeta e cea mai sexy“, „ cea mai ele­gant/a“, „cea mai p­u­ternica“. Iar oamenii vo­­teaza (prea putin sur­prinzator) cu cei pe care ii vad mai des. A fi faimos e un drum sigur catre a fi iubit? Iata ca­teva confesiuni de cele­britati pe aceasta tema.

Seduction… si peste 18 milioane de rezultate pe Google.com. Totul are legatura cu seductia. Cercetarile in materie de creme, cifrele de afaceri ale firmelor de lenjerie intima, piata nutritiei de calitate, a sportului, a modei si a parfumeriei… Mai nou, stilismul si coaching-ul de imagine capata teren, ca niste terapii integratoare dedicate felului cum arati.

Seductia este numitorul comun al tuturor acestor desfasurari de forte. „Frumusetea e in ochii celui care priveste“… sau nu. Sau, mai curand, ochiul care priveste poate fi influentat, manipulat, condus, sedus. O cantitate enorma de informatie este dedicata astazi aparentei, imaginii, transformarii si rein­ventarii (cu un termen ciudat, preferat zilele acestea de toate comentariile). Celebritatile, – intruchipari a ceea ce restul lumii valorizeaza – sunt, in buna masura, recipientele proiec­tiilor noastre.

Ele, vedetele, tin prima pagina a ziarelor pentru ca ne alimenteaza, iar si iar, setea de idealitate. Am vrea sa le semanam: bogati, puternici in plan social, frumosi pana la varste… onorabile. Ne captiveaza povestile lor romantioase si credem, mai mult sau mai putin constient, ca celebritatea ii face si mai dezirabili. Vizibilitatea sociala maxima, castigata prin expunerea in media, pare sa vina la pachet cu sarmul personal, charisma si vraja inerente prezentei liderului.

Asa se face ca, in 2007, intr-un top realizat de revista Psychologies Franta, intre primii zece seducatori ai acestei tari se afla… Nicolas Sarkozy. Sa fie oare astfel? Sa te faca televiziunea, automat, sarmant? Sau este acesta efectul bizar al notorietatii? Este notorietatea sinonima cu valoarea?

Sunt tot atatea intrebari care se nasc, urgent, si la noi, atunci cand privim, cu uimire, topuri locale, gen „Zece pentru Romania“ unde, nu o data, valorea este atribuita exclusiv pe baza faimei personajului.

Televiziunea si faima

Statistica nu e un argument suficient pentru a atribui cuiva o calitate anume. Si totusi se intampla. Exista un consens puternic in favoarea ideii ca Mihaela Radulescu e o femeie eleganta. Sau ca Dan Chisu e un barbat sexy.

Departe de mine sa contest aceste idei. Ceea ca mi se pare insa teribil de interesant este acest „efect de real“ pe care il are televiziunea. Termenul apar­ti­ne unui sociolog francez, Pierre Bourdieu, si se refera la faptul ca oa­menii cred in realitatea a ceea ce vad la televizor. Cu alte cuvinte, ceea ce li „se propune la TV e chiar adevarat“. Celebritatea alimenteaza o foame de nesaturat. Proiectam in ei sau in ele visurile noastre, evadam in soap-opera dintr-o realitate prea rar satis­fa­ca­toare. Iar nevoia noastra de ideal, cererea noastra tot mai presanta de a-i vedea se transforma in capital pentru ei. Toata lumea castiga.

Si totusi, cum se percep ei pe ei insisi?

Aylin, actrita

Ce spune despre ea insasi

Aylin,

actrita

„(…) Pentru mine, frumusetea este data de insasi varsta pe care o am. De aceea, nu fac absolut nimic in mod special. Cel putin, nu deocamdata.”
Viva!, iunie 2007

Maria Dinulescu, actrita

Ce spune despre ea insasi

Maria Dinulescu,

actrita

„Puterea mea de seductie? Ma incita gandul de a-l cunoaste pe cel din fata mea. Devin captivata de ce gasesc in el si raman acolo. El simte, si atunci se indragos­teste de mine. Ma simt bine si subjug armonia dintre noi.“

Razvan Fodor

Ce spune despre el insusi

Razvan Fodor,

cantaret si actor

„Mama mi-a spus, tot citind despre mine prin presa, ca sunt frumos sau sexy, ca nu si-a dat seama pana acum… Ea ma vede frumos pentru ca sunt copilul ei, nu pentru ca sunt vreun sex simbol sau ceva in genul asta.”
Viva!, noiembrie 2005

Text de Iuliana Alexa
Selectii foto: Claudia Cosma
Foto: Radu Chindris pentru Viva; Doru Amariucai, Alex Galmeanu pentru Viva, Sebastian Enache
 

 

 

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top