Sindrom de umăr dureros: cauze, simptome și tratament

sindrom-de-umăr-dureros-cauze-simptome-și-tratament

Sindromul de umăr dureros, o afecțiune care apare cu preponderență în sezonul rece, dar și atunci când există afecțiuni care pot determina apariția acestui simptom.

„Umărul este format din mai multe articulații, mușchi și tendoane, toate acestea asigurând un grad mare de mobilitate brațului. Mobilitatea are însă prețul ei. Aceasta poate duce la apariția problemelor de tipul instabilității, compresiei tendoanelor și a mușchilor la nivelul umărului (impingement), toate având ca rezultat durerea.”, povestește dr. Tarek Nazer, medic primar Ortopedie, Traumatologie și Medicină Sportivă.

Sindrom de umăr dureros: Cauze care provoacă disconfort

• Artrita
  • Fracturi la nivelul umărului
  • Instabilitate
  • Tendinita, bursita sau ruptura de tendoane

Rareori, sindromul de umăr dureros se instalează pe un fond de malignitate sau de infecție.

Sindrom de umăr dureros: Factori de risc

„Vârsta este principalul factor de risc atunci când vine vorba despre sindromul de umăr dureros. Pe locul doi, aș plasa activitățile sportive sau recreaționale care pun presiune pe articulația umărului. Nu uităm, bineînțeles, de poziția incorectă a umerilor, și ea incriminată de instalarea durerii. O postură aplecată în față a umărului dintr-o poziție incorectă, menținută o perioadă lungă de timp, poate cauza durere. Poziția la calculator este, în acest caz, responsabilă pentru apariția durerii de umeri. Înălțimea și tipul scaunului, înălțimea biroului, precum și poziția ecranului computerului afectează poziția de lucru. Somnul este un factor de risc în apariția durerilor la nivelul umărului, durere determinată de o poziție incorecta în timpul somnului.”, explică dr. Tarek Nazer.

Sindrom de umăr dureros: Investigații

Atunci când se instalează sindromul de umăr dureros, primul lucru pe care trebuie să-l facă oricine este să se adrese medicului ortoped. „În funcție de situația care a generat instalarea acestei suferințe, se iau măsurile necesare în ceea ce privește protocolul de diagnosticare, dar și cel de tratament. Medicul ortoped va căuta orice anomalie de ordin fizic: umflare, deformare, scăderea forței musculare și va căuta zonele dureroase ale umărului. De asemenea, va testa mobilitatea umarului.”, explică chirurgul ortoped.

Tipuri de investigații

• Radiografia – medicul observă dacă sunt sau nu leziuni osoase la nivelul umărului.
  • RMN (Rezonanță magnetică nucleară) și Ecografia – aceste investigații oferă o mai bună imagine asupra țesuturilor moi (mușchi, tendoane, ligamente) de la nivelul umărului.
  • Tomografia computerizată (CT) – oferă imagini detaliate ale structurilor osoase în special.
  • Electromiografia – medicul vă poate recomanda această investigație pentru a evalua gradul de afectare nervoasă.
  • Artrograma – reprezintă o radiografie făcută după injectarea în articulație a unei substanțe opace radiologic, pentru o mai bună vizualizare a articulației și a unor defecte capsulare.
  • Artroscopia – este o procedură chirurgicală minim-invazivă prin intermediul căreia medicul ortoped poate privi cu ajutorul unei microcamere direct în articulația umărului. Această metodă ajută la diagnosticarea leziunilor care au trecut nevăzute prin alte investigații. De asemenea, în cadrul intervenției artroscopice, chirurgul ortoped poate rezolva o serie de patologii.

Sindrom de umăr dureros: Tratament

În cazul sindromului de umăr dureros, există două tipuri de tratament: medicamentos și chirurgical. „Atunci când, în urma investigațiilor, se determină ca și direcție de tratament medicația, medicul ortoped va urmări să reducă astfel inflamația și durerea de la nivelul umărului. De asemenea, pot fi recomandate infiltrații locale în vederea înlăturării durerii.”, explică dr. Tarek Nazer.

Pe de altă parte, în cazul în care ortopedul constată că problema care determină durerea poate fi tratată exclusiv chirurgical, atunci protocolul de tratament merge în această direcție. „Anumite afecțiuni cum ar fi luxațiile recurente cu instabilitate de umăr, unele rupturi ale coafei rotatorilor au recomandare clară de intervenție chirurgicală, ba chiar este imperios necesar să fie realizată cât mai repede.”, conchide dr. Tarek Nazer.