CItesti acum
Modalitati de a-ti ajuta partenerul cu anxietate

Modalitati de a-ti ajuta partenerul cu anxietate

Revista Psychologies

In cuplu suntem mereu conectati la starile partenerului, daca acesta este foarte ingrijorat, temator, iata cum il putem sprijini ca sa iasa din aceasta stare deranjanta de anxietate.

 

O emotie puternica

Aflati intr-o relatie de cuplu, ambii parteneri au intentia de a planifica si construi proiecte in care sa se simta valorizati si impliniti impreuna, dezvoltandu-se in acelasi timp prin relatia lor in feluri in care separat nu ar fi putut sa o faca.

In momentul in care unul dintre parteneri este cuprins de anxietate, implicarea lui in cuplu se modifica, odata cu perceptia sa despre viata si lume.

Anxietatea apare in momentele in care este anticipat un potential pericol asupra caruia nu putem actiona in mod direct pentru a il impiedica.

Adeseori, strategiile de gestionare a anxietatii se refera la dezvoltarea unor variante de prevenire a impactului prin masuri de precautie sau de evitare a unor situatii cu risc.

Spre exemplu, in cazul in care este anticipat un esec, o persoana anxioasa isi va gasi variante prin care sa previna esecul respectiv, prin care sa diminueze impactul esecului in viata sa sau prin care sa evite situatia care sa conduca la acel esec.

Chiar daca toate aceste strategii de gestionare a anxietatii au efectul scontat, este important de observat faptul ca motivul temerii nu este prezent in realitate si, mai mult decat atat, aparitia sa este incerta.

Indiferent de conditii insa, anxietatea este o emotie extrem de puternica ce se traduce prin aceleasi semnale corporale precum frica.

Dificultatea pentru cei din jur este aceea ca ei, in mod direct, nu pot percepe pericolul sau amenintarea acuzata de persoana anxioasa.

 

Sa accepti fara sa intelegi

In cuplu, aceasta situatie determina moduri diferite de raportare la provocarile zilnice. Spre exemplu, o situatie stresanta poate fi gestionata cu usurinta de unul dintre parteneri, timp in care celalalt o traieste intens.

Acesta isi va dezvolta strategii de evitare a unor complicatii ulterioare si de prevenire a repetarii situatiei. Trairile personale sunt in aceste situatii greu de inteles sau de explicat, oricat de apropiata ar fi relatia.

Astfel, cei doi parteneri se confrunta cu provocarea de a isi respecta si accepta trairile si nevoile, chiar si fara sa le inteleaga pe deplin.

 

Anxietatea si stima de sine

In acelasi timp, din cauza neintelegerii experientei si trairilor personale, in cuplu poate aparea riscul confundarii anxietatii cu frica.

Acuzarea partenerului de lipsa de initiativa, curaj sau determinare poate puncta o schimbare pe care celalalt o observa, fara sa o si inteleaga.

Acesta nu stie ca temerea – nejustificata de prezent – este la fel de reala ca una actuala si cu stimul evident. In plus, acuzele sau interpretarile reactiilor conduc spre o detasare si mai mare de trairile partenerului si o centrare pe propriul disconfort.

Impreuna, acestea influenteaza stima de sine a persoanei anxioase care observa cum insasi relatia incepe sa ii fie afectata de fricile sale necontrolate.

In cuplul in care unul dintre parteneri este anxios pot aparea modificari ale rutinei, activitatile percepute ca riscante fiind inlocuite cu unele mai sigure si predictibile.

In functie de tipul temerilor si zona pe care o afecteaza, insasi viata sociala sau viata intima a cuplului pot avea de suferit.

Cei doi parteneri se vor confrunta cu aceleasi provocari – insa in mod diferit – si vor relationa constienti de faptul ca perspectivele lor asupra vietii s-au modificat.

 

Cativa pasi pentru a-ti sprijini partenerul

Clarifica impreuna cu partenerul, pe cat posibil, care sunt sursele anxietatii si planificati impreuna modalitati prin care sa evitati o perioada situatiile care pot provoca dificultati.

Citeste si

Frica pe care o simte este reala: accepta si respecta-i emotiile, neincercand sa ii ignori sau sa ii minimalizezi intensitatea trairilor.

Anxietatea nu se observa cu ochiul liber intotdeauna: agreati sa va anuntati cand apare un moment dificil si stabiliti si felul cel mai potrivit in care sa fie oferit sprijinul. Unele persoane prefera sa fie imbratisate, altele doar sa le fie respectate ritmul si emotiile.

Informati-va cu privire la trasaturile anxietatii si puneti in aplicare impreuna, daca va simtiti confortabil, exercitii de respiratie si meditatie.

Incurajeaza-ti partenerul sa contacteze un psihoterapeut pentru identificarea sursei anxietatii si gestionarea acesteia intr-un mod adecvat si sanatos.

Este importanta alegerea solutiilor reale, sigure si de incredere, interventia specializata fiind cea mai potrivita in cazurile in care starea de anxietate persista.

 

De Livia Caciuloiu, psihoterapeut si consilier psihologic autonom, Master IA-NLP, practician EMDR – nivel A

Centrul Psihomedeor

www.psihomedeor.ro

Tel.: 0742.024.642

Foto: 123rf.com

Abonează-te la newsletter!

Abonează-te la newsletter!

Primește săptămânal resurse prin intermediul e-mail-ului!

Mulțumim pentru că vrei să fim prieteni!

Vezi comentarii (0)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll To Top