Now Reading
Adolescentii si setea de celebritate

Adolescentii si setea de celebritate

Revista Psychologies

Adolescent, celebritate

Arata-te, ca sa te faci remarcat

Mihai si Cristina viseaza la celebritate din motive destul de diferite. Primul, pentru ca el nu se „vede trezindu-se dimineata la aceeasi ora“, a doua – pentru ca ar vrea sa fie „deasupra tuturor“. In schimb, amandoi sunt dispusi sa-si faca publice secretele si cele mai intime ta-lente. In ziua de azi, copiii cresc intr-o cultura familiala mai putin autoritara decat inainte. Multe dintre barie-rele de altadata acum ni se par de neconceput.

A trecut vremea liceenilor care veneau, toti, in uniforme, eventual si cu o matricola pe brat. Acum, incepand cu aceste mici detalii si continuand cu accesul nelimitat al copiilor la orice sursa de informatie, dincolo de curiozitate, ajung sa fie coplesiti de ceea ce descopera, adancindu-si nesigurantele si crizele de identitate. Parintii, de multe ori, nici ei nu stiu sa mai spuna ce asteptari au de la ei. Iar adolescentii simt ca ar fi meniti pentru o misiune, fara a sti sigur care este aceasta. Consecinta este ca aceasta celebritate mediatica va masca neclaritatile.

Nu trebuie sa uitam relatia noua pe care o avem cu imaginile. In ziua digitalului si a internetului, locul „imaginii“ in familie a crescut in mod exceptional: „Copiii au fost filmati de foarte devreme, cateodata pusi pe internet in stadiu embrionar. Nu trebuie sa ne mire ca vor sa ramana acolo… “, afirma un psihiatru. Efectul direct al acestei mediatizari familiale precoce: e ca si cum prezenta in fata lumii ar trece prin media. Din acelasi motiv, psihiatrii insista asupra caracterului realist si, in final, foarte profesionist al dorintei de celebritate a adolescentului. Astazi, emisiuni precum „Megastar“ aduc succes in mediile modeste. Chiar daca sunt putini alesi, ei vad in asta o oportunitate profesionala.

Mihai, care isi cauta un job dupa ce si-a abandonat studiile la 16 ani, si Cristina, care isi da bacul anul acesta, au inteles foarte bine. „Important este sa fii vazut, remarcat. Sa te faci cunoscut mai intai. Pentru ca apoi sa te poti exprima si sa poti lucra.“ Ei iau exemplul acelor intamplari fericite in care tineri talentati au fost descoperiti pentru ca… stateau in public, la o emisiune. Ca urmare, Cristina a scris de mai multe ori cereri pentru a participa la diverse emisiuni in desfasurarea carora publicul este implicat. Spune ca nu se stie niciodata. Cat despre Mihai, in asteptarea gloriei, este deja multumit ca a fost intervievat de catre revista Psychologies.

Televizorul, o fabrica de fantasme

In 2002, o moderatoare a unui casting pentru un soi de emisiune gen „Big Brother”, a avut ocazia de a fi mai aproape de tinerii care isi doreau sa apara intr-o astfel de emisiune. Concluziile ei au fost enumerate intr-un interviu in care s-a declarat surprinsa de dedicarea celor veniti la preselectii. „Fetele erau impresionante. Erau in stare sa astepte in ploaie. Dupa primele zile, am simtit o ingrijorare, o stare de solitudine. Imi amintesc de o fata care a raspuns afirmativ la intrebarea: «Ai fi pregatita sa faci dragoste in fata unei camere de filmat?» Iar raspunsul la intrebarea «Cum a fost ultima ta relatie amoroasa?», a socat: «Ma batea.» Trist…

Ce era de fapt in dorinta aceasta de a trece castingul?
In spatele febrei de a ajunge celebru zace un gand magic. Printr-o folosire a baghetei, totul s-ar transforma, carentele afective ar fi rezolvate, nehotararea din scoala ar fi risipita. Acest joc ar permite tanarului sa se formeze, sa se adune, sa devina cineva. Ca si cum s-ar agata de ima­ginea mediatica spunand: „Salvati-ma de mediocritatea mea!”.

Parinti imaturi?

Parintii sunt raspunzatori de „dorinta de celebritate” a adolescentilor? Un specialist in psihiatria infantila declara ca acestia sunt, in mod sigur, responsabili. Societatea actuala promoveaza constant aparenta si succesul.

  • Adolescentii nu au cum sa scape de aceste imagini.
  • Si totusi, dorinta de recunostinta, cu precadere cea sociala, sunt apanajul varstei adulte. Tinerii insa cauta, si ei, oglinzile in care sa fie vazuti de privi­rile celorlalti.
  • Deopotriva, exista si dorinta constanta de a fi pe placul parintilor, chiar si la varsta conflictelor intre generatii si a certurilor constante, cu diferente de opinii. Chiar si atunci, copiii vor dori sa isi impresioneze parintii, sa le demonstreze ca sunt valorosi prin ceea ce fac ei, independent de sprijinul parintesc.
  • Si ce modalitate mai buna de a face acest lucru decat sa apara intr-o revista sau la televizor?! Pentru ca traim intr-o societate a devalorizarilor, in care sa ai note mari la matematica este o mandrie, dar si o sansa de a sfarsi cu un salariu neatractiv…
  • Pe de alta parte, reflectorul garanteaza o viata cu mai putine griji financiare, mai multa atentie si succes.

Editare de Iulia Barca
Foto: Guliver/Getty Images, shutterstock.com

Pages: 1 2
View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top