Now Reading
Cele tei modele ale supradotarii

Cele tei modele ale supradotarii

Revista Psychologies

Cele tei modele ale supradotarii


Articol pus la dispozitie de Revista EXCELENTA, editata de IRSCA Gifted Education

www.supradotati.ro/; www.supradotati.ro/revista

Modelul celor trei inele apartine lui Joseph Renzulli. Renzulli a impartit mai intai supradotarea in doua mari categorii.

Prima numita supradotarea scolara este caracterizata de succes scolar la teste si la invatare. Pe acesti copii sistemul ii identifica cu usurinta. Cu toate acestea, nu exista un nivel inalt de corelare intre IQ si succesul scolar.

A doua categorie este supradotarea creativ-productiva. Aceasta descrie acele arii ale activitatilor umane unde valoarea inalta este plasata in dezvoltarea de materiale originale. Cele doua categorii descrise de Renzulli se coreleaza pozitiv cu auditiv-secventialii si vizual-spatialii descrisi de Linda Silverman.

Renzulli arata ca ambele categorii sunt importante si ca exista interactiuni intre acestea. Cea de-a doua categorie are doua subcategorii, una este creativitatea, cea de-a doua este ambitia de a atinge anumite teluri (task commitment).

M odelul celor 3 inele

Renzulli argumenteaza ca este necesar un anumit echilibru intre aceste trei arii. Abilitatea peste medie cu creativitate nu ajung productive fara ambitie. De asemenea, abilitatea peste medie si ambitia nu devin productive fara creativitate. Pe de alta parte creativitatea si ambitia nu duc la nimic si de calitate fara abilitate peste medie.

Conceptul celor trei inele a fost dezvoltat din aceasta formula, aratand cele trei arii de performanta. Performanta de tip general acopera activitati precum matematica, stiintele, limbajul, artele, religiile, in timp ce performantele specifice acopera o mare arie de activitati umane, de la city planning sau gatit la moda si decoratiuni.

Formula celor trei inele descrie sapte sectoare. La intersectia celor trei inele avand creativitate, ambitie si abilitati se afla comportamentul caracteristic supradotatilor. Acestia se vor manifesta in campurile de activitate in care pot valorifica aceste caracteristici si au nevoie de o oferta educationala care sa creasca aceste caracteristici.

La intersectia dintre doua inele exista alte comportamente caracteristice care se regasesc in anumite campuri de activitate ce cuprind trasaturi specifice si functionale, iar cu un singur inel se gasesc de asemenea activitati si comportamente specifice integrate profesional.

  • De exemplu, cu creativitate si ambitie putem gasi profesiuni manufacturiere ce nu solicita o inteligenta deosebita.
  • Cu inteligenta si ambitie putem gasi profesii ce sunt bazate pe respectarea corecta a unor reguli, precum cea de jurist sau de contabil, care nu cer o creativitate deosebita.
  • Cu inteligenta si creativitate putem descoperi profesii mai reflexive in care se lucreaza in ritm propriu, precum cea de psiholog.
  • De asemenea cu inteligenta, dar fara creativitate si ambitie exista profesii precum cea de bibliotecar sau de comerciant, ce utilizeaza o singura caracteristica dezvoltata.
  • Cu ambitie, dar fara creativitate si inteligenta inalta putem gasi arii profesionale precum in industrie, la masini de lucru unde aceasta caracteristica este utilizata.
  • Doar creativitatea fara ambitie si inteligenta deosebita se valorifica in profesii precum gradinaritul sau moda vestimentara.

Desi se pot gasi campuri de activitate in care aceste caracteristici sa dea succes social este necesar ca sa existe un inalt nivel de dezvoltare a cel putin uneia dintre cele trei inele.

Educatia supradotatilor ofera cai de valorificare si stimulare a celor trei inele in mod diferentiat in functie de bagajul natural al fiecarui copil. Acesta este si motivul pentru care educatia supradotatilor poate deveni educatia supradotarii intr-un invatamant de masa, prin programele de imbogatire.

Utilitatea formulei celor trei inele este evidenta nu doar pentru identificarea caracteristicilor de performanta ale copiilor dar si pentru orientarea eforturilor didactictice in mod specific astfel incat sa poata permite ridicarea nivelului acestor caracteristici. De asemenea, este evidenta utilitatea formulei celor trei inele pentru orientarea profesionala a copiilor conform cu caracteristicile proprii cele mai dezvoltate si care le pot asigura cel mai mare success professional ulterior.

Este important de stiut cum se pot cupla caracteristicile celor trei inele cu cerintele unor profesii pentru evita pe cat posibil atat inadaptarea socio-profesionala cat si instabilitatea intr-un camp profesional, ambele variante ducand la esec in loc de succes.

Foto: dreamstime.com

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top