CItesti acum
Ai o fobie? Iata metoda eficienta de a o vindeca

Ai o fobie? Iata metoda eficienta de a o vindeca

Revista Psychologies

Una dintre cele mai bune metode prin care se poate vindeca o fobie este tehnica expunerii (CBT). Asa cum ii spune numele, presupune expunerea cu atentie si gradual, exact la ceea ce ne inspaimanta, trezeste anxietate sau a devenit un subiect sau o sarcina pe care am ajuns sa o evitam compulsiv. Tu ce fobie ai?

Daca ai o fobie legata de caini, de exemplu, si asta devine un obstacol, pentru ca trebuie sa faci unele drumuri, consilierea va presupune si cateva etape prin care vei fi expusa la acest stimul, in functie de nivelul pe care il poti suporta.

Poate ca mai intai va trebui doar sa vorbesti despre caini (sa ii descrii), apoi sa iti imaginezi un caine la o anumita distanta de tine, apoi sa te uiti la un documentar despre ei si tot asa pana se ajunge la punctul culminant: sa stai langa si sa atingi un caine.

In tot procesul acesta in plan psihologic teama ta se va diminua pentru ca devine corectata/confruntata cu realitatea, iar in realitate sunt si caini inofensivi, iar cainii nu sunt chiar animale de prada care sa te vaneze.

Mai mult, pe masura ce evitam un lucru, tindem sa-l percepem ca avand proportii uriase sau amenintatoare. Al doilea lucru care care se intampla folosind aceasta tehnica este noua relatie ce se dezvolta intre amigdala (centrul care reactioneaza instantaneu la situatiile ce iti provoaca teama) si neocortex (cea mai recenta structura din creierul nostru).

Amigdala este structura care determina reactia de panica chiar daca ochii tai au vazut doar o bucata de sfoara intinsa pe pamant (si tie iti e frica de serpi).

Neocortexul este structura care iti spune: dar nu pare sa aiba culoarea unui sarpe, nici textura, sunt la o distanta suficienta fata de el incat sa ma uit mai bine? Oare o fi veninos? Aceasta procesare presupune mai multe secunde, in timp ce raspunsul amigdalei este instantaneu (sari, tipi sau fugi).

Tehnica expunerii lucreaza ca un diplomat abil, rabdator, care aduce la aceeasi masa de negociere doua parti care reactioneaza foarte diferit, dar a caror colaborare este esentiala.

Suntem in perioada in care inotam mai mult decat in restul anului. Daca iti e teama de apa poti incerca singura aceasta metoda. Daca spui ca nu iti este teama de apa, dar pur si simplu nu stii cum se face, nu ai nu stiu ce abilitati de a te mentine la suprafata, este vorba tot de teama de apa.

Primul pas, daca vrei sa inveti sa inoti, nu este sa dobandesti o tehnica, un stil de inot sau de a ramane la suprafata. Nu, la inceput trebuie pur si simplu sa te balacesti intr-o apa cu o adancime mica (50, 60, 70 cm).

Fara sa incerci sa inoti, o sa iti prinda bine sa iti tii respiratia cu capul in apa cateva secunde, sa te rostogolesti, sa te arunci pur si simplu, sa renunti cat mai mult la control, avand in vedere ca la o asemenea adancime a apei nu ti se poate intampla nimic.

O sa stii ca incerci sa iti rezolvi teama daca te vei pastra pe linia aceea dintre placere si teama (adica dintre neocortex, care spune „hei, dar e placut, nu e niciun pericol“ si amigdala care poate sa spuna „nu dau doi bani daca apa asta are 50 cm adancime si ma pot ridica in picioare oricand, eu simt ca sunt in pericol si gata“).

Lucrul esential in procesul de depasire a unor fobii sau anxietati este atentia la teritoriu. Frica, fobia, anxietatea, lasate nesupravegheate, vor tinde mereu sa castige teren nou sau, cel putin, sa se instaleze bine pe teritoriul castigat.

Asta inseamna ca trebuie intotdeauna sa cauti sa iti iei inapoi din acel teritoriu, putin cate putin. Ceea ce presupune intotdeauna sa sa fii in contact cu acea teama, de aici si tehnica expunerii.

Citeste si
Anxietatea poate fi descrisa ca o stare afectiva vaga, difuza, de neliniste, de apasare, de tensiune, de ingrijorare, de teama nemotivata, fara un obiect precizat sau disproportionata cu factorii obiectivi care o determina.

 

De psiholog Costin Jelea

[email protected]om

Blog: https://costinjelea.wordpress.com/

Facebook: Psiholog Costin Jelea.

Foto: Image courtesy of David Castillo Dominici at FreeDigitalPhotos.net

Abonează-te la newsletter!

Abonează-te la newsletter!

Primește săptămânal resurse prin intermediul e-mail-ului!

Mulțumim pentru că vrei să fim prieteni!

Vezi comentarii (0)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll To Top