CItesti acum
Cum sa iti accepti greselile

Cum sa iti accepti greselile

Revista Psychologies

Si tu esti supusa greselii… dar ti-e greu sa recunosti? Constientizate sau nu, greselile intotdeauna transmit un mesaj. Iata cum le poti transforma in instrumente pentru dezvoltarea ta personala si cum sa iti accepti greselile mai usor.

 

 

Oamenii de stiinta au descoperit in creier celule nervoase care guverneaza abilitatea de invatare din propriile greseli, monitorizeaza performanta si detecteaza erorile pe care le facem. Creierul lucreaza intens pentru a duce la capat o actiune buna, fara erori, de aceea ne este destul de greu sa recunoastem greseala atunci cand o facem.

Exista doua moduri de a raspunde la o greseala: primul mod este sa cauti solutia pentru greseala pe care o identifici, iar al doilea este exact opusul. Prima varianta este o oportunitate pentru schimbare, pentru ca iti ofera sansa sa vezi ce ai gresit si cum sa indrepti greseala, pentru ca apoi sa nu o repeti in viitor.

Este o buna resursa sa-ti imbunatatesti anumite abilitati si sa devii mai buna in ceea ce faci. Pe cand a doua situatie este limitativa, deoarece nu cautam sa schimbam nimic, si astfel nu invatam nicio lectie si nici nu ne dezvoltam personal.

 

 

Negarea si responsabilitatea

Inca din copilarie invatam sa evitam greselile, in loc sa ni se dea voie sa le facem si sa le gestionam eficient. Invatam ca daca comitem o eroare sau am facut un lucru rau, ceva nu este in regula cu noi si automat simtim vinovatie sau rusine. De aceea nu suntem pregatiti sa ne acceptam greselile. Ce invatam este, de fapt, o metoda prin care evitam contactul cu emotiile pe care le-am simti daca recunoastem ca am comis o eroare. Este mai confortabil sa trecem cu vederea o greseala, decat sa ne asumam responsabilitatea pentru ea si sa incercam o schimbare in gandirea sau comportamentul nostru.

 

 

Perfectionismul

Perfectionismul are adeseori un impact negativ asupra noastra. Nu trebuie confundat insa cu perfectionismul bun care inseamna sa facem lucrurile cat de bine putem si ne motiveaza sa ne atingem scopurile. Perfectionismul in forma sa dezadaptativa conduce catre depresie pentru ca ne fixam standarde si idealuri mult peste capacitatea noastra de a le atinge.

Pentru persoanele perfectioniste standardele inalte sunt necesare, dar niciodata suficiente, iar valoarea personala este definita de rezultatele excelente. Cei care fac totul perfect nu isi permit sa comita greseli deoarece le vad ca pe niste catastrofe care le strica imaginea pe care o au in fata celorlalti.

Greselile facute in mod deliberat ne pot ajuta sa intelegem ca erorile nu sunt un lucru rau. Ba chiar, mai mult, invatam ca greselile nu ne diminueaza abilitatile sau valoarea ca oameni si nici ceilalti nu ne vor crede incapabili.

 

 

Cum sa iti accepti greselile

Le acceptam mai usor daca vedem greselile ca pe niste experiente cu parti pozitive. Desi pare simplu spus, este mai greu sa acceptam ca facem greseli si sa ne simtim impacati cu aceasta idee.

Atunci cand acceptam greselile pe care le facem, acestea devin resurse pentru crestere, dezvoltare personala si autocunoastere. Nu mai putem schimba greselile pe care le facem, nu putem da timpul inapoi, dar putem lucra la modul in care raspundem la ele. Invatarea vine din responsabilitatea pentru propriile erori.

Thomas Edison, atunci cand incerca sa inventeze becul a spus: „Nu am gresit. Ci am gasit 10000 de moduri care nu functioneaza“. Ori ne deschidem catre incercare si eroare, si astfel putem experimenta mai liberi viata, ori pretindem ca nu s-a intamplat nimic si astfel ne limitam oportunitatile de crestere.

Reevalueaza-ti atitudinea in fata greselilor trecute si vezi ce ai schimba acum daca ai fi in aceeasi situatie. Aminteste-ti ca atunci ai facut ceea ce ai crezut ca e mai bine, dar astazi ai ajuns la un alt nivel de dezvoltare. Asuma-ti tot ce faci, bun sau rau. Nu te opune constientizarii faptelor tale, preia responsabilitatea propriilor greseli si vei vedea cat iti sunt de utile in evolutia personala.

 

 

Citeste si

 

De Valentina Dragomir, psihoterapeut de orientare integrativa, www.psihosensus.eu/ro, e-mail: [email protected], facebook: @psihosensus.

 

 

Citeste si:

Cum iti influenteaza emotiile orice decizie

Cum depasim nevoia de perfectionism

 

Foto: shutterstock.com

 

Abonează-te la newsletter!

Abonează-te la newsletter!

Primește săptămânal resurse prin intermediul e-mail-ului!

Mulțumim pentru că vrei să fim prieteni!

Vezi comentarii (0)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll To Top