CItesti acum
Tehnici pentru o memorie mai buna

Tehnici pentru o memorie mai buna

Complexitatea enorma a vietii determina o nevoie din ce in ce mai mare de stocare a informatiilor primite. Din acest motiv, devenim tot mai frustrati realizand cat de multe uitam. Iata ce poti face pentru a avea o memorie mai buna.

 

Nativi si educati

Exista oameni cu o memorie formidabila pe care nu au cultivat-o. Au norocul de a se fi nascut astfel. Ei isi amintesc aproape tot ce au simtit si sunt capabili sa reproduca in detaliu intreaga traire de atunci.

Aceste rare exemple au determinat cercetatorii sa se aplece catre studiul invatarii care presupune o mare capacitate de memorare. Intrucat, pentru noi majoritatea, cei mai putin inzestrati de natura cu aceasta capacitate, exista tehnici de remediere.

Putem atinge un echilibru, cat timp ne observam cu atentie si identificam care este stilul nostru de memorare. Incercand mai multe tehnici, le putem descoperi pe cele care functioneaza pentru noi.

 

Constanta studiului

Este stiut faptul ca invatarea de calitate, implicit o memorie de calitate, presupune studiu constant si o deosebita atentie si concentrare. Atentia este responsabila de calitatea actului de memorare si apoi de reproducerea cat mai fidela a ceea ce este memorat.

Dezvoltarea atentiei este primul pas catre o memorie de calitate superioara. Folosindu-ne cele cinci simturi, fiind prezenti intr-un “aici si acum” continuu, concentrandu-ne sinestezic asupra obiectului atentiei noastre, care poate fi un text academic arid, un film usor sau poate o carte de vacanta, putem sa observam cum cantitatea de informatie receptata creste.

In felul acesta, cercetatorii au demonstrat cum memoria de scurta durata se poate transforma in memorie de lunga durata.

Pentru o mai buna calitate a memoriei de lunga durata este necesara o reorganizare mentala a prioritatilor, iar acest lucru inseamna si asumarea superioara a verbului “a vrea”.

Totul incepe de aici, de la dorinta asumata: “Eu vreau asta!”. Poate parea simplu, insa cu cat suntem mai determinati si mai hotarati, mai constanti in atentie, respectiv concentrare, cu atat calitatea memorarii creste.

 

Exercitii prin care ne putem imbunatati memoria

Operatiile matematice, efectuate mental, sunt un ajutor de nadejde in antrenamentul memoriei. Nu trebuie sa ne gandim la ecuatiile complicate pe care le-am uitat odata cu incheierea liceului.

Putem numara din doi in doi pana la numere formate din mai multe cifre, apoi sa crestem gradul de complexitate in functie de pricepere. Putem include operatii matematice in acest joc.

O alta optiune este sa citim, si sa incercam sa reproducem dupa prima lectura, o strofa dintr-o poezie cu rima. Stiind ca ne propunem acest exercitiu, automat vom fi mai atenti la ceea ce citim. Pentru pasul urmator, putem alege poezii cu vers alb.

Inclusiv in socializarea cu prietenii, cand discutam despre un eveniment recent la care am participat, putem incerca sa ne reamintim cat mai multe detalii. Este un exercitiu prin care ne putem da seama cat am retinut prin simpla observare si ce anume ne ramane in minte.

Putem sa exersam incercand sa ne amintim intamplari din trecutul indepartat. Astfel, facem apel la amintiri prin prisma tuturor simturilor: vaz, auz, miros etc.

 

Autocontrol si organizare

Inclusiv stilul nostru de viata isi pune amprenta asupra memoriei. Acceptarea haosului, in care nu ne punem ordine in activitati, minte si actiuni se va reflecta si in stilul nostru de memorare. Un pas important, cu beneficii asupra multor aspecte ale vietii este autocontrolul.

Citeste si

Cu cat suntem mai ordonati si evitam excesele, inclusiv cele alimentare, cu atat vom fi mai capabili sa ne concentram asupra sarcinilor pe care ni le propunem. Chiar si consumul de cafea, energizante sau de alcool au efect daunator asupra memorarii.

La acestea se adauga si cat de mult si bine ne odihnim. Cu siguranta o minte obosita nu va fi foarte capabila sa memoreze multe lucruri.

Relaxarea, meditatia si exercitiile fizice si-au demonstrat de asemenea rolul benefic asupra memoriei. Prin urmare, sa incercam cat de des sa eliberam stresul si sa renuntam la sedentarism.

 

De Cristian Munteanu, psiholog, psihoterapeut

[email protected]

Tel. 0723..410.026

Foto: 123rf.com

Care este reactia ta?
Frumos
0
În regulă
0
Jucăuș
0
Se poate si mai bine
0
Vezi comentarii (0)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

La inceputul paginii