Now Reading
Primul pas pentru o comunicare eficientă la muncă

Primul pas pentru o comunicare eficientă la muncă

Dana Russu

Descoperă puterea comunicării eficiente în relații. Cum poți dezvolta empatia și cum aceasta poate îmbunătăți conexiunile interpersonale.

Care este diferența dintre un om empatic și unul lipsit de empatie?

Cu siguranță sunt mai multe lucruri care fac diferența, însă este un  anumit aspect esențial pentru o relație.

Am observat că se vorbește destul de mult despre empatie și pe de o parte mă bucură lucrul acesta și pe de altă parte mă întristează faptul am văzut mulți oameni fără empatie… în companii.☹

Rațional vorbind nu mă surprinde faptul că există oameni care nu și-au dezvoltat această abilitate care ține de inteligența emoțională. Ei, noi, toți venim la job purtând în spate un „rucsac emoțional„ la care e greu să renunțăm, pentru că face parte din noi înșine.

Numesc „rucsac emoțional„ acel bagaj cu emoții, trăiri, experiențe, convingeri, răni emoționale (nevindecate) și mecanisme pe care le purtăm cu noi tot timpul. Toate acestea fac parte din ființa care suntem azi, aici, acum și prin urmare ne influențează modul în care relaționăm.

Dimineața când ne pregătim să începem ziua de lucru, niciunul dintre noi nu se oprește înainte de a pleca la muncă și zice:

  • Să scot din mintea mea experiența asta ca să nu mă afecteze azi la job
  • Să las acasă frustrarea pe care o am poate din cauza unor presiuni pe care le pun pe mine
  • Să renunț la convingerea X pentru că mă sabotează…

NU, nimeni nu face asta, pentru că nu e posibil.

Când mergem la job, suntem aceiași oameni ca cei de acasă, doar că la muncă ne propunem să fim preponderent raționali.

Însă fința umană adică tu, eu și noi toți ceilalți avem și emoțional, nu doar rațional.

Doar că cei mai mulți dintre noi am învățat să ne reprimăm emoțiile. Adică să ignorăm partea emoțională, din diverse motive: fie ca să nu mai suferim, fie să nu părem prea slabi, fie pentru că ni s-a spus că nu e bine etc.

Problema care apare pe măsură ce ne reprimăm emoțiile și mulți dintre noi facem asta până ajungem să ne blocăm emoțional, este că nu mai putem să fim empatici.

Altfel spus, un om care a devenit maestru în a-și bloca emoțiile, cel mai probabil va fi lipsit de empatie.

Cum se explică asta?

Să fii empatic înseamnă să poți să înțelegi ce simte celălalt.  Adică să ai capacitatea de a observa emoțiile celuilalt. Nu să le simți, pentru că nu sunt ale tale, ci să le observi. Și în urma faptului că le observi, să poți să ai un comportament potrivit, adică empatic. Să poți să-i spui celuilalt că vezi emoția lui, că auzi ce spune și în niciun caz să nu o negi doar pentru că tu nu o simți.

Nu este posibil să recunoști emoția celuilalt, dacă nu poți să o recunoști pe a ta.  E nevoie să știi ce anume să recunoști.

Dacă nu poți să recunoști emoția celuilalt, cum ai putea să înțelegi ce simte…?

Empatia este unul din lucrurile importante într-o relație, pentru că manifestând empatie îi arăți celuilalt că:

  • Îți pasă cu adevărat de el/ea
  • Îi arăți susținere (cel puțin emoțională). Pentru oricare dintre noi e important să știm că nu suntem singuri.
  • Ai grijă de relația voastră (fie ea profesională sau personală)
  • Îi arăți că este văzut în sensul că este acceptat așa cum este el

Și acum să mă întorc la întrebarea de la început.

Un om lipsit de empatie este un om care nu-și recunoaște propriile emoții, pentru că a învățat demult să le reprime.

Empatia este un liant important pentru o relație sănătoasă.

Dacă empatie nu e, nici relație nu prea e…

Am vrut să-ți spun toate lucrurile acestea pentru ca m-aș bucura să recunoști mai ușor comportamentele lipsite de empatie din jurul tău și atunci când lucrul acesta te afectează și te deranjează direct, să te exprimi.

Te îndemn să vorbești!

Să-i spui celuilalt ce observi, să nu mai ții în tine, pentru că nu îți face bine.

Și dacă te întrebi de unde să începi, am eu o invitație pentru tine.

Vino alături de mine la webinarul gratuit Primul pas pentru o comunicare eficientă la muncă.

Marți 18 Iunie la ora 19:00, pe Zoom, vorbim despre ce poți să faci imediat pentru ca relațiile tale să fie armonioase, să-ți fie bine la job și să-ți atingi mai ușor obiectivele.

Intră pe link, înscrie-te și spune-mi care e provocarea ta din acest moment.

https://forms.gle/82AKmXWnQ8tEz4JT6

 

Fii tu însuți!

Dana

 

 

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top