3 pași pentru a-ți schimba relația cu stările de anxietate

anca-maftei-2022
3-pași-pentru-a-ți-schimba-relația-cu-stările-de-anxietate

Gândurile tale care rulează tot timpul sunt, de fapt, dialogul tău interior. Este vocea din capul tău care comentează despre viața ta. Se întâmplă în cazul activităților zilnice, simple, atunci când, de exemplu, decidem ce să mâncăm (în timp ce vocea din noi ne spune că ar trebui să mâncăm altceva). Dar se întâmplă și în cazul în care mintea noastră creează gânduri iraționale și negative, atunci când o parte din noi nu găsește nicio motivație pentru a face ceva (depresie), ori atunci când o parte din noi nu se poate opri din îngrijorare (anxietate). Astfel, uneori dialogul nostru interior poate fi extrem de dureros, cu o mulțime de idei și sentimente conflictuale, iar una dintre cele mai complexe configurații este OCD (tulburarea obsesiv-compulsivă).

În psihoterapie, etichetăm „simptome” ca fiind un set de gânduri, sentimente și comportamente care sunt generate de motive psihologice. De exemplu, lipsa somnului ar putea fi un „simptom” al stresului.

În metoda ReGeneration, cuvântul „simptom” înseamnă, pur și simplu, că ceva din sistemul nostru intern generează acel set special de gânduri, sentimente și comportamente, pe care le numim simptome. În cazuri mai complexe, simptomele pot fi rezultatul unor părți din interiorul nostru care sunt în contradicție între ele. De exemplu, ceea ce numim amânare este de fapt, rezultatul a două părți existente în noi care au opinii diferite și fac imposibilă luarea unei decizii.

O schimbare de paradigmă – de la controlul simptomului, la intrarea într-o relație cu acesta

După ce am redefinit ideea de simptom, putem folosi un limbaj nou, non-patologic, pentru a descrie condițiile de sănătate mintală.

Modul de diagnosticare se face prin înțelegerea părților care generează un anumit simptom (simptomul este un rezultat al interacțiunii părților, dar nu știm ce părți sunt în joc). Asta înseamnă că nu avem nevoie de un expert care să ne spună ce înseamnă simptomele noastre, ci avem nevoie de un expert care să ne ghideze prin călătoria noastră interioară, pentru a afla rădăcinile simptomelor noastre.

Suntem obișnuiți să enumerăm o „listă de simptome” pentru a diagnostica o anumită afecțiune mintală. Acum, în schimb, putem începe cu o „listă de simptome” pentru a găsi (și vindeca) configurația specifică a părților care generează această listă.

Ce înseamnă acest lucru?

Înseamnă că simptomele sunt un mesaj trimis de sistemul nostru intern și, dacă vrem să facem ceva în privința lor, trebuie să aflăm de unde provin. Din păcate, cel mai mare obstacol în acest sens este cultura noastră, care ne învață să eliminăm simptomele. În general, facem acest lucru prin:

• suprimare (le facem să dispară cu medicamente);
  • control (folosim puterea de voință pentru a opri simptomul);
  • negare (ne continuăm viața ca și când acestea nu ar exista);
  • minimizându-le.

Sau le acceptăm ca pe un aspect neschimbabil al nostru prin:

• construirea unei identități în jurul simptomului (ca și cum nu ar fi nimic de făcut în privința lui);
  • pierzându-ne speranța că această stare se poate schimba;
  • evitând orice situație care declanșează simptomul.

Cum să utilizăm metoda ReGeneration pentru a debloca simptomele – de exemplu, cel de anxietate

PASUL 1 – Identifică simptomele de anxietate pe care le ai.

Anxietatea, în general, nu este o experiență plăcută pentru nimeni. Când ești anxios, s-ar putea să te simți înfuriat, iritat sau chiar speriat. Este posibil să te confrunți cu o frecvență cardiacă crescută, respirație rapidă, transpirație ori incapacitate de a te concentra. De asemenea, poți să întâmpini eventuale probleme de somn, cum ar fi dificultăți de a adormi sau treziri repetate în timpul nopții ori să ai un sentiment de pericol iminent, de panică sau moarte. Dar, pentru că fiecare dintre noi este diferit, e important să observi la tine care dintre aceste simptome (sau altele) se manifestă.

Alocă-ți timp pentru a face acest pas. Să scrii aceste simptome pe o foaie de hârtie este o modalitate bună de a te concentra. Și un uita să respiri.

PASUL 2 – Observă cum te raportezi la aceste simptome.

Metoda ReGeneration ne învață să găsim un nou mod de a ne raporta la lumea noastră interioară, în special la părțile care nu ne plac.

Pe măsură ce ai trecut prin pasul 1 și ai identificat câteva simptome ale anxietății tale, alege unul. Observă cum te raportezi la el. Ești deranjat de prezența lui? Sau poate că ți-ai fi dorit să nu fie acolo. Sau poate că ești speriat ori rușinat de prezența lui.

Înainte să aibă loc orice vindecare sau schimbare a simptomului tău, trebuie să ții cont de toate reacțiile interioare negative față de acesta. Cu cât încercăm mai mult să scăpăm de ceva din interiorul nostru, cu atât mai mult acest ceva va rămâne.

În cadrul metodei ReGeneration le cerem tuturor acestor reacții negative să „facă un pas înapoi”, astfel încât să putem cunoaște simptomul ca și cum l-am privi pentru prima oară în ochi. Acest pas este extrem de important, pentru că, dacă te confrunți de mai mult timp cu anxietatea, s-ar putea simți ranchiună împotriva simptomului respectiv.

PASUL 2 este, de departe, cel mai provocator și e de preferat să cauți un ajutorul unui profesionist, care să te sprijine în acest sens.

PASUL 3 – cunoaște simptomul din prisma Sinelui.

Acest pas este mai mult un cadou, decât un pas. După ce faci cu atenție pașii 1 și 2, cere tuturor reacțiilor negative să se retragă și vei vedea că ele chiar o fac (s-ar putea să și te refuze – dar este în regulă și acest lucru). Atunci intri în acea stare de conștiință denumită „Sine”. Din această stare, „simptomul” îți va dezvălui de ce este acolo, ce încearcă să realizeze fiind acolo pentru tine și de ce se teme, ce s-ar întâmpla dacă ar înceta să facă ceea ce face.

Vindecarea simptomului devine un proces spontan în acest moment, dar este o sarcină dificilă de realizat pe cont propriu. Cel mai bine este să apelezi la un terapeut care să te ajute în acest parcurs.