Rolul magneziului în susținerea sănătății osoase și musculare

Rolul magneziului în susținerea sănătății osoase și musculare

Magneziul este prezent în corpul uman într-o cantitate de 20-28 de grame, la adulți, fiind al doilea cel mai abundent cation intracelular, după potasiu. 60% din totalul său este stocat în oase, 39% în mușchi și organe și 1% în sânge.

Chiar dacă această cantitate de magneziu este una relativ mică, importanța acestui mineral este deosebită. Magneziul joacă un rol indispensabil în efectuarea a numeroase reacții chimice din organism, cum ar fi: construirea proteinelor și a oaselor puternice, producerea energiei, reglarea tensiunii arteriale, a glicemiei, precum și a funcțiilor musculare și nervoase.

Care este rolul magneziului în funcționarea mușchilor

Mușchii reprezintă un sistem complex în corpul nostru, responsabil pentru: stabilitatea corpului, mișcare și funcționarea corectă a multor procese fiziologice. Magneziul are un rol esențial în funcționarea optimă a mușchilor.

Acest mineral este implicat în transmiterea semnalelor nervoase către mușchi și în contracția musculară. El acționează, de fapt, ca un conductor electric care contractă mușchii și face ca inima să bată cu regularitate. Tot magneziul ajută la relaxarea mușchilor după efort și previne rigiditatea musculară.

Deficitul de magneziu este asociat cu diverse probleme și afecțiuni musculare, iar un medicament cu magneziu contribuie la reducerea severității acestor simptome și la îmbunătățirea funcției musculare. Desigur, recomandăm să consulți un medic sau farmacist înainte de a începe un astfel de tratament.

Afecțiuni ale mușchilor, asociate cu deficitul de magneziu

Printre problemele și afecțiunile care apar la nivelul mușchilor și despre care s-a demonstrat că au legătură și cu deficitul de magneziu se află următoarele:

• Spasme musculare

Nivelul scăzut de magneziu poate provoca spasme musculare și crampe, pentru că mineralul este implicat în transmiterea semnalelor nervoase către mușchi și în contracția musculară.

• Rigiditate musculară

Lipsa flexibilității musculare este una dintre problemele medicale ce pot apărea frecvent dacă nivelul de magneziu din organism este sub limitele normale. Mușchii devin tensionați și rigizi, fiind necesar magneziu pentru a-i relaxa.

• Fibromialgie

Sunt unele studii care arată că nivelul diminuat de magneziu poate fi asociat cu fibromialgia, o afecțiune caracterizată prin dureri musculare, oboseală și puncte sensibile la presiune în diverse zone ale corpului.

• Leziuni musculare

Sportivii și persoanele care fac exerciții fizice intense pot pierde magneziu prin transpirație, iar deficitul acestui mineral le poate afecta performanța sportivă, crescând riscul de leziuni musculare.

Care este rolul magneziului în sănătatea oaselor

Sănătatea oaselor este indispensabilă pentru întregul organism, pentru mobilitate, forță și prevenirea fracturilor sau a altor afecțiuni.

Având în vedere că mai bine de jumătate din cantitatea de magneziu din organism se află în oase, acest lucru spune multe despre importanța acestui mineral în funcționarea sistemului osos.

Unul dintre principalele moduri prin care magneziul influențează sănătatea oaselor este acțiunea sa asupra metabolismului calciului. Calciul este absolut necesar pentru sănătatea oaselor, iar fără o cantitate suficientă de magneziu, calciul nu poate fi absorbit în mod corespunzător în oase. Excesul de calciu s-ar depune, în acest caz, în alte țesuturi și organe, cum ar fi vasele de sânge sau rinichii.

Magneziul stimulează totodată și producția de hormoni, care ajută la menținerea densității osoase și este implicat și în procesul de formare și de remodelare a oaselor, contribuind la menținerea sănătății generale a acestora.

Afecțiuni ale oaselor, asociate cu deficitul de magneziu

Studii recente au arătat că locuitorii din Europa și America de Nord nu au un aport alimentar adecvat de magneziu, în principal din cauza dietei occidentale, sărace în nutrienți și bogate în alimente procesate. Acest deficit poate afecta oasele în mai multe moduri:

• Osteopenie

Osteopenia este un precursor al osteoporozei și este o afecțiune caracterizată prin scăderea densității osoase. Deficitul de Mg poate contribui la dezvoltarea sa prin influențarea metabolismului calciului.

• Osteoporoza

Deficitul prelungit al acestui mineral poate duce, în timp, la pierderea densității osoase și la fragilitatea oaselor, crescând astfel riscul de fracturi și osteoporoză.

• Fracturi osoase

Lipsa magneziului poate slăbi oasele și poate crește riscul de fracturi, mai ales la persoanele în vârstă și la femeile aflate la menopauză,

Magneziul influențează direct sau indirect sănătatea oaselor și a mușchilor, iar deficitul de magneziu este asociat cu numeroase afecțiuni. Pentru un nivel optim de magneziu, este recomandat consumul de: legume verzi, semințe, cereale neprocesate și nuci, dar și medicamentele pe bază de magneziu sunt o soluție eficientă.