Now Reading
Parenting: Recomandări pentru o acomodare mai ușoară a copilului la grădiniță

Parenting: Recomandări pentru o acomodare mai ușoară a copilului la grădiniță

Mersul la grădiniță poate reprezenta o provocare atât pentru copil, cât și pentru părinți. Uneori, pentru aceștia din urmă separarea este mai dificilă… Iată câteva recomandări pentru a înlesni procesul de acomodare a copilului cu această nouă rutină.

Citește și:

Crezi că ești o mamă perfectă? Așa ceva nu există! Ce să faci ca să fii o mamă bună

Parenting: Cum facem complimente constructive copiilor

Şi părinţii trebuie să se adapteze la grădiniţă

Chiar dacă un părinte ştie că este momentul potrivit pentru copilul său să înceapă grădiniţa şi chiar dacă îşi doreşte acest lucru, durerea separării şi îngrijorarea sunt uneori trăite mai intens de părinte decât de copil.

Pentru a-l putea ajuta pe copil să se adapteze grădiniţei şi separării de părinţi şi casă, aceștia trebuie să lucreze întâi cu propriile lor temeri şi emoţii.

 

Pregăteşte-l din timp pentru grădiniţă

Începe cu câteva săptămâni înainte să îi povesteşti ce înseamnă grădiniţa, câţi prieteni îşi va face acolo, la ce activităţi şi jocuri interesante va participa.

Îi poţi arăta o carte sau un desenat animat care are drept subiect mersul la grădiniţă. Dacă nu găseşti o carte la îndemână, poţi inventa chiar tu o poveste de culcare cu personajele lui preferate.

 

Mergi cu el în vizită la grădiniţă

Este recomandat ca integrarea să se facă treptat, iar prima vizită poate fi doar pentru familiarizare cu locul, educatoarea şi noii colegi.

Este foarte important să îi arăţi copilului câtă încredere ai în personalul grădiniţei. Dacă tu nu ai încredere, el cum s-ar putea simţi în siguranţă?

 

Ajută-l să își facă prieteni noi

Caută viitori colegi de grupă cu care s-ar putea împrieteni înainte de a începe grădiniţă. Un prieten printre noii lui colegi ar putea face minuni pentru acomodarea copilului.

Din acest motiv, este încurajată integrarea fraţilor în aceeaşi grupă de grădiniţă: fratele cel mic se va adapta cu siguranţă mult mai uşor dacă fratele sau sora mai mare este alături de el.

În cazul în care există diferență de vârstă între cei mici, și simplul fapt că amandoi merg la aceeași grădiniță, chiar dacă în grupe separate, îi va oferi celui mic un sentiment de confort.

Este cunoscut faptul că cei mici învață și experimentează prin imitație, iar acest lucru îl poate ajuta pe palierul adaptării la gradiniță.

Stai cu el în primele zile şi observaţi împreună ce fac ceilalţi copii şi educatoarea. Dacă vrea să participe şi el la activităţi cu atât mai bine, dar prezenţa ta acolo îl va ajuta pentru că se va simți securizat și îi va da curajul necesar pentru a se alătura în colectivitate.

Când îl laşi la gradiniță, asigură-l în mod repetat şi cu fermitate că te vei întoarce. Întrucat cei mici nu au încă o percepție corecta a timpului, aceasta fiind în curs de formare și dezvoltare, este necesar să îi spui exact după cât timp te vei întoarce („după ce mănânci”, „după ce faci nani”). Procedând în acest fel, ajuți la prevenirea trăirii sentimentului de abandon ce poate fi resimțit de cel mic.

 

Adaptarea diferă de la un copil la altul

Fiecare copil are ritmul lui, iar dacă pentru unul câteva zile sunt suficiente pentru acomodare şi poate trece direct la programul lung, cu somn, un altul va avea nevoie de părinte alături de el pentru mai multe zile, poate chiar şi săptămâni, iar programul scurt poate fi o variantă iniţială mai puţin dificilă.

Este important ca părintele să țină cont de individualitatea și de particularitatea fiecărui copil în parte, evitând diferențele și etichetările.

Unul dintre cele mai importante beneficii ale grădiniței este faptul că reprezintă locul în care talentele şi aptitudinile copilului prind contur și se dezvoltă. La grădiniță, acestea pot fi descoperite, cultivate şi semnalate părinților.

Un alt beneficiu sunt activităţile de la grădiniţă care contribuie la dezvoltarea capacităţii de comunicare și socializare a copiilor, elemente imperios necesare pentru formarea acestuia ca viitor adult.

Cei care experimenteaza mersul la grădiniţă sunt dornici să coopereze atât cu adulţii, cât şi cu copiii de aceeaşi vârstă, sunt flexibili, curajoşi, autonomi, iar când vor începe clasa I, sentimentul de tensiune privind adaptarea la programul de învăţare va fi atentuat.

O bună comunicare între părinte – educator este cheia în vederea adaptării eficiente la grădiniță, de aceea este recomandat ca părinții să lucreze încă de acasă, prin stimularea copilului, folosind diverse forme de joc și învaățare pentru o bună dezvoltare bio-psiho-socială a acestuia.

 

De Iuliana Holban, psiholog clinician

Tel.: 0746.987.033

[email protected]

Foto: shutterstock.com

 

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top