Now Reading
Concubinaj sau casnicie

Concubinaj sau casnicie

Revista Psychologies

„Nu se poate spune ca cei care traiesc in concubinaj nu viseaza la uniunea oficializata“, spune Sylvie Tenenbaum. „Pur si simplu, se tem ca nu va dura aceasta uniune. Daca traiesc in concubinaj, li se pare ca esecul relatiei este mai usor de suportat. Altii cred ca astfel traiesc o viata de cuplu diferita de a parintilor, care li s-a parut constrangatoare si nereusita. Este un model de care vor sa scape si caruia nu ii mai vad valoarea si validitatea.“

Cei care predica libertatea unui cuplu se tem ca oficializarea aduce banalitate si lipsa de farmec“, spune Jean Jacques Moscovitz, neuropsihiatru si psihanalist. „Este punerea sub lupa a valorilor materne, paterne, statale chiar. Aceasta vointa de a nu intra in masinaria civila, de a ramane stapani pana la capat are limitele sale. Pentru ca uniunea libera nu este chiar asa de libera. Partenerii sunt prinsi intr-o legatura, ei nu pot fugi chiar asa de usor.“

Inscrierea iubirii in jocul social

Perspectiva celorlalti ramane un motor foarte puternic in dorinta de a legaliza sau nu o legatura sentimentala. „Multi separa si azi dragostea de casatorie“, spune Sylvie Tenenbaum.

„Unii o resping pentru ca li se pare ca ea ii restrictioneaza, le inchide accesul la orice alta alegere. Ei uita ca este vorba despre o alegere. Aceasta idee este adesea legata de cuplul pe care l-au format parintii. Mariajul este, pentru ei, nu atat o uniune libera, cat o conventie sociala, o obligatie familiala.“

Casatoria inseamna inscrierea in filiatia mai mare a familiei, dar si a intimitatii in administrativ.
„Este garantia ordinii sociale, economice si morale“, spune Jean Jaques Moscovitz. „Statul are interesul de a avea cupluri casatorite pentru a mentine ordinea. Cand doua persoane se prezinta in fata unei a treia, acest fapt e un angajament. Primaria este o forma de transcendenta, ea ii transcende pe cei doi. Prin intrarea sub lege, fie ea laica ori religioasa, se naste o bariera de securitate. Structura ofera anturajului o anumita siguranta. Oamenii trateaza un cuplu oficial in alt fel. Ei spun: «Formeaza un cuplu solid, se pot angaja si conforma».“

Cuplul, entitate-refugiu, este luat in serios numai daca este oficial. Dar un cuplu serios si indragostit este ceva posibil? Fiecare are stilul sau de a reconcilia cele doua componente…

Despre celibatul feminin

Sylvie Tenebaum, psihoterapeuta – „Imaginea fetei batrane nu este ceva care sa fi disparut deja din mentalitate“

Psychologies: Care sunt motivatiile profunde care ne imping la oficializarea unei legaturi?

Sylvie Tenenbaum:
Este o masura de siguranta, ne gandim ca angajamentul este mai solid. Fetitele viseaza de mici la rochie lunga si ziua nuntii. Devenite femei ale mileniului trei, vor avea in inconstient mitul Cenusaresei sau al Albei ca Zapada. Chiar atunci cand traiesc in concubinaj, ele spera sa fie cerute de sotii, ca un dar suprem al iubirii partenerului.

Suntem intr-un joc al miturilor inconstiente?

S.T.:
Si inca cum! Ideea fetei batrane pe care nu a dorit-o nimeni nu a disparut. Comentariile sunt fara mila. „Daca nu a reusit sa se marite, e pentru ca, ori are ea ceva, ori e imposibila.“ Desigur, in numele unei societati egalitariste, moderne, femeile se apara. Cu toate acestea, nu am vazut ca o femeie sa protesteze prea tare cand a fost ceruta in casatorie de partener. Chiar cele care apara independenta, par sa se precipite catre altar, ca sa nu ramana in urma.


Deci, nu ne casatorim numai pentru iubirea cuiva…

S.T.: Rari sunt cei care ajung sa nu tina seama de felul cum sunt priviti de catre societate. Ne casatorim pentru ca asa este traditia, chiar daca acest lucru este diferit pentru barbat si pentru femeie… Despre un barbat se spune: „Iata-l ca a pus cineva saua pe el…“, iar despre o femeie: „uite, ca a reusit…“. In inconstientul colectiv, femeia este o eterna minora de care trebuie sa aiba grija cineva. Cand o femeie a trait sub imperiul normei, a avut copii si apoi a divortat, i se recunoste mai usor dreptul la libertate. Uneori o plangem ca a fost inselata de sot… Dar notiunea de legitimitate, care implica inscrierea cuplului in norma este inca destul de puternica in anumite medii, unde libertatea este asimilata lipsei de curaj. Fie ca este vorba despre o diploma sau un act de casatorie, societatea noastra are un cult pentru hartii…


ARTA MENTINERII CASNICIEI

O carte despre o experienta nu mereu usoara si fara provocari: casnicia.
Ce inseamna, de unde pleaca si pe unde ajunge, cum sa trecem de problemele inerente, toate acestea sunt discutate cu delicatete si cu solutii.
Sylvia Karasu si Byram Karasu,Ed. Trei, 2010

 

Pages: 1 2
View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top