Now Reading
Cum ne putem îmbunătăți imaginea corporală

Cum ne putem îmbunătăți imaginea corporală

Să îmbunătățim imaginea corporală nu înseamnă să ajustăm aspectul fizic, ci să îmbunătățim modul în care gândim despre înfățișarea noastră. Iată cum putem face acest lucru.

Citește și:

Cum ne sabotează gândirea pozitivă

Gestalt terapia: o soluție pentru anxietate

Imaginea corporală nu se referă la a fi suplă, eventual cu pătrățele pe abdomen. Nu înseamnă nici să ai nasul mai drept, sprâncenele mai ridicate ori posteriorul bombat.

Imaginea corporală înseamnă mai mult decât aspectul fizic, înglobează reprezentarea mentală a corpului (forma, greutatea) și atitudinea față de acesta (convingeri, gânduri, emoții). Percepția asupra înfățișării este puternic influențată cultural și social.

 

În căutarea perfecțiunii

Supra-valorizarea imaginii corporale, a tinereții și perfecțiunii este consecința promovării în exces a idelului formei corporale.

Tot mai multe femei au așteptări nerealiste de la propria înfățișare, și se conformează rapid tendințelor „în vogă” în materie de diete, artificii cosmetice, anti-îmbătrânire, etc. 

Beneficiarul imaginii corporale distorsionate este industria estetică. Este o diferență imensă între o imagine îngrijită și una artificială.

Participăm la un fenomen în care trăsăturile naturale sunt înlocuite de înfățișarea schimonosită și obosită ca rezultat al multiplelor intervenții chirurgicale.

Efectul este însă efemer, nevoia de perfecțiune rămâne la fel de stringentă, indiferent de numarul „ajustărilor” aduse chipului sau trupului.

Dacă nu te simti confortabil în propriul corp, consideri că ești neatractivă, observi mai degrabă defectele decât calitățile, îți este rușine cu defectele tale, simți anxietate sau dezgust, înseamnă că ai ți-ai format o imagine corporală distorsionată, ce te împiedică să percepi corect aspectul fizic.

Atitudinea de respingere față de propriul corp provoacă un efect emoțional neplacut, ce poate conduce la izolare, auto-blamare, sau depresie.

Imaginea corporală distorsionată crește riscul dezvoltării tulburărilor de alimentație (anorexia nervosa, bulimia nervosa, mâncatul compulsiv).

Comportamentul alimentar devine disfuncțional. Spre exemplu, obsesia unei greutăți scăzute și a unei forme perfecte conduce deseori la un  stil alimentar restrictiv, astfel crește probabilitatea de a „ceda” în fața presiunii, prin episoade de mâncat compulsiv, urmat de sentimente de vinovăție și deprimare.

 

Împrietenește-te cu corpul tău

Mai întâi, acceptă-ți corpul așa cum este și comportă-te cu respect față de împerfectiunile tale. Primul pas către obținerea unei imagini corporale realiste și echilibrate este corectarea percepției.

Elimină gândurile iraționale de tipul „trebuie să fiu perfectă” și revizuiește standardele.  Oprește comparațiile cu ceilalți și cu modelele preluate din mediul online sau din reviste super-editate.

Nu ajută la nimic să scoți în evidență trăsăturile tale negative. Urmatorul pas este reducerea auto-criticii. Pune în cosul de gunoi etichetările de tipul „grasă”, „urâtă”, „flască”, „dizgrațioasă”, etc.

Renunță la comportamentele care susțin imaginea incorectă:  evitarea expunerii la plajă, măsurile care previn creșterea în greutate (exericitii fizice excesive, restricții alimentare, ceaiuri sau pastile pentru slăbit, intervenții estetice, etc.), vizitele frecvente la centrele de înfrumusețare.

Este în regulă să fii preocupată de obținerea stării de sănătate și de propria îngrijire. Dacă este nevoie să pierzi cateva kilograme pentru a-ți proteja sănătatea (în condițiile unui exces ponderal), poți urma un plan nutrițional adecvat nevoilor și particularităților tale.

See Also

O optiune de luat în considerare pentru îmbunatățirea imaginii corporale este și dansul care, în plus, îți va schimba și dispoziția.

Nu este simplu să schimbi relația pe care o ai cu corpul tău și o imagine distorsionată, motiv pentru care, dacă procesul devine anevoios și greu de gestionat, poți apela la sprijinul unui psihoterapeut. Lucrurile pot sta și altfel, poți gândi pozitiv despre corpul tău și îi poți vedea mai clar și aprecia calitățile.

 

De Roxana Stoica, psihoterapeut

www.roxanastoica.ro

contact@roxanastoica.ro

Tel.: 0764.808.699

Cabinet de psihologie Str. Monetăriei 10, București

Foto: shutterstock.com

 

Abonează-te la newsletter!

Abonează-te la newsletter!

Primește săptămânal resurse prin intermediul e-mail-ului!

Mulțumim pentru că vrei să fim prieteni!

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top