8 simptome fizice ale depresiei

8-simptome-fizice-ale-depresiei

Multă lume suferă depresie şi în multe cazuri oamenii nu sunt conştienţi de asta. Depresia poate fi simptomul dar şi cauza unor probleme, modul în care se manifestă fiind similar cu manifestarea multor alte probleme.

Ai observat vreodată cum cuvintele pe care le folosim pentru a descrie depresia poartă adesea o nuanță fizică? Expresii precum „simt o apăsare”, simt durere în tot corpul” sau mă doare inima” ascund în multe cazuri o tulburare depresivă.

Depresia este asociată cu o gamă variată de simptome fizice, printre care se numără scăderea energiei, tulburări de somn și senzații de durere inexplicabilă în corp.

Iată 8 simptome fizice ale depresiei pe care nu le poți ignora:

1. Oboseala sau lipsa de energie

Oboseala este un simptom foarte comun al depresiei, afectând peste 90% dintre persoanele cu această condiție. Aceste sentimente de epuizare sunt legate de modificările nivelurilor dopaminei, norepinefrinei și serotoninei, hormoni care determină, printre altele, și nivelul de energie.

2. Dureri

Durerile inexplicabile, inclusiv dureri de cap, dureri de spate, dureri articulare și dureri musculare, apar frecvent în cazul depresiei. Aceste dureri pot varia de la ușoare până la suficient de severe pentru a afecta starea generală. Unele studii au arătat că cu cât sunt mai severe simptomele fizice de durere, cu atât este mai gravă depresia.

3. Dificultăți de somn

Cei mai mulți dintre cei care suferă de depresie au un somn de proastă calitate. Depresia poate cauza tulburări de somn precum: dificultate în adormire, somn de proastă calitate, treziri frecvente în timpul nopții, oboseală în timpul zilei.

4. Simptome gastrointestinale

Creierul are o conexiune directă cu tractul gastro-intestinal, făcând stomacul și intestinele sensibile la emoții. Tractul digestiv poate, de asemenea, să trimită semnale către creier. O durere de stomac poate contribui la sau poate fi rezultatul depresiei, anxietății sau stresului. Depresia poate cauza probleme digestive, cum ar fi: grețuri, constipație, diaree și modificări ale apetitului.

5. Efecte cardiovasculare

Studiile au arătat că depresia poate crește riscul de boli cardiovasculare, în special pentru cei care experimentează simptome mai severe de depresie. Acest risc crescut poate fi explicat, cel puțin în parte, de obiceiurile de viață asociate cu depresia. Anumite factori de stil de viață care pot crește riscul cardiovascular sunt: fumatul, consumul de alcool și substanțe, sedentarismul, alimentația greșită.

6. Modificări în apetit

Depresia poate cauza modificări ale apetitului și scădere sau creștere în greutate. Este, de asemenea, asociată cu modificări ale cortizolului, care poate afecta nivelul de stres. Acest lucru poate duce la „consum emoțional”, în care mâncarea devine un răspuns la emoții negative.

7. Scăderea libidoului

Cercetările arată că stresul persistent poate duce la pierderea vederii, iar un studiu a descoperit chiar că pierderea vederii și depresia sunt semnificativ legate în cazul adulților mai în vârstă.

8. Sistem imunitar slăbit

Ești mereu bolnav? Parcă nu poți scăpa de răceala aceea pe care o ai de câteva săptămâni? Ia în considerare și starea ta emoțională. Cercetările au descoperit că depresia poate slăbi sistemul imunitar boli. Stresul excesiv asociat depresiei poate duce la o reacție inflamatorie, lăsându-te mai vulnerabil în fața bacteriilor și virușilor.

Următorul pas: cere ajutor

Dacă observi oricare dintre aceste 8 simptome fizice ale depresiei, nu ezita să cauți ajutor profesionist. În majoritatea cazurilor, chiar și  tulburarea depresivă majoră este o afecțiune foarte tratabilă, cu o gamă largă de terapii cu rată mare de succes. Este important să cauți ajutorul unui terapeut specializat pentru a primi sprijinul și tratamentul adecvat. Depresia poate avea un impact semnificativ asupra calității vieții, dar cu ajutorul potrivit, există speranță și posibilitatea de recuperare.