Now Reading
Mastere in psihologie care iti deschid nu doar mintea, ci si portile spre angajare!

Mastere in psihologie care iti deschid nu doar mintea, ci si portile spre angajare!

Revista Psychologies

De ce ii trebuie unui absolvent de master in psihologia muncii cunostinte economice si de business? Pentru ca angajatorii cauta oameni de HR care sa vorbeasca atat „limba oamenilor”, cat si „limba afacerilor”.

sigle_sus

 

Absolventul unui astfel de program universitar trebuie sa fie capabil sa inteleaga nu doar oamenii, ci si procesele de business, iar aceasta este doar una dintre concluziile la care au ajuns 5 dintre cele mai importante facultati de psihologie din tara noastra in cautarea raspunsului la intrebarea: „Ce ar vrea angajatorii sa stie absolventii nostri de master pentru a-i angaja in organizatiile lor?”.

In 2010, aceste 5 facultati, impreuna cu 4 organizatii din mediul privat, isi propuneau, prin proiectul „Definirea calificarii de psiholog si a descriptorilor sectoriali de invatare, in vederea adaptarii programelor de master in psihologie la nevoile pietei muncii din Romania” (POSDRU/86/1.2./S/58717), sa descopere ce isi doresc angajatorii si, plecand de la aceste asteptari si nevoi, sa redefineasca procesul de formare a masteranzilor in psihologie astfel incat sa le netezeasca drumul spre angajare.

Asadar, proiectul a pornit cu un amplu studiu derulat la nivelul organizatiilor angajatoare de psihologi. Acesta a fost extins ulterior si la nivelul celorlalte categorii de stakeholderi implicate in procesul formativ al tinerilor profesionisti din domeniu.

In total, peste 400 de potentiali angajatori, 900 de clienti si 150 de psihologi practicieni au fost chestionati cu privire la serviciile care se asteapta sa le fie furnizate de un psiholog, iar peste 70 de cadre didactice universitare si 1.600 de studenti si masteranzi au fost intrebati daca se simt capabili sa raspunda cerintelor formulate de piata.

Concluzia? Calificarea de psiholog este una ceruta pe piata muncii, insa asteptarile angajatorilor in ce priveste pregatirea tinerilor absolventi de psihologie nu sunt indeplinite intru totul. Mediul universitar din domeniul psihologiei, la fel ca si alte zone academice, trebuie sa-si regandeasca modul de abordare a procesului formativ, astfel incat sa se axeze nu doar pe furnizarea de cunostinte, ci si pe dezvoltarea de abilitati practice si competente profesionale.

Ce a urmat? Pe baza rezultatelor consultarilor realizate, au fost identificate si definite competentele necesare pentru 4 specializari in psihologie – clinica, educationala, organizationala si a apararii, precum si a cunostintelor si abilitatilor asociate fiecarei competente, pentru fiecare dintre cele 4 domenii. Cu alte cuvinte, s-a identificat ce trebuie „sa cunoasca” si „sa stie sa faca” un absolvent de master, astfel incat sa poata raspunde asteptarilor angajatorilor.

Iar demersul nu s-a oprit aici.

10 programe de master in psihologie existente la nivelul universitatilor implicate in proiect au fost redefinite si adaptate cerintelor pietei muncii, iar 3 programe de master noi, cu caracter interdisciplinar, au fost create. De asemenea, au fost instruite peste 80 de cadre didactice universitare pentru dezvoltarea de noi competente utile in procesul educational.

Un alt rezultat important al proiectului este faptul ca, prin concentrarea eforturilor celor 5 universitati, a fost dezvoltat un model unitar de proces educational si de management al calitatii pentru programele de master in psihologie.

In plus, baza de date cu peste 2.000 de absolventi de psihologie, dezvoltata prin proiect, va facilita urmarirea parcursului profesional al acestora, iar universitatile vor putea sa evalueze mai usor impactul real al intregului demers asupra grupurilor vizate.

Desi proiectul se incheie la finalul acestei luni, eforturile echipei de experti implicate vor continua: „Ne dorim sa devenim un model si pentru alte universitati, atat pentru psihologie, cat si pentru alte domenii profesionale si speram sa putem contibui, prin know-how-ul si experienta acumulate prin acest proiect, la imbunatatirea si a altor programe universitare”, a declarat Violeta Rotarescu, manager de proiect si cadru didactic la Universitatea din Bucuresti – Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei.

 

Pentru mai multe detalii despre proiect:

Violeta Rotarescu

Manager de proiect

Telefon: 0733.110.856

E-mail: [email protected]

Web: www.calificari-psiholog.ro

 

Context

Proiectul „Definirea calificarii de psiholog si a descriptorilor sectoriali de invatare in vederea adaptarii programelor de master in psihologie la nevoile pietei muncii din Romania” (POSDRU/86/1.2/S/58717), cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013, a fost implementat de Universitatea din Bucuresti – Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei, in calitate de Beneficiar, in parteneriat cu Universitatea Babes-Bolyai din Cluj-Napoca, Universitatea Al. Ioan Cuza din Iasi, Universitatea Lucian Blaga din Sibiu, Universitatea de Vest din Timisoara, Maastricht School of Management Romania, Eurocenter Management Network, Structural ConsultingTM Group – www.fonduri-structurale.ro si Asociatia pentru Studii Calitative si Interculturale din Sibiu (ASCIPS).

Sub motto-ul „Viitorii psihologi, mai aproape de piata muncii”, proiectul, implementat in perioada 2 decembrie 2010 – 30 noiembrie 2013, si-a propus sa imbunatateasca compatibilitatea dintre programele de master in psihologie si asteptarile angajatorilor din mediul public si privat, pentru o mai buna insertie pe piata muncii a tinerilor profesionisti formati in acest domeniu.

sigle jos

 

 

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top