Cele 7 sisteme de comandă a emoțiilor – cum ne ajută să avem o viață fericită

Imaginați-vă sistemul nervos ca pe o cale ferată și emoțiile – ca pe un tren. Sistemele de comandă a emoțiilor sunt liniile ferate pe care rulează emoțiile. Să le descoperim și să le gestionăm corect.

1. bufon: joacă și distracție;

2. senzualist: atracție și poftă;

3. constructor de cuib: afiliere, prietenie, preocupare și educare;

4. comandant suprem: stăpânire, control și putere;

5. explorator: căutare, învățare și stabilire de obiective;

6. stăpân al energiei: odihnă, găsirea de alimente și menținerea sănătății;

7. paznic: vigilență, apărare și evitarea pericolului.

Citește și:

10 lucruri pe care să le faceți înainte de a baga divorț

9 obiceiuri pentru o relație de cuplu sănătoasă

Fiecare sistem de comandă este o cheie a abilității cuiva de a răspunde la amenințare, iubire sau joacă. Aceste sisteme diferite de comandă lucrează împreună, de cele mai multe ori, pentru a se atinge obiectivul propus.

De exemplu, „Stapânul energiei“ ar putea apela la „Explorator“ pentru a căuta hrană; sau „Constructorul de cuib“ poate apela la „Paznic“ pentru a-și proteja copilul și a fi atent la pericole.

 

Cum se formează sistemele de comandă a emoțiilor

Aceste sisteme de comandă sunt modelate de temperament și de familia de origine. Dacă cineva a crescut într-o familie în care părinții au fost mereu în căutarea pericolului, probabilitatea de a dezvolta sistemul „Paznic“ este mai mare decât dacă ar fi crescut într-o familie care s-a axat mai mult pe joacă, glume și râs.

Experiențele de viață influențează, de asemenea, dezvoltarea sistemelor de comandă a emoțiilor. Așa cum explică și dr. Gottman în cartea The Relationship Cure, „mediul în care trăim, influențează modul în care se construiesc rețelele nervoase din creier“.

De exemplu, o mulțime de lupte și de gâdilături în copilărie poate influența formarea sistemului care coordonează joaca: „Bufonul“.

Ce se întâmplă atunci când sistemele de comandă sunt neglijate?

Atunci când nu este îndeplinit nivelul preferat de activare a unui anumit sistem de comandă, vă veți simți în dificultate.

De exemplu, dacă sunteți o persoană care are nevoie de multă pietenie și conexiune („Constructor de cuib“) și sunteți relocat într-un oraș nou, pentru un loc de muncă, unde nu cunoașteți pe nimeni, veți experimenta, în mod inevitabil, suferința, pentru că nu apare necesitatea de conectare și afiliere.

Dacă sunteți un „Comandant suprem“ și tânjiți după putere și control și vă întâlniți cu cineva căruia îi place să comande, atunci apare, inevitabil, conflictul pentru putere.

Sistemele de comandă influențează conexiunea emoțională într-o relație

De exemplu, Karina este mai mult „Stăpânul energiei“ și este căsătorită cu Marc, care este mai mult un „Bufon“. Marc vrea adesea să meargă să facă activități distractive, în timp ce Karina este îngrijorată de sănătate și de faptul că nu doarme suficient.

Învățându-i pe Karina și Marc despre cele șapte sisteme de comandă a emoțiilor, aceștia pot fi capabili să vorbească despre diferențele dintre ei și să se înțeleagă mai bine.

Această strategie poate fi aplicată și în cadrul prieteniilor sau relațiilor de muncă. Dacă nu vă simțiți confortabil cu sistemul „Comandantul suprem“, dar veți obține o promovare imediată și sunteți acum responsabil de o echipă mare de oameni, acest lucru poate fi foarte incomod.

Dacă sunteți un „Explorator“, dar aveți un loc de muncă unde nu se promovează creativitatea, curiozitatea, învățarea, atunci s-ar putea să deveniți plictisit și letargic.

Dacă sunteți un „Constructor de cuib“ și cel mai bun prieten se mută departe, s-ar putea să vă simțiți singur, pentru că nu apare necesitatea de conectare cu cel mai bun prieten.

Înțelegând atât propriile sisteme de comandă a emoțiilor, cât și pe cele ale partenerului, puteți învăța cum să treceți peste deosebiri într-un mod care să răspundă nevoilor ambilor parteneri și să aveți o conexiune intimă mai profundă.

De Nadia Gorduza, fondator Id Therapy Bespoke Treatment Center. Medic, psihoterapeut și business coach, singurul psihoterapeut din România specializat atât în Terapia de Cuplu prin metoda Gottman, cât și în Terapie prin Realitate Virtuală pentru Fobii și Adicții. Este reprezentant al Institutului Gottman din SUA și Virtually Better Inc. USA, cu certificări la nivel național și internațional; a urmat un Executive MBA în Statele Unite.  http://www.idtherapy.ro,nadia.gorduza@idtherapy.ro, +40751 202 272

Foto: Shutterstock

loading...
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Cum să gestionăm depresia și sentimentul de vinovăție
Cum să gestionăm depresia și sentimentul de vinovăție

Depresia este susținută de un sentiment general de vinovăție. Iată motivele pentru care acesta devine copleșitor și ce putem face.

Citeste
Exerciții de mindfulness pe care să le faci acasă sau la birou
Exerciții de mindfulness pe care să le faci acasă sau la birou

Vrei să te bucuri mai mult de viață? Sa elimini stresul și să ai o mai bună igienă emoțională? Apelează cu încredere la mindfulness.

Citeste
Practică mindfulness pentru a-ți schimba viața și a fi mai fericit
Practică mindfulness pentru a-ți schimba viața și a fi mai fericit

Mindfulness nu e magie, ci o tehnică cu solidă bază științifică care ne ajută să fim mai fericiți, să dezvoltăm relații armonioase cu cei din jur și să fim mai bine cu noi înșine.

Citeste
Indicii dacă ai sau nu agorafobie
Indicii dacă ai sau nu agorafobie

O cunoaștem drept teama de mulțimi, dar se extinde și către alte zone precum teama de a merge cu metroul ori de a zbura cu avionul. Care sunt simptomele agorafobiei și cum ne putem vindeca, explică psihoterapeutul Roxana Arion.

Citeste
Remedii pentru plictiseală: 4 activități pe care le poți face acasă
Remedii pentru plictiseală: 4 activități pe care le poți face acasă

Stai prea mult în casă din motive temeinice? Atunci poate fi o provocare să scapi de plictiseală. Iată câteva idei.

Citeste
Dependența: un mod nociv de a face față problemelor
Dependența: un mod nociv de a face față problemelor

Nu toți ajungem să dezvoltăm o dependență. Printre factorii implicați apar educația, mediul familial, temperamentul, resursele personale. Iată cum o combatem.

Citeste