Traieste repede, iubeste tare, ascunde-ti varsta – de Irina Pacurariu

Asta scria pe un magnet pe care, cu mult timp in urma, l-am primit par avion de la un medic.

Nu era recomandarea unui psihiatru si nici trucul vreunui sexolog lipsit de imaginatie, ci, nici mai mult, nici mai putin, un mesaj de la un chirurg experimentat in „incizii si lipituri” de mare precizie. Doctorul Ionescu fusese o celebritate in lumea medicala, el a facut parte din echipa care a operat, pentru prima data in istoria cazuisticii romanesti, doua siameze. Era in anii ’80, cand orice deraiere de la normalitate inca echivala cu o condamnare, iar tanarul medic a fost aproape acuzat de sfidare cand a indraznit sa lupte pentru viata celor doua fetite.

A incurajat mama, femeie modesta dintr-un orasel din nordul tarii, sa spere si sa aiba incredere in el. A convins un reputat chirurg elvetian sa programeze perechea de siameze pentru o sala de operatie si sa-l primeasca in corpul operator. Gestul lui a fost catalogat drept infatuare, altii au spus ca vanitatea dublata de tupeul de provincial dornic de recunoastere il vor termina. Majoritatea, chiar daca unii din simpatie, ii prevedeau sfarsitul carierei.

Ce n-a luat nimeni in calcul a fost ca operatia va reusi si cele doua copile, cu nume desuete de flori alintate intr-o gradina de tara, le cheama Lina si Gherghina, vor supravietui. Mai ales ca, surprinzator, dar adevarat, asta s-a si intamplat. Fetele si medicul lor s-au transformat in eroi, mai ales ca si acum o astfel de operatie (a fost vorba de separarea ficatului comun ale celor doua siameze) reprezinta o performanta, atunci a fost mai mult de atat, a fost un pariu. Cine poate fi acuzat ca a incalcat regulile? De ce nu acceptam ca sunt momente cand trebuie sa ne urmam doar instinctul?

De vina este stiinta care stabileste sansele dupa criterii stricte sau incapacitatea noastra de a ac­cepta ca limitele sunt la noi? Ce ne face, de fapt, limitele flexibile? Raspunsurile le are doctorul care la putin timp dupa istoria siamezelor a plecat sa lucreze cu echipa de elita a clinicii de chirurgie de la Cape Town, Africa de Sud, a calatorit pe toata planeta, apoi s-a oprit iar. Acest doctor a ales sa opereze, pentru un onorariu ametitor, la o clinica din Dubai. Imi amintesc si acum vocea lui care-l rostogoleste frantuzit pe „r” spunandu-mi: „vreau sa ma stabilesc la Singapore, pentru ca este cel mai frumos loc de pe pamant”.

Dr. Ionescu este un individ care nu se conduce dupa dogme, n-are prejudecati, stie ca locuim, de fapt, in propriile noastre vise. De la acest domn doctor am invatat eu un principiu: atunci cand se in­tampla sa nu mearga ceva n-ai decat sa spui: „Another shitty day in paradise!” Si sa te amuzi copios..