Diana Enache: sunt determinată să ajut oamenii să creadă în ei înșiși

Fac coaching și training pentru că mă încarcă de energie pozitivă și îmi oferă împlinire să contribui la dezvoltarea și succesul clienților mei.
Psychologies: Ce te-a motivat să alegi această profesie și să lucrezi în mod direct cu oamenii?
Diana Enache: Am avut o înclinație către oameni de când eram copil.
Am fost și sunt empatică, interesată de oameni, cu dorință de creștere atât pentru mine, cât și pentru ceilalți.
În 2020 am început să mă uit cu atenție și în profunzime la scopul meu pe plan profesional, am făcut o listă cu opțiunile mele de carieră, le-am explorat vorbind despre ele și reflectând la întrebări provocatoare, am făcut analize SWOT pentru fiecare opțiune și mi-am dat seama că firul roșu e despre a ajuta oamenii să adopte o mentalitate de creștere și să aibă cariere împlinitoare.
Asta înseamnă să ajut high achievers să devină mai împăcați cu ei înșiși, mai motivați, mai productivi, mai puțin critici cu propria persoană, mai deschiși la explorare, dispuși să depună efort, să greșească și să învețe din greșeli. Să descopere ce îi intereseaza cu adevărat să facă în cariera lor și să facă asta.
Sunt determinată să ajut oamenii să creadă în ei înșiși și să descopere noi posibilități, astfel încât să aibă energie atât în munca lor, cât și în viața personală.
Mai concret, lucrez cu high achievers care se confruntă cu perfecționismul și îi ajut să scape de auto-sabotaj și să obțină schimbări cu sens în carieră.
Și eu am făcut trecerea de la perfecțiune la progres pe parcursul anilor și a experienței profesionale: de la copila, adolescenta și tânăra preocupată de note, examene și performanță fără greșeală, la femeia adult care e aliniată cu importanța scopului, efortului, greșelilor, experimentării, dar și a pauzelor, autocompasiunii și empatiei.
Psychologies: Din experiența ta, care consideri că este cea mai mare provocare pe care oamenii o întâmpină în dezvoltarea lor personală sau profesională?
Diana Enache: Perspectiva mea e strâns legată de mentalitate, de modul de gândire al oamenilor, pentru că asta reprezintă o parte importantă a muncii mele în coaching.
Perfecționismul și sindromul impostorului sunt două tipologii de gândire care pun piedici semnificative oamenilor în dezvoltarea în carieră, sau în dezvoltarea profesională.
Perfecționismul este un fenomen mental care presupune urmărirea rigidă a unor standarde înalte, pe care persoana le leagă de valoarea de sine și care vine însoțit de autoevaluare critică. Valoarea de sine e strâns legată de realizări, ceea ce duce la standarde inflexibile și frica de eșec.
Sindromul impostorului este un fenomen psihologic în care persoanele, în ciuda dovezilor clare ale competenței și realizărilor lor, simt îndoială de sine cronică și le e teama să nu fie expuse ca fiind un fals.
Din experiența mea, cele două impactează negativ persoanele în mai multe contexte: în job-ul curent, în managementul pe care îl practică, în încercarea de a obține o promovare, sau de a obține schimbări în carieră, în antreprenoriat.
Vestea bună e că există moduri de a schimba narativul interior și când vine vorba de perfecționism și de impostură.
Disputarea gândirii perfecționiste sau a gândirii de impostor, identificarea convingerilor rigide și schimbarea lor în convingeri constructive, flexibilizarea gândirii sunt căi prin care perfecționismul și impostorismul pot fi reduse sau eliminate.
Psychologies: Cum te asiguri că rămâi obiectiv și imparțial atunci când lucrezi cu clienții tăi, având în vedere diversitatea problemelor cu care se confruntă?
Diana Enache: Cu experiența m-am antrenat să ascult activ, profund. Am învâțat să pot fi atentă atât la ce spune și ce nu spune clientul, la gesturile sale, la expresiile feței, la stare, cât și la gândurile mele intruzive care pot să apară în timpul sesiunilor de coaching, și să las de o parte orice intervine legat de mine, astfel încât să fiu prezentă cu clientul.
Asta mă ajută să ascult fără judecată, să empatizez cu clientul, să exersez curiozitatea sinceră, ceea ce susține clientul să discute deschis despre gânduri, emoții, comportamente, atitudini, provocări și aspirații.
Iar în situațiile în care observ că aș fi putut face ceva mai bine, sau că rămân anumite lucruri din sesiunile de coaching în mintea mea (după ce ele s-au încheiat), merg în supervizare de coaching, discut acele situații și îmi extrag bune practici de aplicat pe viitor. E un proces continuu de dezvoltare și îmbunățățire.
Psychologies: Există vreo tehnică sau abordare pe care o consideri esențială în munca ta și care ți-a adus cele mai multe reușite?
Lucrul cu mentalitatea (disputarea și schimbarea convingerilor rigide în convingeri constructive).
Diana Enache: Un exemplu concret este metoda ABCDE (dezvoltată de Martin Seligman):
A – adversity (adversitate): Descrie situatia în mod obiectiv și abține-te de la a o evalua sau interpreta.
B – belief (credință): Formulează și spune credința care apare ca urmare a adversității. Aici poți face interpretări.
C – consequence (consecință): Descrie emoțiile și comportamentele pe care le ai ca urmare a acestei convingeri.
D – dispute (disputare): Ce dovezi pro și contra ai legate de această convingere?
Cum altfel ar putea fi?
Care sunt implicațiile acestei convingeri?
Cât de probabile sunt aceste implicații?
Chiar dacă această convingere e adevărată acum, se poate schimba situația în viitor?
Ce e nevoie să se întâmple, astfel încât să se schimbe?
E – energization (energizare): Cum te simți după ce ai disputat convingerea?
Psychologies: Cum te ocupi de stresul sau de emoțiile negative care pot apărea în urma sesiunilor cu clienții?
Diana Enache: Reflectez la ele și le notez, iar apoi le discut în supervizare de coaching. Uneori discut cu alți colegi coach-i și extrag bune practici.
Psychologies: Ce sfaturi ai pentru cineva care dorește să înceapă o carieră în domeniul tău?
Diana Enache: Dacă vor să devină coach-i, primul sfat ar fi să lucreze cu un coach, apoi să facă research de o școală acreditată de coaching.
Dacă vor să devină trainer, recomand să facă research de un curs de Training the Trainer acreditat și să practice vorbitul în public.
Psychologies: Ce resurse (cărți, cursuri, seminarii) recomanzi celor care doresc să se dezvolte în domeniul terapiei, coaching-ului, consultanței sau training-ului?
Diana Enache: Pentru training: cartea “The art and science of training” de Elaine Biech și cartea “Designing for modern learning” de Lisa Owens și Crystal Kadakia.
Pentru coaching: cartea “Coaching Skills” de Jenny Rogers și cartea “Coach the Person, Not the Problem” de Marcia Reynolds.
Psychologies: Cum te asiguri că te dezvolți continuu ca profesionist și rămâi la curent cu cele mai recente tehnici și metode din domeniul tău?
Diana Enache: Prin cursuri, cărți, coaching, terapie, supervizare și mentoring.
Psychologies: Ai avut vreodată un moment „aha!” sau o revelație în timpul muncii tale care ți-a schimbat perspectiva sau abordarea? Dacă da, ne poți povesti despre el?
Diana Enache: O revelație pe care am avut-o de mai multe ori ori în coaching este legată de capacitatea oamenilor de a găsi răspunsuri (cât de multe știu, de fapt), soluții și resurse, atunci când au un cadru potrivit, în care vorbesc despre provocările și obiectivele lor.
Atunci când își oferă timp să lucreze cu un profesionist, descoperă câte posibilități există (desi la început gândesc în termeni de “doar așa poate fi”, fixați pe o singură variantă). Asta le dă încredere să acționeze și obțin ce își propun.
Psychologies: Care este cea mai mare recompensă pe care o primești în urma muncii tale cu clienții?
Diana Enache: Rezultatele clienților.
Fac coaching și training pentru că mă încarcă de energie pozitivă și îmi oferă împlinire să contribui la dezvoltarea și succesul clienților mei. Succes pe care ei îl definesc și îl obțin, nu o rețetă prestabilită (de societate, de familie, de colegi. etc.)
Psychologies: Cum abordezi rezistența sau scepticismul unui client în procesul de coaching sau terapie?
Diana Enache: Din experiența mea, atunci când apare rezistența, numesc ce observ și pun întrebări deschise, astfel încât să ajut clientul să se deblocheze, să vadă perspective noi și să se deschidă să discute despre acel subiect.
Un alt lucru pe care îl fac, este o contractare clară la începutul procesului de coaching, prin care eu și clientul ne punem de acord legat de ce vom lucra împreună, ce înseamnă coaching-ul, care sunt aspectele administrative ale procesului. Aici întreb clientul de cât support și provocare are nevoie pe parcurs. Apoi cer feedback la finalul sesiunilor de început. Asta ajută la crearea de raport și adresarea/eliminarea reținerilor din partea clientului.
Psychologies: Unde vezi viitorul domeniului tău, având în vedere evoluția tehnologiei și schimbările din societate?
Diana Enache: Din experiență pot spune că tehnologia m-a ajutat să pot lucra cu clienți de (aproape) peste tot în lume, a facilitat accesul clienților la mine și al meu la clienți. Am observat că lucrăm foarte bine online și nu am constatat o diferență între sesiuni de coaching și workshop-uri online și sesiuni în persoană.
Cred că e o mare nevoie de conexiune umană, iar asta sper să se traducă în conștientizarea oamenilor că tehnologia e buna, însă nu e suficientă pentru o carieră și viață cu sens.
Tehnologia accelerează lucrurile: accesul la informație, automatizarea task-urilor, dar și presiunea de a ține pasul. În acest context, coaching-ul devine tot mai valoros pentru că răspunde la nevoi umane: claritate, sens și conexiune.
Vedem deja că AI poate oferi răspunsuri rapide și personalizate, însă un coach poate oferi provocare acolo unde AI-ul oferă validare automată, un coach poate ajuta clientul să vină cu idei și perspective proprii acolo unde AI-ul oferă soluții, sfaturi și (dacă e folosit constant) scade capacitatea oamenilor de a gândi critic.
Cred că inteligența artificială poate susține procesul prin aplicații, automatizarea anumitor pași, dar nu înlocuiește conexiunea umană.