Now Reading
Primele rezultate ale campaniei „Prin ochi de copil”

Primele rezultate ale campaniei „Prin ochi de copil”

Revista Psychologies
primele-rezultate-ale-campaniei-prin-ochi-de-copil

Peste 61% dintre părinții din comunitățile vulnerabile de la sate nu și-au dus niciodată copiii la un control oftalmologic, deși medicii oftalmologi recomandă un control pe an, atrage atenția World Vision România astăzi, 13 octombrie, de Ziua Mondială a Vederii. Organizația a demarat din luna mai campania „Prin ochi de copil” pentru testarea vederii copiilor din familiile dezavantajate, cât și pentru informarea cu privire la potențialele probleme de vedere.

Principalele motive invocate de cei peste 500 de părinți de la sate chestionați pentru care nu-și copiii la un control oftalmologic sunt:

  • „dacă copiii nu se plâng, înseamnă că nu au probleme” (peste 30%);
  • lipsa banilor (22.5%);
  • distanța prea mare până la medicul oftalmolog (22.5%);
  • lipsa de timp (5.6%).

Peste 90% dintre părinții din mediul rural spun că vederea copiilor a fost afectată în ultimii doi ani de pandemie, dintre care 42% sunt îngrijorați că problemele de vedere s-au agravat mult sau foarte mult, arată sondajul desfășurat de World Vision România. Totodată, aproape jumătate dintre părinții de la sate afirmă despre copiii lor că s-au plâns des sau foarte des în timpul școlii online că îi dor ochii.

„Nu am mers niciodată la oftalmolog cu băieții mei. Sunt mulți părinți ca mine, care nu-și permit. Costă și drumul, și ochelarii. Iar consultul nu i-l face gratuit decât dacă îi cumpăr ochelari. Oricum deja trebuie să plătesc foarte multe pentru școală: haine, încălțăminte, rechizite”, a spus Florentina, mama lui Luca (clasa a II-a) și Eric (clasa I).

World Vision România testează copiii de la sate cu aparate mobile de screening oftalmologic, unice în România (autorefractoare portabile de front de undă) și desfășoară sesiuni de informări în 37 de școli din comunitățile cele mai vulnerabile din mediul rural. Campania este realizată cu sprijinul financiar al partenerilor Pfizer şi expertiza Societăţii Române de Strabologie și Oftalmopediatrie şi Agenţiei Internaţionale a Prevenirii Orbirii.

Primele rezultate ale campaniei „Prin ochi de copil”

Peste 1000 de copii din mediul rural, cu vârste între 7-11 ani, au fost testați cu aparatul Quick See. Toate rezultatele vor fi analizate de medici oftalmologi, iar copiii identificați cu probleme de vedere vor fi sprijiniți pentru a merge la un consult oftalmologic specializat și pentru a primi ochelari.

În cadrul aceleiași campanii, peste 2000 de copii de la sate au participat la sesiuni de  informare despre importanța unei bune vederi în procesul de învățare și despre cum să aibă grijă de ochii lor.

Fetița care vrea să vadă mai bine literele

Printre elevii testați sunt și cei 21 de copii din clasa a II-a, la care predă învățătoarea Anișoara Fătu. Cadrul didactic activează în aceeași școală, dintr-un sat din județul Ialomița, de 25 de ani.

„În primii ani de catedră, dacă aveam unul-maximum doi copii care aveau nevoie de ochelari pentru că aveau probleme cu ochii din naștere. Anul acesta, după ce au fost testați copiii la școală, am descoperit că am patru copii cu probleme de vedere din totalul de 21. Este foarte important ca astfel de aparate mobile pentru testarea vederii să ajungă în școlile cu elevi din familii mai modeste. Cei mai mulți dintre părinți nu-și duc copiii la un control oftalmologic pentru că nu conștientizează cât este de important sau nu-și permit”,  a explicat învățătoarea.

O fetiță cu părul împletit se uită cu ochii mari la literele pe care le face doamna la tablă. Are opt ani și învață tot în clasa învățătoarei Anișoara Fătu. Deși stă în prima bancă, Bianca sau Bibi, cum o alintă colegii, insistă mai mult cu privirea decât majoritatea colegilor săi. Doar așa poate distinge conturul literelor. I-ar plăcea să vadă mai bine, mai ales pentru a putea citi. Materia ei preferată este Limba Română.

Când era mai mică, Bibi a avut ochelari de vedere, dar s-au spart după ce i-a scăpat pe jos. Părinții n-au mai dus-o să-i facă încă un control oftalmologic, iar de ochelari nici nu și-au mai pus problema pentru că sunt prea scumpi.

Și Ștefan, unul dintre colegii ei, a avut ochelari de vedere încă de la grădiniță. „Am purtat ochelari când eram mai mic. Aveam ochii mai strâmbi. Și acum ar trebui să mai port, dar i-am pierdut. Mi-ar plăcea să am unii noi, cu rama mai pătrată”, a spus băiețelul.

Despre World Vision România

World Vision România este o organizație care desfășoară programe de educaţie, intervenție umanitară de urgență, dezvoltare și advocacy, punând în centrul activității sale bunăstarea copilului. Organizația se concentrează asupra muncii cu copiii, familiile și comunitățile, în scopul depășirii sărăciei și nedreptății. Fundația lucrează cu persoanele cele mai vulnerabile din lume, indiferent de religie, rasă, etnie sau gen. World Vision România face parte din parteneriatul World Vision International, prezent în aproape 100 de țări din întreaga lume. În 30 de ani de prezență în România, am ajutat peste 500.000 de copii și adulți, în aproape 500 de comunități din 18 județe.

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top