Initiat de Danone, studiul a avut ca obiectiv principal inregistrarea timp de 7 zile consecutive a aportului alimentar la copii cu varste cuprinse intre 3 - 6 ani, in familie, in cresa si in gradinite.
Initiat de Danone, studiul a avut ca obiectiv principal inregistrarea timp de 7 zile consecutive a aportului alimentar la copii cu varste cuprinse intre 3 - 6 ani, in familie, in cresa si in gradinite.
O alimentatie nesanatoasa in copilarie are efecte pe termen lung asupra sanatatii individului, de aceea este esentiala investigarea si corectarea posibilelor erori nutritionale.
In Romania, prin eforturile catorva grupuri de cercetare, au fost realizate cateva studii pentru identificarea deficientelor exprimate clinic ale copiilor.
In acest fel motiveaza initiativa acestui studiu
Prof. Dr. Andrei Achimas de la
UMF "Iuliu Hatieganu" din
Cluj-Napoca, in raportul sau.
Studiul a fost efectuat pe un numar de
394 de copii prescolari care au constiuit un esantion reprezentativ din punct de vedere demo-geografic si social. Nu au fost inclusi in studiu copii care, datorita unor probleme medicale sau de dezvoltare psihosomatica au un regim alimentar special. Esantionul a fost compus dintr-un numar egal de baieti si de fete.
Informatia a fost obtinuta pe baza unor
chestionare si a unui
jurnal de alimentatie a copilului.
Aportul alimentar de micro- si macronutrienti
In urma analizarii informatiilor din jurnale, a rezultat ca majoritatea copiilor mananca
de 5 ori pe zi:
| mic-dejun |
99 % |
| gustare de dimineata |
78 % |
| pranz |
100 % |
| gustare de dupa-amiaza |
96 % |
| cina |
100 % |
Au aparut, insa si mese suplimentare, cum ar fi...
gustarea de dupa cina (!) -
74 % - si, desigur,
"altele" -
32 %.
Cantitatea de alimente consumata este
mai mare in weekend (aproximativ
30% din respondenti).
Fie din cauza cantitatii mari de mancare consumata, fie din cauza tipurilor de alimente alese,
54% dintre copii au un aport hipercaloric, ceea ce ar putea explica rata de crestere a obezitatii in cadrul acestei grupe de varsta. Cu alte cuvinte, aportul de calorii este mai mare decat consumul.
Daca procentul de copii supraalimentati este de
59 % in cazul celor cu varsta de
3 ani, el scade pana la
49 % in cazul celor de
6 ani. Se constata ca necesarul caloric este depasit cu preponderenta in cazul copiilor care iau masa in cadrul unei gradinite particulare,
69 %, fata de
53 %, in cazul gradinitelor de stat.
Aportului zilnic de calorii recomandat pentru aceasta grupa de varsta este de 1800.
Aceasta medie este semnificativ depasita in cazul celor mai mici dintre copii, cei cu varsta de
3 ani -
1934 calorii consumate zilnic - , pentru ca apoi aportul sa scada sub media recomandata, pana la
1779, la copii de
6 ani.
Cea mai mare depasire a aportului caloric recomandat -
1939 calorii pe zi - se inregistreaza la copiii din gradinitele cu program prelungit. De asemenea, institutiile particulare se inscriu in top, cu o medie zilnica de
1954 de calorii.
Grupele de varsta si tipurile de institutii care detin recordurile alimentatiei hipercalorice par sa aiba, din asta, un mic avantaj in situatia
carentelor de calciu si fier. Situatia
calciului este, insa, atat de grava, incat micile diferenta nu mai conteaza.
Fierul ajunge intr-o mai mare masura in alimentatia celor mici, insa
vitamina D... se pare ca nimeni nu a auzit de ea.