Cultură, curiozitate, performanță
În ultimii ani, se vehiculează ideea că societatea capitalistă eșuează. Argumentele aduse sunt, printre altele, polarizarea societății între bogați și săraci și prejudiciile grave pe care corporațiile le aduc mediului. Criticii radicali pledează pentru reformarea totală a capitalismului, argumentând că binele societății este în antiteză cu interesul mediului de afaceri de a maximiza profitul pe termen lung.
Cultura și performanța merg mână în mână
Într-adevăr, există companii unde se iau decizii în avantajul acționarilor și investitorilor, grija pentru oameni și societate fiind minimală. Trebuie recunoscut însă meritul capitalismului de a fi adus bunăstare pentru milioane și milioane de oameni, prin crearea de locuri de muncă și de produse sau servicii utile. Iar studiile din ultimii ani arată că, în tot mai multe companii, se investește și se manifestă o grijă specială nu doar pentru acționari și investitori, ci și pentru angajați, clienți, comunitate, precum și pentru bunele relații cu partenerii de afaceri.
Companiile cu comportament responsabil și cultură organizațională sănătoasă au avantaj competitiv pe termen lung. Aceste companii manifestă un interes sincer pentru condițiile de muncă ale angajaților, care devin motivați, loiali și productivi și care se dezvoltă. De asemenea, realizează produse și servicii care îi încântă pe clienții lor, loializându-i. Nu în ultimul rând, au un comportament responsabil față de comunitate și mediu. Liderii lor nu sunt nici lacomi când își stabilesc propriile venituri, nici avari când este vorba de cele ale oamenilor. De aceea, toate părțile se implică pentru creșterea veniturilor și reducerea costurilor și astfel se obțin profituri mai mari ca media ramurii, de care beneficiază atât investitorii, cât și societatea.
De ce este cultura organizațională atât de importantă pentru performanță?
Cultura organizațională arată cum lucrează și cum interacționează oamenii dar și de ce fac ei ceea ce fac. Este o sumă a comportamentelor, care sunt vizibile, dar și a mentalităților și credințelor, care nu sunt vizibile. Dacă, în general, în toate companiile dintr-o industrie, oamenii desfășoară cam aceleași activități, diferența dintre ele apare ca urmare a modului cum acționează aceștia. O cultură puternică și pozitivă departajează companiile performante de celelalte, făcându-le greu de copiat și permițându-le să se adapteze la schimbări. Deci cultura contribuie la obținerea și menținerea avantajului competitiv.
Conform bine-cunoscutei afirmații a lui Peter Drucker: „Cultura mănâncă strategia la micul dejun”, indiferent cât de bine este aleasă strategia, ea nu poate fi executată corespunzător fără o cultură corespunzătoare. Conform profesorului James Hasket, 20-30% din diferența care există între o companie performantă și una marginală provin din calitatea culturii organizaționale.
de Prof. Univ. Dr. Lavinia Rașcă
Citește articolul integral pe Revista Cariere