Now Reading
Tu cata vointa ai?

Tu cata vointa ai?

Toti suntem, la un moment dat, repetenti la capitolul „vointa“. Fie ca e vorba de abonamentul acela la sala de fitness, care expira fara sa fi ajuns vreodata la fitness, fie ca e vorba de tigarile de care te tot lasi… de luni bune. Ce anume ne face sa amanam si cum putem fi mai puternici la capitolul vointa?

 

Haide sa facem un inventar al scaderilor noastre de zi cu zi. Comportamentele de care nu suntem mandri sau poate ca nu ne punem problema mandriei, dar stim ca nu sunt bune pe termen lung.

Tigara? Da, probabil ca ai incercat de vreo cateva ori sa te lasi. Dupa a cincea lasare, ai ajuns la concluzia ca nu ai vointa. Ca esti slab. Ca ai nevoie de tutun dupa o sedinta stresanta sau dupa masa, pentru ca, pana la urma, cate placeri are viata?!

Sau ti-ai cumparat echipament de sport, chiar si o bicicleta ergonomica. Nu mai vorbesc despre rachetele alea de tenis atat de frumoase. Te-ai gandit ca daca investesti ceva bani, urmeaza si vointa dupa banii investiti. Ca ar fi pacat sa le fi luat degeaba…

Sau ai de scris o tona de materiale. Esti PR intr-o companie. Evident ca le vei scrie… la un moment dat. Pentru ca in marea majoritate a timpului stai pe Facebook. Nici nu stii cand te trezesti acolo, ca doar tu ti-ai deschis Word-ul, ca sa scrii.

Si, la naiba, mai e si telefonul, pe care tot vin mesaje… Ai putea sa il inchizi, dar cine stie ce urgenta apare? Sau: esti mama (tatal) unor copii care tocmai au descoperit adverbul „nu“. Pe care il folosesc fara sa discrimineze intre ce au de facut, fie ca e vorba de spalat pe dinti sau de facut temele.

Iti amintesti vag ca ti-ai dorit copii, dar pe moment, cand ii auzi cat sunt de incapatanati, iti sare tandara, ca doar vii gata „preparat“ de la serviciu, obosit si nervos. Te abtii cu greu sa nu injuri, dar de repezit la ei nu te poti abtine. Dupa jumatate de ora, esti praf din cauza culpabilitatii, te gandesti ca vor petrece toata viata de adult la psihanaliza, ca sa se vindece de traumele copilariei.

Nu ajunge? Sa zicem atunci ca de cand ciocolata si snacks-urile au devenit amicii tai cei mai buni, blugii preferati au devenit inamici. Nu stii la care prietenie sa renunti? Sigur, la cea cu ciocolata! Dar nu ai vointa, nu te poti abtine. Pana la urma, cate placeri are viata?!

 
Suntem neputinciosi? 

Da si nu. Obiceiurile pe care ni le formam se cuibaresc adanc in sinapsele noastre si devin uneori (foarte) greu de desfacut. Tigara, de pilda. Ce fumator cu experienta nu cunoaste senzatia de frustrare maxima si disconfort a sevrajului de tutun? Nu mai zic de alcool… E periculos sa te joci cu chimicalele. Dar si altele pot fi la fel de adictive. Anumite site-uri, de pilda. De ce nu sportul (din comportamentele bune)?
Kelly McGonigal este profesoara la Harvard si s-a specializat in pacatele noastre, in scaderile si demisiile de la faptele bune. Ea spune in cartea ei, The Willpower Instinct, ca cea mai buna cale spre a ne controla mai bine este sa aflam in ce moment cedam sau cum cedam. Cunoas­terea de sine e primul pas catre ameliorare.

Autocontrolul nu este chiar un dar innascut, el se cultiva zilnic, putin cate putin, ca un muschi bine antrenat. Nici foarte mult efort nu e recomandat, caci exista pericolul sa cedam, din cauza extenuarii acestui muschi moral Auto­controlul, efect al evoluatului nostru cortex prefrontal, trebuie abordat cu delicatete si abilitate, tocmai pentru a castiga lupta pe termen lung cu tendintele noastre rele.

Deci trebuie sa fim atenti la declicul acelui comportament nesanatos si, pe cat posibil, sa il schimbam. Ai o slabiciune pentru dulce? Nu mai cumpara dulciuri, ci fructe. Fumezi mult? Evita anturajul care te trage la asa ceva. Multe din alegerile noastre sunt pe pilot automat. Schimband asta, devenind mai constienti de momentul cu pricina, putem sa ne schimbam comportamentul.

 

Stresul ne slabeste vointa

Orice pune presiune pe tine – ca sunt copiii acasa prea zgomotosi si nedisciplinati, ca e seful isteric de la serviciu, ca e perspectiva unui dejun sarac in calorii si lipsit de gust – ei bine, toate astea au influenta asupra deciziei si a autocontrolului. S-a constatat ca cine vrea de mult timp sa slabeasca (si o dieta dura este un stres), e mai predispus sa-si insele partenerul.

Sau cine vrea sa se lase de fumat, e mai predispus sa tipe la membrii nevinovati ai familiei. Oameni suntem, si ceea ce ne intinde nervii la maximum, ne poate face sa cadem in pacat. Inutil sa ne culpabilizam, toti suntem construiti astfel si doar cei care stiu cum sa-si cultive autocontrolul sunt ceva mai feriti de scaderi. Cum spuneam, tot ce reduce stresul, ajuta la decizii bune.

 

Dormi bine!

Somnul suficient si odihnitor e fundamental. Lipsa somnului este echivalenta cu o betie usoara din punctul de vedere al eficientei la rezolvarea de probleme. Ca sa luati decizii sanatoase pentru voi insiva, dormiti bine.

 

Meditatia

Abia de curand se studiaza efectele extraordinare ale acestei practici budiste asupra creierului. In mare, meditatia consta in controlul respi­ratiei si o atitudine detasata cu privire la gandurile intruzive.

Are efecte dovedite de relaxare! Expiratia prelungita si reducerea numarului de respirari la 4-6 pe minut induc o stare de calm. Este si un foarte bun „medicament“ antistres. Deci, daca vrei sa te lasi de tigara, incearca meditatia. Sunt destule tutoriale pe youtube.

 

Consuma ceva dulce

Aici, toata lumea se va bucura. Nivelul scazut de zahar in sange ne face iritabili si impulsivi. Autocontrolul scade si iti vine sa aprinzi o tigara… Creierul se hraneste cu glucoza si autocontrolul cere energie multa. Asta nu inseamna ca trebuie sa dai gata o ciocolata, dar o lingurita sau doua de miere ajuta mult cand simti ca explodezi.

See Also

 

Fa sport!

Nu exista cuvinte destule pentru a sublinia beneficiile sportului. An­tistres, anti-aging, imbunatateste toate celelalte aspecte ale vietii care au nevoie de autocontrol. Un grup de nesportivi, subiecti ai lui McGonigal, care voiau sa scape de vreun obicei nesanatos, au fost pusi sa faca sport. Atat. Efectele s-au facut simtite imediat, la toate nivelurile.

 

Fa ceva in alt fel

Daca esti obisnuita sa porti geanta pe umarul drept, poart-o cateva zile pe stangul. Foloseste stanga daca esti dreptace si viceversa. Mergi pe alta ruta catre serviciu si, in general, fugi de micile rutine care se creeaza. Ele pun creierul pe pilot automat si e bine sa ne folosim creierul activ, pentru ca asta generaza autocontrol sporit.

 

Fii optimista, va fi mai simplu cu timpul

Sigur ca privarea de tutun e neplacuta. Dar gandeste-te ca peste o luna sau doua iti va fi mai usor sa refuzi o tigara. Cum s-a format obiceiul prost, el se poate si desface (si se formeaza un circuit „bun“ in cap, dezvatul fiind, din punct de vedere neural, tot un fel de invatare, de data aceasta a altceva).

 

Nu te chinui

Formarea de obiceiuri bune trebuie abordata cu cap, asa cum ziceam. Prea mult autocontrol ne face vulnerabili. Cum spuneam mai sus, cine tine dieta dura, risca sa cada in alte pacate. Faptul ca tii dieta si ai „scapat“ la o felie de tort nu e dramatic. Important este sa fii consecventa, sa te tii de scopul tau, in ciuda piedicilor de pe parcurs. Cum spune Kelly McGonigal, „atunci cand incerci sa faci o schimbare majora si sa scapi de un obicei prost, cauta un mod simplu de practicare a autocontrolului, care intareste vointa, dar nu o copleseste.“

Abonează-te la newsletter!

Abonează-te la newsletter!

Primește săptămânal resurse prin intermediul e-mail-ului!

Mulțumim pentru că vrei să fim prieteni!

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top