Now Reading
Moda rapidă (fast fashion) și psihologia din spatele achizițiilor accesibile și de actualitate

Moda rapidă (fast fashion) și psihologia din spatele achizițiilor accesibile și de actualitate

Revista Psychologies
moda-rapidă-fast-fashion-și-psihologia-din-spatele-achizițiilor-accesibile-și-de-actualitate

Magazinele pe care obișnuiești să le vizitezi sunt ceea ce consideră foarte multă lume magazine „fast fashion”. Acestea comercializează haine accesibile, inspirate din creațiile caselor de modă și ale brandurilor de lux. Deoarece stilurile în materie de modă se schimbă într-un ritm amețitor, consumatorii își doresc, de asemenea, să poarte articole de actualitate și să fie la modă. Astfel de articole vestimentare se produc într-un timp extrem de scurt, însă nici materialele nu sunt întotdeauna calitative, deoarece industria trebuie să facă față cererii. Zara, H&M sau Bershka sunt printre cele mai mari lanțuri de magazine care oferă o gamă variată de astfel de haine.

Cu toate acestea, moda rapidă nu este văzută cu ochi buni de către unii consumatori și oameni importanți ai industriei, întrucât este asociată cu poluarea, risipa de materiale și condițiile de muncă la limita legalității sau nefavorabile pentru lucrătorii din fabrici. Mallurile sunt, totuși, în continuare ticsite cu lume dornică de a-și achiziționa cele mai noi articole. Ce îi face pe consumatori să își dorească cu atâta ardoare să continue să achiziționeze astfel de haine?

Sunt ieftine și de calitate medie

E adevărat, o pereche de Vans nu s-ar putea compara la preț cu o pereche de încălțări sport luate dintr-un magazin fast fashion oarecare, cum nici tricourile din astfel de magazine nu sunt la același nivel calitativ precum cele ale unor branduri precum Superdry, Adidas sau Nike. Însă, dacă vei compara aceste articole, vei descoperi că prețurile medii reflectă și o calitate proporțională. Pentru cei care nu își pot permite să investească foarte mulți bani în haine, moda rapidă este o soluție simplă și accesibilă pentru orice buzunar. Chiar dacă durata de viață a acestor articole nu este prea îndelungată, prețul scăzut permite ca acestea să fie înlocuite cu ușurință.

Prețurile pentru articolele de lux sunt foarte ridicate

Chiar dacă cei mai mulți oameni își doresc să poarte haine de calitate, prețul articolelor high-end nu este potrivit chiar oricărui buzunar. Materialele folosite pentru vestimentația de lux sunt costisitoare, la fel și munca depusă pentru a le produce, întrucât cele mai multe dintre acestea sunt lucrate manual sau cu tehnologii performante. De asemenea, hainele produse etic nu sunt comercializate în masă, neexistând prea multe modele de achiziționat. În schimb, hainele din magazinele fast fashion sunt fabricate din materiale mai accesibile, precum fibra sintetică, elastanul sau poliamida.

Social media influențează comportamentul cumpărătorilor

Pozele de pe platformele de socializare afișează celebritățile tale preferate purtând haine asemănătoare cu ce ai găsi într-un magazin din mall. Majoritatea brandurilor de fast fashion apelează la influența acestora asupra fanilor și planifică sponsorizări și plasări de produse în postările online, pentru a crește vânzările acestora. Dacă ești printre urmăritorii acestor persoane cu renume, vei fi, cel mai probabil, influențat să-ți achiziționezi hainele pe care acestea le poartă. Tendința modei rapide este să încurajeze oamenii să-și achiziționeze cât mai multe articole „perisabile” de îmbrăcăminte.

Gama de haine este variată, iar magazinele sunt peste tot

În fiecare centru comercial vei descoperi mai multe magazine al industriei fast fashion. Doar Zara numără peste 2000 de magazine în întreaga lume și este considerat cel mai mare brand al industriei. Hainele se vând cu rapiditate, iar tu, cumpărătorul, ai ocazia de a alege dintr-o varietate de tricouri, jeans și rochii. Având în vedere și numărul foarte mare de magazine, este de înțeles cât de accesibil este să-ți poți cumpăra un articol vestimentar din aceste centre comerciale. Magazinele de lux, precum Fred Perry, Ralph Lauren sau Gucci se află, de obicei, în orașe și metropole mari, astfel că pentru localități de provincie sau mai mici, comunitatea va alege să își achiziționeze hainele din locații cât mai aproape de casele lor.

Moda rapidă este cunoscută pentru practicile mai puțin etice prin care sunt produse hainele, condițiile în care muncitorii confecționează articolele și materialele neprietenoase cu mediul. Cu toate astea, este în continuare o practică populară cumpărarea unor astfel de produse, tocmai pentru că este la îndemână atât din punctul de vedere al proximității, cât și din cel al costurilor accesibile.

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top