CItesti acum
Cum invingem depresia la varsta a treia

Cum invingem depresia la varsta a treia

Revista Psychologies

Odata ajunsi la batranete ne putem confrunta cu depresia cauzata de toate schimbarile ce au loc in viata noastra. Iata cum cum o putem depasi.

 

Perioada bilanturilor

Senectutea este o perioada a bilanturilor de peste ani si a intalnirii cu propria persoana. Aceasta intalnire poate prilejui atat impacare, cat si sentimente de neimplinire.

In aceasta perioada, un rol important in aparitia depresiei il are si pensionarea. Schimbarea brusca de statut social ce o insoteste, si pierderea ritualului asociat cu locul de munca avut pana atunci, pot face o persoana sa simta ca nu are un sens.

Lipsa unei ocupatii constante si a rostului pe care acea ocupatie i-l conferea pana nu demult ii pot intari confuzia asupra a ce trebuie sa faca in continuare.

Coroborata cu pensionarea, poate fi si constiinta realitatii ca vigoarea fizica este slabita. Dificultatile in a se ingriji corespunzator reprezinta un factor important in instalarea depresiei, alaturi de modul in care este perceputa implicarea si preocuparea din partea celorlalti.

Cu toate acestea, varsta a treia nu trebuie sa reprezinte un amurg. Ea poate fi o boare revigoranta intretinuta constient si activ de-a lungul anilor.

Chiar daca vigoarea fizica este diminuata, exista posibilitatea altor activitati intense si reconfortante.

 

Viata interioara

Beneficiind de timpul lejer pe care il ai la dispozitie la pensionare, te poti bucura de sansa de a-ti dezvolta viatia interioara si de a te cunoaste mai bine.

Prin explorarea forurilor interioare te poti imbogati sufleteste, ca apoi sa poti contribui la cresterea psihologica a celor apropiati.

Dezvoltandu-te, poti avea resursele pentru a fi generos sufleteste fata de ceilalti, manifestand afectiune si grija. Astfel, poti reprezenta confortul si siguranta psihologica necesara acestora – copii, nepoti sau prieteni.

 

Relationarea

Pastrarea relatiilor cu ceilalti si calitatea acestora contribuie intr-un mod esential la starea psihologica de bine.

In acest sens, poti efectua vizite si intalniri regulate cu rudele sau prietenii, in special daca locuiesti singura.

Poate fi de mare ajutor sa te afli in legatura cu ceilalti, sa iti impartasesti trairile si gandurile si sa ai in parteneri de discutie responsivi.

Este recomandat insa sa se evite discutiile continue despre boli sau suferinte, efectul in acest caz nefiind unul de eliberare, ci de alimentare progresiva a angoaselor si frustrarilor.

 

Activitati noi

Sensul poate fi regasit si in noi ocupatii importante atat pentru tine, cat si pentru ceilalti. Asadar, poti avea grija atat de propriile bucurii, cat si de satisfacerea nevoilor celorlalti.

Spre exemplu, senectutea poate fi improspatata de aparitia nepotilor, de afectiunea si grija fata de acestia.

Alte ocupatii rasplatitoare si care confera o intensificarea a energiei pot fi calatoriile impreuna cu rudele sau prietenii.

De asemenea, redescoperirea hobby-urilor (precum pictatul sau jucatul de sah cu prietenii) poate reprezenta o maniera de a savura aceasta perioada.

Citeste si

Alte doua surse de perpetua imbogatire si intinerire interioara sunt curiozitatea si umorul. În toate aspectele vietii, curiozitatea deschide noi posibilitati.

De exempul, in ciuda vulnerabilitatii fizice, curiozitatea poate provoca nenumarate satisfactii intelectuale.

Poti citi cartile pe care nu ai avut timp sa le parcurgi inainte de pensionare sau poti urmari filmele si emisiunile de care esti interesata.

Prin umor te poti revigora psihic, eliberandu-te totodata de tensiuni si de frustrari. Alege sa privesti din aceasta perspectiva eventualele ganduri negative si vei vedea cum, treptat, acestea isi pierd intensitatea.

Un alt mod prin care iti poti anima tonusul psihic sunt activitatile fizice moderate. Te poti mentine tanara si prin micile activitati zilnice pe care, cu motivare si vointa, le poti duce la capat.

Desigur, este indicat sa te implici in activitati pe masura capacitatilor tale fizice, fara a te suprasolicita. Deseori simpla alegere de a te plimba prin parc iti poate schimba dispozitia in bine.

 

De Andrada Botgros, Editor Stiinte Sociale, Better Students

www.liceunet.ro

Foto: 123rf.com

Abonează-te la newsletter!

Abonează-te la newsletter!

Primește săptămânal resurse prin intermediul e-mail-ului!

Mulțumim pentru că vrei să fim prieteni!

Vezi comentarii (0)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll To Top