Now Reading
3 moduri de a-ți gestiona viața când ești într-o relație disfuncțională

3 moduri de a-ți gestiona viața când ești într-o relație disfuncțională

Relațiile nepotrivite trebuie abandonate. Dar nu este ușor, nu-i așa? Iată cum ne învață psihologii să ne gesionăm viața dacă ne aflăm într-o relație disfuncțională.

Citește și:

Învață să îți accepți emoțiile negative

Există ghinion sau noi suntem de vină pentru tot ce ni se întâmplă?

Poate este vorba despre părinții tăi, despre partener sau șeful de la serviciu. Fie te simți captivă pentru că economic depinzi de persoana respectivă (șef sau părinte dacă ești încă în școală), fie ai sentimente amestecate dacă e vorba despre partenerul de cuplu, părinți sau prieteni.

Astfel de relații sunt dificil de gestionat, în primul rând din perspectiva sănătății tale mentale și emoționale. Iată și câteva sugestii pentru a păstra, cât de cât, un echilibru:

 

Nu da apă la moară…

Deseori o persoană cu probleme nu își vede propriile neajunsuri ci caută să dea vina pe alții și să raționalizeze comportamentul prin prisma a ceea ce au făcut aceștia.

Astfel, Vasile bea pentru că are o nevastă cicălitoare, în special când vine vorba despre băutură.

Un șef abuziv, își justifică propriul comportament prin prisma a ceea ce fac sau nu fac angajații. Și va spune că are motive întemeiate să se enerveze.

În astfel de momente, când simți că urmează o emoție puternică din partea celui cu probleme, nu trebuie să îi dai apă la moară. Nu intra într-o dispută în speranța că îl poți ajuta să vadă unde greșește.

Atunci când devine irațional, creierul rațional este complet închis, iar tot ce spui tu va fi interpretat diferit și îi va alimenta comportamentul distructiv.

Ai nevoie să îți păstrezi calmul și să vorbești sau să încerci să rezolvi problema, doar după ce s-a calmat. Din păcate, astfel de momente vin rar…

 

Discută problema reală

Dacă celălalt pare cât de cât receptiv, un început sănătos de discuție ar fi ceea ce ei văd ca fiind problematic și nu ce vezi tu că fac greșit. De ce? Pentru că de regulă, suntem motivați să facem o schimbare doar atunci când identificăm noi înșine că este o problemă.

Poate un șef abuziv este anxios la gândul că își va pierde compania, iar partenerul alcoolic se teme că își va pierde slujba ori familie.

Nu da ultimatuumuri și nu le nega realitatea proprie. Încearcă să te concentrezi pe preocupările lor, vorbește-le în termenii scopurilor pe care le au și cum să le atingă.

See Also

Vezi dacă există șansa unui compromis sau a schimbării. Fă tot ceea ce poți în acest sens.

 

Nu încuraja comportamentul nociv

Ideea este să navighezi printr-o relație fără a alimenta sau acoperi problema existentă.

Respectiv, pentru familiile în care un membru este consumator de alcool sau de droguri, ceilalți nu trebuie să îi ascundă faptele, să sune la serviciu și să anunțe că s-a îmbolnăvit și nu poate ajunge sau să îl scutească de responsabilitate.

…Și nici să îi dea bani atunci când știu sigur că aceștia vor fi cheltuiți tot pentru satisfacerea dependenței.

Problema este că ceea ce tu faci ca gest de afecțiune și grijă se pierde în psihologia celuilalt. Făcând astfel de lucruri, nu îi permiți să vasă și să suporte consecințele propriului comportament și nici magnitudinea condiției.

Pe moment te simți mai bine, îți spui că e ultima dată și că dacă nu îl ajuți vei face mai mult rău decât este deja făcut. În realitate, chiar dacă pe moment lucrurile se înrăutățesc, așa trebuie să se întâmple pentru a face loc schimbării.

Foto: shutterstock.com

Abonează-te la newsletter!

Abonează-te la newsletter!

Primește săptămânal resurse prin intermediul e-mail-ului!

Mulțumim pentru că vrei să fim prieteni!

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top