Now Reading
Nu exista varsta potrivita pentru a invata

Nu exista varsta potrivita pentru a invata

Revista Psychologies

memorie, invatare, educatie, dezvoltare personala

Mai mult, mai bine

Mintea nu este ca o biblioteca cu rafturi si sertare, ci exact invers – este o retea. Altfel spus, cu cat memorati mai multe, cu atat veti putea invata si mai mult. Iata ceva care te motiveaza. In plus, o informatie stocata in creier nu suporta nicio degradare particulara odata cu varsta.

„Exista diferente atat cantitativ, cat si calitativ in ceea ce priveste capacitatea de a invata in diferite etape ale vietii“, arata Rozeta Draghici. „Cu cat nivelul de cultura este mai ridicat si cu cat subiectul antreneaza functiile sale cognitive in operatiuni multiple, cu atat alterarea acestor functii se face mai lent. Antrenarea creierului, un stil de viata provocator din punct de vedere cognitiv, noutatile si socializarea sunt vitale pentru promovarea neuronala si neurogeneza (formarea de noi celule nervoase si noi conexiuni), stimularea functiilor specifice ale creierului ca memoria si dezvoltarea unei rezerve cognitive – adica un potential aditional de procesare mentala care poate fi folosit atunci cand este necesar.

S-a constatat ca involutia intelectuala, diminuarea facultatilor mintale nu este cauzata numai de pierderea celulei nervoase sau de imbatranirea acestora (senilitate), ci in 70% dintre cazuri aceasta stare este produsa de pierderea «antrenamentului» intelectual, prin «nefolosirea» creierului.“ Pe scurt, e drept ca nu mai inveti ca in tinerete. Ca, fizic, capacitatea de a invata devine mai mica, dar, ca adult, ai alte avantaje asupra celor mai tineri atunci cand te apuci sa inveti ceva nou.

Judecata si ratiunea sunt mai profunde, chiar daca uneori dureaza mai mult sa le pui in lumina. Adultul invata mai inteligent, caci el utilizeaza ceea ce stie deja. Cei care isi reiau studiile in timp ce au o cariera sunt chiar mai eficace decat elevii proaspat iesiti de pe bancile scolii. Diferenta tine de motivare. Adultii stiu sa dea sens lucrurilor pe care le fac, acolo unde copiii invata fara sa puna intrebari. In contrapartida, un adult nu invata bazele unei stiinte la fel de profund ca un copil.

Nu mai ai nicio sansa sa devii un virtuoz la 40 de ani. Sau bilingv la 50. Caci maiestira unui instrument sau a unei limbi cere in jur de zece ani de munca intensa si de practica. Doar copiii, adolescentii sau, la limita, tinerii adulti au capacitatea, timpul si energia necesare. Dar adevaratul secret al invatarii la varste adulte este in alta parte: ce cas­tigi daca te apuci sa inveti ceva dupa ce ai iesit din copilarie sau adoles­centa?

Raspunsul este intotdea­una acelasi: incredere in sine, libertate si, mai presus de toate, pla­cere pura. Caci a invata nu in­seamna doar sa acumulezi, nici sa inveti pe de rost. Ci sa iti transformi gandirea, sa aduci raspunsuri la intrebarile pe care ti le pui. Si exista mereu sansa ca acest lucru sa fie chiar un privilegiu pe care il au in special adultii!

Antreneaza-ti memoria

… cu cateva tips-uri de la psihologul Rozeta Draghici.
–  Dieta, exercitiile fizice si reducerea stresului duc la imbunatatirea capacitatii neuronale, iar somnul si stimularea mentala sunt vitale pentru abilitatile cognitive, invatare si memorie.
–  Exercitiile fizice de tot felul – inot, mers cu bicicleta, plimbari lungi – sunt recomandate pentru intretinerea sanatatii vasculare si controlul greutatii. Exercitiile fizice sunt o componenta obligatorie a oricarui program de reducere a stresului.
–  Lipsa acuta sau cronica de somn cauzeaza daune devastatoare, pe termen scurt si pe termen lung, anatomiei creierului (pierderi de sinapse) si functiilor sale (dificultati de memorizare si invatare). Somnul bun are beneficii aditionale: prelucrarea off-line a informatiei si consolidarea memoriei.

Pages: 1 2 3
View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top