CItesti acum
Arcadie Rusu – „Dansul este terapia simturilor si a bunei dispozitii“

Arcadie Rusu – „Dansul este terapia simturilor si a bunei dispozitii“

Revista Psychologies

Am povestit cu Arcadie Rusu despre dans ca forma de exprimare a limbajului non-verbal si despre beneficiile acestuia asupra starii mentale.

 

Ce beneficii personale si terapeutice exista in dans?

Arcadie Rusu: Vreau, personal, sa ma refer la terapia simturilor si a bunei dispozitii, care ne tine sanatosi. Un om suparat si trist clar isi va predispune imunitatea si organismul la diverse boli.

Ce vreau sa zic este ca, in orice tip de terapie, de la cea traditionala, pana la cea stiintifica, prin orice forma de tratament, un rol important il are starea emotiilor noastre.

Dansul descarca si incarca, este ca o scuturare: cand stai, se pune praful pe tine, cand dansezi, el se scutura. Cred ca dansul incarca in mod pozitiv bateriile dispozitiei, prin urmare ne da o stare de bine, ne tine sanatosi.

 

In ce fel miscarea transmite mai mult decat vorbele?

A. R.: Corpul este un instrument mai subtil, la care se „canta“ atunci cand se danseaza. Asa si spectacolele de dans, sunt concerte cu mai multe instrumente.

Daca o coregrafie are doar forma estetica vizuala, dar este lipsita de continut dramatic, muzica ei va ajunge mai greu la spectator.

Dar, daca am de zis ceva si urmaresc un fir dramatic, atunci coregrafia, dansul, creeaza un vocabular temporal.

Anume, acest limbaj il face pe spectator sa empatizeze, sa se conecteze senzorial si extrasenzorial, sa fie prezent pe scena si sa danseze cu tine.

Eu consider ca natura umana este mult mai inteligenta, avem capacitatea de a intelege mult mai multe semnale care nu tin de logica limbajului verbal, concret, rational.

Daca ne uitam la animale, ele comunica foarte mult prin corp si prin gest. Deci, cumva, trebuie sa privim cu o alta logica limbajul corporal.

O intentie, un gest, o miscare sau un parcurs coregrafic poate sa ajunga la receptor atunci cand incercam sa dam la o parte gandirea rationala de zi cu zi.

Comunicarea se face prin prisma unor senzori care exista in noi si pe care nu ii folosim. Pentru ca nu ni se cere sa ii folosim.

Spectacolul de dans contemporan are un limbaj cu caracter abstract, care lasa loc de interpretare pentru fiecare martor ocular.

Nu este ca la pantomima, unde incerci sa arati totul, sa comentezi concret ceea ce ce faci. Dansul pe care il caut este mult mai subtil, mai degraba incerc sa insinuez spectatorului sensul, lasandu-l sa se conecteze cu imaginatia proprie.

 

Cum vezi tu legatura dintre dans si filosofie, psihologie?

A. R.: In primul rand, dansul este o arta care nu vrea sa exprime mot á mot, asa cum o facem atunci cand vorbim. Suntem obisnuiti sa privim, sa intelegem lucrurile concret, rational, logic.

Or, dansul schimba total logica, cu alte cuvinte, schimba si psihologia spectatorului, precum si psihologia celui de pe scena. Pentru ca scena poate sa devina o masinarie a timpului.

Citeste si

Frumos este atunci cand reusesti sa-l conectezi pe om cu imaginatia lui, sa participe cu gandurile lui la propunerea ta.

Iar el, „sa se dematerializeze“ un pic de viata lui reala de pe scaun, sa fie cu tine pe scena, sa faca parte din poveste. De multe ori, la un spectacol bun, spectatorul pierde notiunea timpului. Atunci inseamna ca a avut loc o calatorie.

Prin „dans“ nu inteleg ceea ce inteleg prin „coregrafie“. Coregrafia este for­ma, constructia miscarilor in timp si spatiu, iar dansul este ceea ce nu se vede in coregrafie.

Este limbajul principal care incearca sa ajunga la spectator prin emo­tie. Dansul este o stare.

 

Arcadie Rusu este coregraf, dansator si regizor

A consemnat Anca Petrescu

Foto: Alexandra Bordeianu

Vezi comentarii (0)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

La inceputul paginii