CItesti acum
Stapanirea timpului

Stapanirea timpului

Revista Psychologies

Cursa contra cronometru nu este o fatalitate. Stabilindu-ti prioritatile poti invata sa iti gestionezi timpul si sa profiti de fiecare moment.

Ti se intampla sa simti ca timpul ti se aglomereaza, se incarca, se umple pana la refuz cu tot soiul de activitati? E paradoxal, daca ne gandim ca vorbim de un element atat de abstract si misterios. Zi de zi, suntem supusi dictaturii unui obiect: ceasul. Masura lui ne controleaza pe toti: metrou, serviciu, reuniuni, intalniri, telefoane, cursuri, mese, biberoane, demersuri administrative…

Pentru multi dintre noi agenda fiecarei zi pare in mod constant arhiplina. Unii cedeaza, altii fac fata acestei curse. insa avem cu totii probleme cu organizarea timpului nostru.

Pa­rem sa suferim din cauza lipsei lui, intrucat fiecare zi nu are mai mult de douazeci si patru de ore. Sa-ti ocupi mai bine timpul constituie un demers personal, realist, ingenios, semi-estetic, care conduce spre regasirea intensitatii sau a calitatii fiecarui moment din prezent. Bineinteles, simplificandu-si via­ta, fiecare isi simplifica in mod obligatoriu timpul. Pentru a ajunge la aceasta, trebuie sa reflectam, sa meditam asupra celei mai bune modalitati de a amenaja o „zona“ de confort interior in care vom putea respira minutele fara sa ne lasam zdrobiti de presiunea timpului.

„Hotii“ timpului tau

Constientizarea incepe prin observarea propriului comportament, al raportului nostru cotidian, chiar de la ora la ora, cu lumea, cu ceilalti, cu obiectele, cu mediul nostru incon­jurator. Apoi nu tre­buie sa raspunzi numai la intrebarea: „Unde mi-a zburat timpul?“, ci si la: „Facand ce? Cu cine? Cum? De ce?“.

Raspunzand cinstit la acest autoexamen, pe un carnet, de exemplu, iti poti identificarea „hotii de timp externi“: apeluri telefonice neprevazute, prieteni care vin pe neasteptate, masa de afaceri si receptii „obligatorii“, reuniuni prost organizate, menajul casei care a durat prea mult etc. in al doilea rand, acest studiu asupra propriei persoane permite constientizarea a ceea ce ai intreprins efectiv pentru remedierea situatiei. in acel moment, realizezi ca factorii externi sunt, adesea, un pretext.

Adevaratii „hoti de timp“ vin din tine: lucrari niciodata terminate, perfectionism, lipsa ordinii, neputinta de a spune nu, incapacitatea de a lua decizii, oboseala… ce reprezinta principalii responsabili ai exceselor permanente.

Citeste si

Renunta si traieste mai bine

Aceasta constientizare permite in­ce­perea simplificarii vietii intr-o ma­niera concreta, ceea ce este imposibil de realizat fara a face alegeri, fara a accepta unele renuntari. Obiectivul este clar: sa traiesti mai bine. Oare n-am fi mai motivati sa fa­cem asta, daca am putea regasi acele activitati care ne faceau placere, care ne fa­ceau sa ne simtim cu adevarat impliniti?

Acest demers poate parea egoist, dar el este benefic si pentru cei din jurul nostru. Cine ar vrea sa se in­tal­neas­ca cu o persoana mereu stresata? Pentru a progresa in aceasta eliberare, aceasta relaxare a timpului, este nevoie, cu siguranta, de determinare si de organizare. Si da­ca n-ar exista decat o singura solutie, ea ar fi utilizarea hotarata si amabila a refuzului fata de ceilalti si fata de noi-insine. Pe langa aceasta, insa, iata si alte cateva sfaturi utile pentru a te simti bine cu timpul tau.

Timpul tau liber

Te-ai intrebat vreodata, insa, ce este „timpul tau“? Cel „personal“? Psihologul Miruna Techera sublinaza faptul ca modul in care il intelegi este foarte important pentru organizarea propriului tau orar interior si exterior: „Ce este timpul personal? Sa fie cel pe care nu il petrecem la munca, in activitati casnice, la lectii cu copilul? Da­ca dam la o parte toate aceste lucruri, care, de altfel, fac parte din viata noastra, ce ramane? Putem suplini lip­sa lor, fara sa fim profund afectati?”

Pagini: 1 2
Vezi comentarii (0)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

La inceputul paginii