CItesti acum
Tu reciclezi?

Tu reciclezi?

Revista Psychologies

Subiectul in sine nu reprezinta o noutate atat de mare incat intrebarea chiar sa astepte un raspuns sau o explicatie nebanuita de catre cel caruia ii este adresata.

Cei care au trait si in vremea epocii de aur, isi mai amintesc poate de cozile la care stateam cu sticle de ulei sau lapte goale, pe care le schimbam pe cateva monezi.

Atunci reciclam. Desigur, remuneratia nu era semnificativa, desi, daca erai harnic si strangeai suficienta materie prima, te puteai alege cu finante ce iti permiteau o iesire la cofetarie ori alte rasfaturi sau necesitati.

Azi, o astfel de metoda, conform incadrarii diverselor actiuni in termeni cat mai interesanti fonetic, se numeste buy back, iar centrele care o intreprind primesc diferite obiecte stricate sau iesite din uz.

Dar vorbim aici despre cei care nu intreprind o actiune voluntara si responsabila decat in schimbul unei sume. Ceea ce, avand in vedere cauza nobila a reciclarii, este o limitare.

De ce sa reciclam?

Nu are sens sa intram in prea multe detalii legate de resursele naturale limitate, nu? Asa cum, cu siguranta, nu ne petrecem prea mult timp gandindu-ne la numarul de agenti poluanti generati de industria extragerii sau prelucrarii diferitelor materiale.

Tu stiai ca fiecare tona de hartie reciclata salveaza 17 copaci? Esti de acord sa nu mai existe paduri in care sa se plimbe copiii tai, iar iesitul la iarba verde sa presupuna eventual o lista de asteptare, intrucat spatiile sunt limitate, iar solicitarile numeroase?

Imagineaza-ti cum ar fi aceasta situatie absurda. Si daca treci peste absurditate si chiar iti imaginezi, ti se mai par departe tomberoanele acelea pe care sta scris: „hartie“, „plastic“ si „metal“, „sticla“?

In plus, ni se mai spune ca, recicland, automat scade numarul de deseuri cu care sunt umplute gropile de gunoi, iar incinerarea este si ea redusa.

Reciclarea este totodata un procedeu prin care se consuma o cantitate mult mai mica de energie decat cea necesara producerii din materie prima. Iata cum economisim prin reciclare! Pentru mai multe informatii legate de aceasta procedura, puteti vizita www.reciclare.org.

Cei de la Umbrela Verde ne furnizeaza un set de informatii referitoare la degradarea in timp a produselor pe care ignoram sa le reciclam. Spre exemplu, de pe site-ul www.umbrelaverde.ro aflam ca dureaza 450 de ani ca o punga de plastic sa se degradeze si peste un milion pentru un pahar, pe cand sticla si polistirenul sunt neafectate de degradare oricat timp ar trece. In schimb, deseurile reciclate pot fi folosite in nenumarate moduri.

Responsabilitate sociala

Companiile mari s-au alaturat acestor demersuri, promovand o serie de campanii de responsabilitate sociala, ce aveau ca tema reciclarea. Unele dintre aceste companii, distribuitori de electrocasnice, au gandit chiar un program gen buy-back, prin care, aducand un obiect iesit din uz, se oferea discount la achizitionarea unuia nou.

Citeste si

Alte companii s-au asociat cu diverse agentii publicitare pentru ca mesajul lor sa ajunga la cat mai multi oameni, sa fie inteles si sa aiba impact. Astfel, si-au investit o parte din resurse in programe menite sa educe si sa responsabilizeze, integrand inclusiv programe scolare de invatare a unei noi conduite privind reciclarea si respectarea mediului.

Unul dinte marii operatori de telefonie mobila deruleaza un program de reciclare a telefoanelor, incurajand totodata solicitarea facturilor in varianta electronica si nu cea printata. Informatii sunt disponibile pe site-ul www.reciclam.ro.

Este recomandata navigarea pe paginile celor care au avut asemenea initiative, intrucat furnizeaza o multime de informatii valoroase.

Chiar si mail-urile care conchid cu „gandeste-te inainte sa printezi aceste informatii“ au un rol in educarea acestei conduite – printand mai putin, folosind hartia in mod intelept.

Pentru cei care nu au avut ocazia sa vizioneze acest documentar, sugerez Home, o productie lansata in 2009, in preajma datei de 5 iunie, Ziua Internationala a Mediului, menita sa ne aminteasca de unde am pornit, ce am ajuns sa facem si ce se va intampla daca nu schimbam nimic. Imaginile sunt captivante, iar mesajul – patrunzator, astfel incat subiectul abordat de noi azi va veni ca o componenta minora si la indemana oricui pentru la bunastarea mediului.

 

Abonează-te la newsletter!

Abonează-te la newsletter!

Primește săptămânal resurse prin intermediul e-mail-ului!

Mulțumim pentru că vrei să fim prieteni!

Pagini: 1 2
Vezi comentarii (0)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll To Top