Now Reading
7 trepte ale iubirii

7 trepte ale iubirii

Revista Psychologies


3 criterii de evaluare

In filosofia indiana Samkhya orice forma de viata si orice eveniment e rezultatul imbinarii a trei principii. Acestea exista si se manifesta in proportii diferite in fiecare dintre noi, influentand modul in care ne raportam la noi insine si la viata: cum comunicam, cum iubim, cat de bine ne simtim in propria piele, cu cata claritate gandim, ce fel de dorinte avem.


Tamas: starea de pasivitate si inertie

Letargie, lene, oboseala, apatie, dezinteres, insensibilitate, boala, intunecime, blocare, neputinta, rezistenta. Viziunea e limitata, ingusta.

Gandirea e lipsita de logica si prinsa in capcana fanatismului. Emotiile sunt negative, impulsionate de frica. Actiunile sunt defensive, periculoase.

Culoarea asociata este negru. Iti poti imaginea ce inseamna tamas gandindu-te cum te-ai simtit intr-o zi foarte proasta, cand toate ti-au mers pe dos.


Rajas: starea de dinamism, activitate, pasiune

Energie tumultoasa, frenetica, alimentata de ambitie si competitie. E cauza tuturor actiunilor care se intampla in lume. Viziunea personala este oportunistica, bazata pe implinirea dorintelor proprii.

Gandirea este rationala. Emotiile sunt pozitive doar daca lucrurile merg bine. Actiunile sunt desfasurate pentru implinirea dorintelor proprii.

Iti poti imagina starea rajas, gandindu-te la o femeie imbracata intr-o rochie rosie.


Sattwa: starea de echilibru, puritate, pace

Cautarea cunoasterii. Gandire inteleapta. Emotii pozitive. Aspiratii altruiste si etice. Actiuni desfasurate pentru binele tuturor. Starea sattwa poate fi simbolizata de un inger imbracat in alb.

Prin imbinarea celor 3 atribute, rezulta 7 moduri principale prin care un om poate simti iubirea, de la lipsa acesteia, inchiderea totala a inimii, de la intunecimea si ingustimea celui mai de jos stadiu, pana la deschiderea, pacea si lumina celui mai de sus.

1. Prima treapta a iubirii e dominata in exclusivitate de tamas. Oamenii care se incadreaza in aceasta categorie traiesc o stare de apatie, dezinteres fata de nevoile celorlalti, izolare emotionala. Ajung sa ii exploateze pe ceilalti si se pot manifesta periculos, din cauza ca nu simt simpatie fata de celalalt.


2.
La urmatorul nivel, oamenii nu sunt la fel de izolati emotional insa ajung in situatii de tradare si exploatare, suspiciune, pana la dependenta de droguri si crima.


3.
Stadiul urmator e caracterizat de oportunism. Oamenii care se situeaza aici sunt constienti de nevoia de a obtine colaborarea si simpatia celorlalti pentru a-si indeplini obiectivele dar cand vine vorba de iubire, ceva din intunecimea tamas-ului e inca in ei. Aceasta duce la falsa apreciere, invidie, mascarea grijii si afectiunii.


4.
Iubirea rajasica e cea mai raspandita. Oamenii sunt capabili de a darui si primi iubire dar nu sunt inca in stare sa vada ca iubirea e in ei, nefiind nevoie de cineva din afara ca sa o obtina.

Astfel, acest stadiu se defineste prin iubire conditionata: “Te iubesc daca ma iubesti si tu”; “Promite-mi ca nu ma vei parasi niciodata”.

Majoritatea cantecelor si a filmelor vorbesc despre acest fel de iubire. Problema cu “am nevoie de tine ca sa ma iubesti” e ce se intampla cand se opreste “alimentarea”? Ce faci cand cel de la care cereai iubire nu mai e acolo sa ti-o ofere?

Apar toate emotiile negative care afecteaza o relatie: jelozia, golul interior, lipsa de sens, resentimente, ura, dispret. In aceasta stare de mijloc, omul oscileaza usor intre aspectele luminoase si cele intunecate ale iubirii, experimentand cu usurinta stari antagonice: bucurie, apreciere, exaltare, incredere, curaj dar si dezamagire, neintelegere, tristete, deznadejde.

 

Pages: 1 2
View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top