Dr. Laura-Simona Negoiță: „O carieră europeană începe cu o conversație onestă cu tine însuți.”
Într-o lume profesională tot mai competitivă, succesul nu se mai măsoară doar în diplome sau performanțe vizibile, ci și în alinierea dintre valorile personale și calea aleasă. Psihologul Dr. Laura-Simona Negoiță, fost expert în selecția funcționarilor europeni la EPSO – Comisia Europeană, vorbește despre adevărata față a reușitei: cea care începe cu sinceritate față de sine. Cu o experiență de peste 20 de ani în evaluare și consiliere, ea demontează miturile despre carierele europene și arată că oricine – indiferent de vârstă sau domeniu – poate construi o traiectorie internațională atunci când își descoperă potențialul și îndrăznește să creadă în el.
Revista Psychologies: Ce te-a determinat să alegi drumul consilierii în cariere europene și ce moment a fost decisiv pentru această alegere?
Dr. Laura-Simona Negoiță: Parcursul meu profesional a fost mereu despre oameni și despre felul în care potențialul lor se transformă în performanță atunci când există sens și direcție. După mai bine de 10 ani ca psiholog coordonator în sistemul de ordine publică, am avut privilegiul de a fi selectată la European Personnel Selection Office (EPSO) – Comisia Europeană, unde am lucrat timp de șase ani în selecția funcționarilor europeni. A fost o experiență profundă, care m-a ajutat să înțeleg ce înseamnă excelența profesională la nivel european, dar și cât de important este sprijinul uman în tot acest proces. Experiența de atunci, dar și munca mea de astăzi, mi-au arătat același lucru: numeroși români nu știu că pot urma o carieră la nivel european. Persistă încă ideea că aceste posturi sunt greu accesibile sau rezervate unui cerc restrâns de persoane. În realitate, pot aplica tineri absolvenți și specialiști din aproape orice domeniu, cu vârste între 20 și 60 de ani, pentru o varietate de roluri în cadrul instituțiilor Uniunii Europene. Este un sistem meritocratic, transparent și deschis, în care contează competența, nu originea. Momentul decisiv a venit la finalul misiunii mele la Bruxelles, când am simțit nevoia să aduc această realitate mai aproape de oameni. Așa s-a născut proiectul „Consiliere carieră instituții europene”, din dorința de a le arăta românilor că oportunitățile europene nu sunt o promisiune îndepărtată, ci o șansă concretă – pentru oricine are curajul să creadă că locul lui poate fi acolo.
Cum ai reușit să îmbini precizia unui expert în selecție cu empatia unui consilier care lucrează cu oameni aflați în tranziție profesională?
Dr. L.S.N.: Selecția europeană este un proces riguros, construit pe criterii clare și metode validate științific. Dar, dincolo de grile și competențe, rămâne omul – cu emoțiile, fricile și aspirațiile sale. Am învățat, lucrând ani la rând în selecție, că empatia nu contrazice obiectivitatea, ci o completează. În consiliere, mă poziționez ca un traducător între cerințele sistemului european și realitatea interioară a candidatului. Îl ajut să înțeleagă ce se evaluează, dar și cum să se vadă pe sine dintr-o perspectivă mai amplă. Cred că doar așa apare transformarea autentică – atunci când precizia se întâlnește cu sensul personal.
Abonează-te la Psychologies și primește revista direct acasă — un ritual de lectură pentru minte și suflet.
Clementina Anghelache este antreprenor în dezvoltare personală, learning facilitator, autor și Ontological Coaching Practitioner cu peste 15 ani de experiență. Formările sale cuprind peste 5000 de ore în domenii de business, leadership, vânzări și marketing, 3 programe NLP Practitioner și un Master, 3 școli de coaching cu Alain Cardon, Sir John Whitmore și Inner Game cu Tim Gallwey, PCM, Points of You, Theta Healing și Acces Consciousness. A petrecut două decenii ca antreprenor în publishing în domeniul învățării organizaționale și în urmă cu trei ani a relansat licența revistei Psychologies în România. Este pasionată de scris și acompaniază persoanele care doresc să își transforme viața prin intermediul journaling, prin cursuri create din perspectiva ontologică. Clementina crede că învățarea este un fel de a fi natural al omului și că prin învățare avem acces la transformarea vieții noaștre și atingerea obiectivelor.





