Now Reading
Putem deveni optimisti!

Putem deveni optimisti!

Revista Psychologies

Cum sa intelegi un asemenea optimism cand pesimistii sunt peste tot? Dupa Martin Seligman, profesor de psihologie la Universitatea din Pennsylvania, optimistii si pesimistii au modalitati foarte diferite de abordare. Optimistul are tendinta de a considera ca nenorocirile sunt temporare, iar bucuriile – durabile. Ca un esec nu priveste decat domeniul precis in care a survenit, in timp ce o reusita personala poate fi extrapolata pe alte situatii.

Pesimistul reactioneaza exact invers. Exemple: dupa ce a realizat un tablou de calitate, pictorul amator pesimist isi va spune ca a lucrat cat a putut de bine in ziua respectiva; optimistul, ca e talentat… Dupa ce a spus o prostie in fata sefului, angajatul optimist va gandi ca-l va considera un prost; cel pesimist, ca toata lumea il va considera un prost.

O prima concluzie: optimistul nu se lasa invins de esec. Dimpotriva, el considera situatiile dificile ca tot atatea provocari de infruntat si de depasit. Bineinteles, poate fi tulburat, insa acest fapt nu dureaza prea mult, caci se ridica pentru a reporni atacul.

In schimb, pesimistul se caracterizeaza prin ceea ce Seligman numeste „neputinta dobandita: are sentimentul ca actiunile sale nu pot sa-i influenteze cu adevarat soarta. Cand apar dificultati, prefera sa abandoneze decat sa se lanseze intr-o lupta inutila si dezamagitoare.

Revelatoare sunt experientele traite de sportivi. In timpul unui antrenament, un inotator realizeaza parcursul intr-un timp respectabil. Intentionat, antrenorul ii anunta un timp mai lung, apoi ii cere sa refaca acelasi parcurs pentru a-si regasi nivelul obisnuit. Rezultatul: optimistii, stimulati de esec, si-au imbunatatit performanta. Pesimistii, fiind descurajati, au inotat cu mai putina viteza decat prima data.

Reusesc mai bine


Pentru a-si testa teoria, Martin Seligman a pus la punct un chestionar destinat evaluarii gradului de optimism sau de pesimism al oamenilor.
Astfel, a comparat rezultatele celor doua sute de vanzatori de polite de asigurare pe o perioada de doi ani. Constatare: optimistii au realizat cu o treime mai multe contracte decat colegii lor pesimisti. Cei mai optimisti dintre ei au incheiat chiar de doua ori mai multe contracte decat pesimistii.

Seligman si studentii lui au verificat rubricile sportive din ziare. Au stabilit un profil psihologic al jucatorilor, i-au reperat pe cei mai optimisti dintre ei, apoi au speculat in privinta rezultatelor din meciurile urmatoare. Acestea s-au demonstrat a fi exacte intr-o proportie superioara mediei. Cercetatorul a realizat acelasi experiment cu discursul oamenilor politici. El a prezis victoria lui George Bush la alegerile prezidentiale din 1989, in timp ce adversarul lui, Dukakis, era declarat de catre sondaje drept invingator.

Citeste continuarea acestui articol in revista Psychologies, editia de decembrie.
 

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top