Now Reading
Cai pentru a gestiona mai bine stresul

Cai pentru a gestiona mai bine stresul

Revista Psychologies

Simti ca responsabilitatile te coplesesc si esti aproape de burnout? Stresul te macina si este o constanta a fiecarei zile? Iata cum se manifesta el, dar si cum il putem elimina.

Stresul este o stare de tensiune si disconfort ce apare cand ne confruntam cu situatii si probleme pe care le percepem ca fiind de o importanta majora, dureroase si imposibil de rezolvat.

Stresul este favorizat de prezenta factorilor de stres (a stesorilor), de modul in care noi reactionam in fata stresului (determinat de componenta genetica dar si de experientele noastre timpurii) si de resursele pe care le detinem pentru a ne confrunta cu stresul.

De cele mai multe ori, stresul apare atunci cand, in fata stresorilor, exista o discrepanta intre resursele reale pe care le avem pentru a rezolva situatia si autoevaluarea negativa: credem ca nu detinem resurse pentru a-i face fata.

 

De exemplu, ne pierdem locul de munca (factorul de stres)

Resursele reale pot fi: o buna pregatire profesionala, abilitati dobandite in urma unei experiente indelungate de munca, un CV consistent, existenta unei specializari si posibilitatea de a o exersa etc.

Ne vom informa asupra unor locuri de munca disponibile, a unor posibilitati de angajare, ne depunem CV-ul in mai multe locuri, participam la interviurile solicitate si cu siguranta vom obtine un post.

Evaluarea nerealista, catastrofica, poate fi: ,,mi-am pierdut locul de munca, situatia e foarte grava. Daca n-o sa-mi mai gasesc alt loc de munca? Cu ce o sa-mi platesc ratele la banca, facturile s.a.m.d.? Voi acumula datorii si ce voi face? Nu vad nicio solutie, sunt terminat!” Aceasta evaluare a situatiei, va duce la o stare puternica de stres.

O stima de sine buna, abilitatea de a rezolva problema, abilitatea de a lua decizii si de a actiona, optimismul si increderea in propria persoana ne vor ajuta sa facem fata mai bine situatiei stresante.

 

Stresul are o componenta subiectiva

In sensul ca, ceea ce pentru unii este relaxant si la indemana, pentru altii este dificil, chiar imposibil si stresant. Una si aceiasi situatie poate fi interpretata diferit de catre persoane diferite, de exemplu: una dintre persoane poate interpreta o situatie ca fiind indiferenta, alta persoana o poate percepe ca fiind pozitiva si chiar motivanta,  alta ca fiind negativa.

 

Factorii care pot genera starea de stres

Acestia sunt: dezastre naturale (cutremure, incendii, inundatii), accident de masina, pierderea unei persoane dragi, pierderea locului de munca, pierderea locuintei, lipsuri financiare majore, stari de abuz (fizic, emotional, sexual), imbolnavire (fizica sau psihica) personala/ cineva drag, probleme in cuplu (infidelitate, dificultati de comunicare, lipsa intimitatii, etc.), divort, situatii conflictuale prelungite si intense la scoala ori la locul de munca, dificultati profesionale constante (supraincarcare, suprasolicitare, responsabilitati prea mari), schimbari majore sau multiple (mutarea in alt oras, schimbarea domiciliului, a locului de munca, a cercului de prieteni), lipsa de incredere in propria persoana, nemultumiri referitoare la aspectul fizic etc.

 

Reactiile care apar in situatii de stres

Si ele sunt variate: tulburari ale somnului, modificarea apetitului alimentar, fumat excesiv, consum crescut de alcool, comportamente agresive, palpitatii, transpiratii, ameteli, blocaje ale gandirii, scaderea capacitatii de concentrare, iritabilitate crescuta, scaderea interesului pentru prieteni, serviciu sau cuplu, pierderea interesului pentru hobby-uri, scaderea motivatiei, scaderea randamentului scolar sau la locul de munca, diminuarea creativitatii, dificultatea de a lua decizii, stare generala de rau, oboseala, ganduri negative despre sine, lume si viata, neincredere in propria persoana si in propriile capacitati, tristete – pana la depresie, etc.

 

Realitatea

A elimina stresul cu totul din viata noastra este un scop nerealist si imposibil de atins. Insa, fiecare dintre noi avem posibilitatea, dar si responsabilitatea, sa identificam potentialii factori de stres, sa ne evaluam intr-un mod obiectiv si realist resursele, sa aplicam anumite tehnici in vederea reducerii stresului.

Unele conotatii ale factorilor de stres pot fi modificate (de exemplu, la dificultatea sarcinilor pentru scoala, un elev ii poate schimba conotatia prin stradania de a se pregati mai mult), unele conotatii pot fi diminuate (o stare de boala care poate fi tratata), iar alte conotatii, neputand fi modificate sau diminuate, trebuie acceptate (decesul unei persoane dragi).

 

Resurse personale de a face fata stresului

Renunta la dorinta de a fi perfect/a.

Accepta situatia in care te afli, adoptand o gandire realista (,,Acum am aceasta problema, dar am sa o rezolv. M-am mai confruntat si alta data cu dificultati si le-am depasit.”), in locul gandirii pozitive (,,Totul va fi bine.”), ori a celei negative (,,Este groaznic, ma simt pierdut/a, sunt terminat/a.”)

Participa la activitati de relaxare, care iti fac placere, care iti aduc rezultate pozitive si care iti cresc stima de sine.

Implica-te in hooby-urile si pasiunile tale.

Participa la ateliere de autocunoastere si dezvoltare personala.

Inconjoara-te de oameni frumosi, care aduc un plus de valoare calitatii vietii tale.

Mentine relatiile de prietenie pozitive pe care deja le ai deja, relationeaza, fii deschis/a spre crearea unor noi prietenii si renunta la prieteniile cu persoanele care te descurajeaza si iti creeaza stari negative.

Renunta sa te simti responsabil/a pentru tot ce fac cei din jurul tau.

Nu te invinovati sau nu ii invinovati pe altii pentru situatia in care te afli.

Incearca sa accepti individualitatea fiecarei persoane, sa iei oamenii asa cum sunt si evita sa-i incadrezi in niste tipare despre cum ar trebui ei sa fie, dar nu sunt, pentru ca asteptarile prea mari genereaza nefericirea.

Stabileste-ti scopuri si obiective realiste, pe care le poti atinge, fixeaza-ti limite si prioritati, analizeaza consecintele amanarii realizarii unor activitati, realizeaza-le pe cele prioritare, ia activitatile pe rand si inainte de a trece la urmatoarea activitate, opreste-te pentru un timp si bucura-te de realizarile tale.

Dozeaza-ti timpul atat pentru activitatile obligatorii, cat si pentru cele optionale.

Anticipeaza perioadele stresante si identifica solutii pentru a nu ajunge in acea situatie (fa un plan).

Solicita ajutor de specialitate cand intampini dificultati.

See Also

Exprima-ti emotiile cu sinceritate, dar fara a-i acuza sau rani pe ceilalti.

Comunica pozitiv cu oamenii.

Invata sa fii asertiv/a.

Rezolva conflictele imediat cand apar.

Invata sa spui NU.

Invata metode de luare a unor decizii.

Invata metode de rezolvare a problemelor.

Invata tehnici de relaxare.

Practica un sport.

Consuma moderat excitante ale sistemului nervos.

Hraneste-te sanatos.

Respecta anumite ore de somn si dormi suficient astfel incat sa te trezesti odihnit/a.

Creeaza oportunitati pentru a zambi mai mult, pentru a rade mai des (vizionarea unor comedii, intalnirea cu persoane amuzante etc.)

O stima de sine pozitiva, optimismul, asertivitatea in comunicare si autoeficacitatea sunt premisele pentru prevenirea stresului.

 

 

De Angela-Carmen Placintar, psiholog si psihoterapeut, 0726 224 366, www.angelacarmenplacintar.ro

Foto: Business woman protecting her head from rain

Abonează-te la newsletter!

Abonează-te la newsletter!

Primește săptămânal resurse prin intermediul e-mail-ului!

Mulțumim pentru că vrei să fim prieteni!

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top