Citești
Mineralele

Mineralele

Revista Psychologies

Sarurile minirale participa la structura celulelor si intra in constitutia unor enzime, vitamine si hormoni.

I. Calciul si fosforul

Calciul se gaseste in schelet, dinti si sange si sunt aduse de unele alimente ca: lapte, branzeturi, galbenusuri de ou, varza, conopida, cereale, unele fructe. Cand lipsesc din alimente apare rahitismul la copil si corespundentul pentru adulti, osteomalacia.

•Organismul nostru contine aproximativ 1 200 g de calciu, din care 99% este stocat in oase si dinti. Procentul ramas (1 %, adica 10 – 12 g) este distribuit peste tot in corp, in fluxul sanguin si in lichidele din jurul celulelor. De aceea, el este implicat in multi parametri fiziologici, in mod special, in tensiunea arteriala si functionarea sistemului cardiovascular.

Absorbtia calciului este direct dependenta de prezenta vitaminei D in intestin
. In alimente, vitamina D este prezenta doar in cantitate mica si de aceea trebuie sa fie sintetizata sub actiunea razelor de soare. In perioada cresterii, copiii au nevoie de supliment de vitamina D.

Fosforul este al doilea mineral ca raspandire in organism, dupa calciu. Ca si in cazul calciului, cea mai mare parte din fosforul din organism (80 – 90%) se afla in oase si dinti. Restul este distribuit peste tot in corp, in celule, in sange si in alte lichide. Raportul calciu/fosfor in oase este aproximativ 2/1.

Fosforul se gaseste aproape in toate alimentele, dar in special in lapte si produse lactate, carne si peste. Nucile, leguminoasele si cerealele sunt de asemenea bogate in fosfor.

Fosforul si calciul trebuie sa se afle intr-un anumit echilibru.
Cei mai multi cercetatori sfatuiesc ca proportia calciu/fosfor sa fie de cel putin 1/1. Cu alte cuvinte, trebuie sa luati la fel de mult calciu cat fosfor luati. Daca aportul de fosfor este mai mare, poate tulbura absorbtia calciului, ca si cresterea cantitatii care se pierde din oase.

II. Sodiul si clorul intra in organism sub forma de clorura de sodiu (sarea de bucatarie).

III. Potasiul se gaseste in carne, peste, lapte, legume, fructe, leguminoase uscate. Este principalul ion intracelular spre deosebire de sodiu, care este principalul ion extracelular.

Intre sodiu si potasiu exista un strans echilibru: scaderea sau cresterea unuia sau altuia produce tulburari grave.

IV. Fierul se gaseste in alimente de origine animala, ficat, inima, galbenus de ou, unele legume verzi, spanac, urzici etc. Intra in structura hemoglobinei, favorizand transportul oxigenului prin sange, iar lipsa lui duce la aparitia anemiei feriprive.

V. Magneziul se gaseste in carne, viscere (ficat, splina, creier, rinichi), lapte, oua, cartofi, cereale, fasole boabe, spanac, nuci. Are rol in calmarea (sedarea) sistemului nervos central, lipsa sa ducand la aparitia convulsiilor.

VI. Cuprul se gaseste in viscere, leguminoase uscate, cafea si ceai.

VII. Iodul se gaseste in oua, ceapa, usturoi. Este indispensabil functionarii glandei tiroide. Lipsa duce la aparitia gusei.

VIII. Fluorul se gaseste in ceai, lapte, galbenus de ou, carne, viscere, spanac, rosii. Lipsa din alimentatie duce la aparitia cariilor dentare.

Mihaela Serea.

Abonează-te la newsletter!

Abonează-te la newsletter!

Primește săptămânal resurse prin intermediul e-mail-ului!

Mulțumim pentru că vrei să fim prieteni!

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top
Prinde o reducere o dată în lună! Totul redus cu 30%
ABONAMENTE, CĂRȚI, EVENIMENTE
AGENDE PERSONALIZATE