Cât de mult funcționează detoxifierea

Detoxifierea întregului organism, a pielii, ficatului. Cât este adevărat și cât fals? Funcționează detoxifierea, ce limite are și când ne poate face rău? Detalii de la Alina Trifu, consilier în nutriție.

 

În sensul său medical pur, detoxul se referă la curățarea organismului de substanțe care provoacă dependență, cum sunt drogurile și alcoolul.

În ultimii ani, însă, industria de health and beauty atribuie unor diete bazate pe sucuri de fructe și legume și suplimente nutritive rolul de a detoxifia ficatul sau colonul de substanțele pe care le ingerăm din alimente.

Detoxifierea organismului se întâmplă permanent, în fiecare secundă a vieții noastre. Dintotdeauna, ea se face prin mecanisme naturale. Niciun factor exterior corpului nostru, singur, nu poate efectua detoxifierea.

Citește și:

Respirația controlată din yoga – sursa ta de relaxare și energie

Masajul tradițional thailandez, între artă și beneficii

Dacă detoxifierea ar înceta, fie total, fie segmentat, ar apărea imediat probleme grave de sănătate. Imaginează-ți cum ar fi să nu-ți mai funcționeze ficatul sau rinichii. Ce s-ar întâmpla dacă ar apărea blocaje la nivelul digestiei?

Organismul se detoxifică natural prin ficat, rinichi, plămâni, piele, sistem digestiv, limfă. Ficatul este uzina din corpul nostru prin care se filtrează tot ceea ce mâncăm, medicamentele pe care le înghițim, lichidele pe care le consumăm zilnic.

Produșii rezultați, nefolositori organismului, sunt eliminați prin intermediul bilei și rinichilor, în fecale și urină. Pielea, care este considerat cel mai mare organ al corpului, are un rol important în procesul natural de detox, care se face prin transpirație, proces prin care, odată cu apă și săruri, sunt eliminate și multe toxine.

Sistemul limfatic, alcătuit din ganglionii limfatici, splină, timus și vase de sânge, este esențial în detoxifierea organismului. El se activează atunci când facem mișcare, indiferent dacă vorbim de plimbări ușoare ori de sport de performanță.

 

Detox: mit sau realitate?

Există o adevărată industrie a produselor pentru detox. Clinici care au activitatea bazată pe acest concept, tabere sau retreat-uri, afaceri cu sucuri, suplimente naturale, ceaiuri, plasturi, ciorapi, produse-minune.

Rezultatele acestor produse sau servicii nu sunt însă măsurabile, nici efectele lor demonstrate. Detoxul cu sucuri de fructe și legume are pr-ul foarte bine făcut, ridicându-le la rang de alimente-lichide panaceu.

Același lucru se întâmplă primăvara cu triumviratul lobodă-spanac-urzici, pe care mai toată lumea le cumpără compulsiv din piață în căutarea tinereții veșnice, a ficatului curat și a digestiei refăcute.

Niciun plan de detox nu compensează sedentarismul și excesele alimentare. Atunci când ne dorim rezultate, o aliniere și echilibrare a întregului ansamblu sunt absolut necesare.

Ceea ce putem face noi, primăvara sau toamna, de preferat la trecerea dintre sezoane, după o vacanță sau sărbătoare în care am exagerat din punct de vedere culinar, în care ne-am hidratat doar cu alcool, cafea și sucuri carbogazoase și am uitat de apă, în care am lenevit pe șezlong sau la barul de la piscină, este să ajutăm detoxul natural al organismului.

Adică să avem un plan care să susțină buna funcționare a organelor care ne păstrează organismul sănătos. Concret, un prim pas este renunțarea la alimentele procesate, la cele care au ca ingrediente făină albă, zahăr, margarină și ulei rafinat.

Introducerea la fiecare masă principală a zilei a legumelor și salatelor proaspete, limitarea sau excluderea pentru câteva zile a proteinei animale și consumul de legume crude sau gătite la abur și la cuptor este, de asemenea, o idee bună.

Legumele crucifere (broccoli, conopidă, varză, ridichi, rucolla, gulie, kale) sunt aliați ai ficatului și îi susțin activitatea de detoxifiere.

Hidratarea și sportul zilnic, făcut minim 30 de minute, activează organele responsabile de detoxifiere; pe lângă toate acestea, somnul odihnitor și suficient reface organismul.

 

Detox cu apă

Apa are rol vital în organism, nu putem supraviețui fără apă. Toate organele care susțin funcțiile naturale de detox ale organismului, au nevoie de hidratare.

Dacă detoxul cu apă presupune lipsa oricărui alt tip de aliment, ca și în situația detoxului cu sucuri, vorbim atunci de un deficit caloric și de nutrienți.

Detoxul cu apă poate deveni periculos doar atunci când este băută o cantitate prea mare de apă în timp foarte scurt. Este o situație care apare rar, de obicei la sportivi sau la copii, iar riscul este pierderea unei cantități mari de electroliți din corp (sodiu și potasiu) și duce către bătăi de inimă neregulate, disfuncții ale creierului sau chiar convulsii.

Cea mai simplă și eficientă cale pentru a susține detoxul natural al corpului este îmbrățișarea unui stil de viață echilibrat, în toate aspectele sale.

În locul restricțiilor, organismul ne va „mulțumi“ dacă va primi toată paleta de nutrienți, proteine de calitate, fibre și grăsimi, atât de necesare. Totul însoțit de mișcare!

Orice tip de mișcare care ne ține departe de tehnologie, de sedentarism și ecrane luminoase, făcută în sală sau în natură, este un pion principal pentru detoxifiere.

Cele mai simple acțiuni zilnice, cum sunt băutul apei, somnul de calitate, vor avea un efect detox important. Sigur că nu schimbă lucrurile de pe o zi pe alta, dar este un angajament care funcționează de fiecare dată, cu efecte pe termen lung, pe care îl putem facem pentru corpul nostru, singura „carcasă“ pe care o primim în această viață.

 

Detoxul ficatului

Ficatul are rolul de a neutraliza și elimina substanțele toxice din organism. Ideea de detox al ficatului este absurdă și fără bază logică.

În schimb, îi putem susține activitatea prin limitarea consumului de produse procesate și alcool, prin hidratare bună și somn odihnitor.

De asemenea, consumul de legume crucifere, prin substanțele pe care acestea le conțin, crește eficiența funcționării acestui organ vital.

Studiile au demonstrat că minim 60 de minute de sport pe săptămână, cu intensitate moderată, măresc producția de enzime necesare ficatului.

 

Limonadele cu piper cayenne…

Exemplul limonadei cu piper cayenne, ca aliment unic, are toate șansele să ne conducă direct și sigur către gastrită. Sigur că se pierd kilograme, dar nu datorită eficienței, ci din cauza deficitului caloric evident.

Corpul este privat de nutrienți și vitamine. Singurul avantaj este cel al creșterii cantității de apă și vitamina C în dieta zilnică. Astfel de practici sunt extreme, fără beneficii reale și dovedite, doar un quick fix de care organismul nu are nevoie.

 

Sucurile de fructe și legume

Fiecare lucru mare se face din mai multe lucruri mici. La fel, și detoxifierea naturală și constantă a corpului se face prin acțiuni zilnice, repetate, constante. Mestecarea alimentelor, băutul apei, sportul zilnic.

În nutriție, ca și în toate aspectele vieții, există o perfecțiune întotdeauna țintită și niciodată atinsă. Iar detoxul cu sucuri este ca un balon care, odată umflat, ia forma acestei perfecțiuni, dar are riscul de a se sparge în orice moment.

Dincolo de senzaționalul situației și insuficienta documentare, trecerea bruscă de la o alimentație bazată pe fast-food, prăjeli, mezeluri, alimente procesate, la sucuri de fructe sau legume este un pas mare, făcut de la o extremă la alta, în căutarea unei soluții-minune, pentru cei care își doresc să slăbească ori să își îmbunătățească starea de sănătate.

Antidotul perfect nu există, ci doar bun simț și echilibru atunci când alegem alimentele pe care le mâncăm. În situația în care crema de ciocolată și patiseria dulce par o idee bună de mic dejun, eventual singura idee bună de mic dejun, sucurile de fructe și legume pot fi ridicate la rang de supererou.

Însă pe nedrept. Pentru că starea de bine și de energie care ni se promite ca urmare a acestor cure, se poate obține la fel de ușor îmbunătățind digestia cu ajutorul fibrelor din fructe, legume, salate și cu hidratare eficientă.

Nu-i nevoie de chin, înfometare și deficit caloric pentru a ne bucura de aceste efecte. Restricționarea proteinelor în dietă timp de mai multe zile, ce apare în cazul curelor cu sucuri, poate avea, de fapt, efecte opuse. Corpul are nevoie de proteine pentru anumite enzime care susțin detoxifierea naturală a ficatului.

 

Mergi la saună

Majoritatea oamenilor transpiră tot mai puțin, din cauza vieții sedentare și a prezenței aerului condiționat în timpul verii.

Organismul nu mai are niciun motiv să se regleze termic, pentru că primește din exterior temperatura optimă de care are nevoie.

Teoretic, sauna poate compensa, în lipsa sportului, procesul natural de eliminare a toxinelor, prin creșterea gradului de transpirare. Însă nu există studii relevante care să demonstreze și să susțină acest lucru.

 

Semne că îți abuzezi organismul

Dacă facem brusc trecerea de la consumul zilnic de zahăr și făină albă  (considerate „prafuri albe“ care dau dependență), la detox cu sucuri de fructe și legume, organismul va intra în sevraj.

Pot apărea dureri de cap, stări de oboseală, nervozitate și iritabilitate. Studii recente au demonstrat că perioada de detox cu hrană lichidă, prin faptul că presupune un deficit caloric, pofte și privare de la anumite tipuri de alimente, crește nivelul stresului, iar kilogramele pierdute reapar rapid dacă nu ne schimbăm obiceiurile alimentare.

Deficitul caloric, pe termen scurt, poate avea ca rezultat oboseala, starea de iritabilitate, iar pe termen lung, riscul constă în carență de vitamine și minerale și dezechilibru al electroliților (sodiu, potasiu, calciu, magneziu), din cauza activității intense a sistemului excretor.

Alina Trifu este consilier în nutriție, terapeut în terapii complementare, cu specializare în nutriție, diete și stil de viață, membru al Ordinului Practicienilor de Medicină Complementară și Alternativă, fondator iHealth, Ambasador Food Revolution, program inițiat de Jamie Oliver. Specializată în alimentația copiilor și adolescenților, alimentația femeii însărcinate, diete în funcție de diverse afecțiuni, inițiere în metode de gastrotehnie, alimentația sportivilor, întocmirea meniurilor în școli și grădinițe, alina.trifu.@ihealth.com.ro, www.ihealth.com.ro.

Foto: Shutterstock

Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Vitamine și minerale esențiale pentru organism
Vitamine și minerale esențiale pentru organism

Cuprul previne albirea prematură a părului, fosforul transmite noilor celule codul genetic, vitamina D ne întărește sistemul imunitar, iar vitamina B12 este produsă de bacteriile din intestinul subțire. Vitaminele și mineralele esențiale pentru organism formează un univers aparte, cu roluri diferite și foarte bine repartizate. Iată de unde să le procurăm și ce efecte are supradozajul.

Citeste
Unul dintre cele mai sigure lucruri este efectul nociv al televizorului asupra creierului
Unul dintre cele mai sigure lucruri este efectul nociv al televizorului asupra creierului

Dragoș Cîrneci este doctor în neuroștiințe și poate face, cu destulă siguranță, predicții ceva mai informate despre viitorul creierului uman și ce impact au noile tehnologii asupra noastră, de exemplu cum stau lucrurile cu efectul nociv al televizorului.

Citeste
Cum să-ți antrenezi creierul în fiecare zi
Cum să-ți antrenezi creierul în fiecare zi

De ce să-ți antrenezi creierul? Ca să previi apariția demenței, să îmbătrânești elegant, să te bucuri din plin de viață și la 70 de ani. Concret ce ai de făcut.

Citeste
Cât de mult funcționează detoxifierea
Cât de mult funcționează detoxifierea

Detoxifierea întregului organism, a pielii, ficatului. Cât este adevărat și cât fals? Funcționează detoxifierea, ce limite are și când ne poate face rău? Detalii de la Alina Trifu, consilier în nutriție.

Citeste
Respirația controlată din yoga - sursa ta de relaxare și energie
Respirația controlată din yoga – sursa ta de relaxare și energie

Yoga nu este un sport pe care îl practici pentru performanță, ci pentru binele tău personal. Iar secretul acestei practici este, în mare parte, respirația. Cât de importantă este și ce rol joacă aflăm de la Valentin Poleanu, profesor yoga.

Citeste
Masajul tradițional thailandez, între artă și beneficii
Masajul tradițional thailandez, între artă și beneficii

Masajul tradițional thailandez, cel autentic, este o călătorie spre sine, cu multiple beneficii psihice și fizice. Despre ce presupune această formă de masaj și de ce să apelăm la ea, aflăm mai multe de la Irina Smaranda, terapeut și instructor în practici tradiționale Thai.

Citeste